Mjölkfri efterrätt?
Vi ska bjuda på surströmming imorgon, och en av gästerna är mjölkallergiker. Är det någon som har nåt bra tips på en god efterrätt?
Vi ska bjuda på surströmming imorgon, och en av gästerna är mjölkallergiker. Är det någon som har nåt bra tips på en god efterrätt?
Är han/hon allergisk mot mjölk eller är det laktosintolerans vi pratar om?
finns många efterätter utan mjölk... fruktbaserade t ex. paj? sen så finns det ju enkelt nog laktosfria alternativ idag annars!
Hon är både laktos och mjölkprotein tror jag...
Har inte så mycket isf, fruktsallad skulle ju fungera. Finns god tofuglass. Men något tjusigt bakverk vet jag inte riktigt om jag har. Lycka till!
Smulbärpaj och så tofuglass till det, kanske?
Ja det är nog en bra ide! Tack för tipsen!
Du vet säkert redan detta, men för säkerhets skull - var noga med att använda ett mjölkfritt margarin till en eventuell paj. Det finns ett flertal sorter i butikerna. Var lite vaksam på exempelvis Mildas vanliga margarin som trots innehållsdeklarationen kan innehålla mjölkprotein. Ett litet varningens finger alltså.
Jag har hållit på att laborera med olika dieter och bland annat så har jag haft en 100% mjölk-fri period. Jag vet att det inte är lätt att utesluta ur kosten. Själv blev jag väldigt tacksam över när folk ansträngde sig extra för att hitta på maträtter (framförallt efterrätter :P) utan mjölk.
Jag kan varmt rekomendera mörk chokladmouse. Finns recept på systembolagets sida. www.systembolaget.se/Applikationer/Recept/morkchokladmousse.htm
Den mousesen funkar även utan socker om man ska bjuda någon som kör GI-metoden :).
Lycka till!