• Tina83

Sambon har nåt fel med tungan, hjälp!

sambon har i några dagar haft problem med sin tunga.

han säger att den e nästan bedövad, men sträv o torr. det kittlas typ när han äter eller rör på tungan. det känns obehagligt ont. inte jätteont men det känns fel.

nån som haft problem med tungan??

• Svar på tråden Sambon har nåt fel med tungan, hjälp!
  • Tina83

miniGrynet: japp, det va så man skulle göra! jag skälde på tanten i telefon, men hon sa att jag inte lyssnat klart på hema meddelandet, o att dom säger det sen...knstigt ändå, jag lyssnade länge...

men altså, om han haft en fästing borde den sitta innanför huden nu ju

• Kami74

Fästingar suger sig fast och suger blod, smittan kommer då in i blodet. Det kan vara latent, eller vad det nu heter, en lång tid innan man blir sjuk. Ansiktsförlamning är en vanlig reaktion på borrelia...sök akut om ni inte får kontakt, för borrelia kan vara farligt. Jag hade inte tvekat att åka in med honom. Hellre en gång för mycket än en gång för lite!

• Chania

Tina, nej den behöver inte sitta kvar under huden. En på jobbet hade inte vetat om att hon blivit biten av en fästing ens och i två år gick hon och mådde mystiskt, till sist gick det inte längre och det tog flera månader innan de kunde konstatera att det var borelia hon hade. Genom blodprov kan de enkelt konstatera om det är det och genom en antibiotikakur borde det lösa sig isåfall.

• miniGrynet

Vad bra att du till slut kom fram!

Som flera redan sagt, fästingen kan ha suttit bara nån dag och sen släppt eller trillat bort.
    Om fästingen är smittad med tex borrelia, så smittar det direkt när fästingen börjar suga blod.

Är han dålig då?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Tina83

han ringde, men han blev dåligt bemött...hon sa att han inte skulle bry sig om det, o att han kunde gå till sig vårdcentral på måndag...

han har astma, o hon sa direkt att det säkert har me den o göra...

HUR kan tungan ha med det o göra???

• Tina83

hon sa att om det va en fästing skulle han ha en ring runt bettet...så det kunde inte vara det sa hon

• Rebecca

ring sjukvårdsupplysningen, de är mer noggranna tycker jag..
    då kan man alltid hänvisa till att de sa att man skulle åka in tex..

• Tina83

ja, vi ringer ju dit..men vi ringer upp nu igen.

jag sa att det kan va borrelia i bakgrunden, då sa hon direkt "det verkar som ni bestämt att det är borrelia du har"

• tomcar1

Hej !
    Det behöver inte alls bara var en sådan fästingreaktion som det är rött runt. Jag vet, eftersom jag nyligen fick borrelia själv. Det visade sig som jag skrev tidigare som ansiktsförlamning. Fick en antibiotikakur på 10 dagar och har följts upp noga för förlamningen på öronkliniken.
    /tomcar1

• tomcar1

Fler symtom som man kan få vid borreliabetingad ansiktsförlamning: sämre hörsel, svårt att stänga ögonlocket, ögat rinner, svårt att puta med munnen. I mitt fall kan jag inte vissla längre efter förlamningen och jag har svårt att behålla vätska i munnen om jag tar in för mycket i munnen.Hoppas att det löser sig och om det är borrelia, så ju fortare han kommer in desto bättre. Fick jag höra av den läkaren jag har. Förstår ju att ni gör så gott ni kan. Hoppas att det löser sig. Fråga gärna om du undrar över något.
    /tomcar1

• tomcar1

Tina83...hur har det gått ?
    Mvh tomcar1

• Tina83

hej

nej,han har ju samma problem än. vi har inte varit till läkare än. hans mama, som är sjuksköterska, trodde det kunde vara Afte, men jag har det, o det är u blåsor på tungan..o han har ju så i hela tungan typ....afte känns ju mest på just det stället man har en blåsa..

får se, blir det inte bättre blir det läkare på måndag!

Svar på tråden Sambon har nåt fel med tungan, hjälp!