Utredning e missfall som INTE leder till IVF del 3
Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!
Tidigare trådar:
www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!
Tidigare trådar:
www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
Tusan också, får blanka inlägg ibland. Så här skulle det stå:
Eva, jag har inte varit där än. 16.30 är det dags.
AHöst frågade sin akupunktör och jag klipper direkt från ett av hennes tidigare inlägg:
Finessan, jag var hos Dr Yan igar. Jag fragade honom om dina kostrad. Han skrattade och sa att hon maste vara kinesiska. Allt det dar ska vara bra for njurarna. Duvan ar aven bra for lungorna och dadlarna for "the reproductive system". Sa han tyckte det lat alldeles ratt pa sparen. Vi fick googla dadlar for jag kunde inte komma pa vad det hette pa engelska. Sa nar vi tittade pa bilder sa visade han vilka dadlar det skulle vara. Kan tydligen inte vara vilka som helst. De var lite mer roda. Men om ni far dem genom den kinesiska supermarketen sa ar det sakert ratt. Han uttryckte ocksa en undran om hon var fran Hong Kong, lat tydligen inte som ett namn fran fastlandet.
Det jag själv lyckats hitta är att duva har något att göra med fertiliteten. Så "Why not" liksom.
Kunde inte låta bli, här har ni det jag stoppar i mig nu. Allt enligt Dr Nie.
http://www.familjeliv.se/hem/finesssan/galleri.php?cur_album=Kostr%E5d+-TCM
Börjar känna mig lite nervös inför VUL på torsdag. Tur att det är mycket annat runtomkring som också kräver min uppmärksamhet, annars skulle jag väl inte göra något annat än att noja. Kan nu för första gången faktiskt säga att jag känner mig liiiite gravid. (Törs knappt tänka det) Brösten ömmar fortfarande och har växt en halv storlek, är konstant lite hungrig eller illamående (det växlar hela tiden), kissar 1-3 (!) gånger per natt. Så här mycket symptom har jag inte för mig att jag hade ens vid första graviditeten, som var de som gick längst. Hoppas bara inte min kropp lurar mig.
Finesssan - har du fått dina provsvar nu? Jag har inte hört av mig till gyn i Skellefteå ännu, där det var tänkt att jag skulle ha gjort utredningen. (VUL gör jag här i Umeå.) Jag vet ju inte hur det blir nu med utredning - kommer de inte att vilja göra någon om allt ser bra ut?? De gynekologer som jag pratat med har ju hela tiden varit lite osäkra på hur de ska räkna mitt andra missfall, det gick ju inte att datera då jag började blöda innan VUL och inte hade haft mens efter mitt första missfall. Jag testade ju positivt en knapp vecka innan jag började blöda, så jag tycker ju att det räknas. Jag måste ju i allfall få veta om det finns någon risk för mig att sluta med Trombyl, vilket jag har förstått att man gör någonstans i mitten av grav. Eller?? Vad har ni andra fått för riktlinjer?
Nu blir det Morden i Midsummer...
Hej flickor!
Har varit inne och läst här på eran sida ett tag men känner nu att jag också vill ge mig till känna.
Jag är en 28-årig tjej som har försökt få barn med min man i snart 5 år. Det har dessvärre resulterat i två tidiga missfall i v.6 och v.8 och en ma i v.20 - vi fick en vacker änglapojke!
Vi har haft problem med att bli tagna på allvar inom sjukvården och träffat alldeles för många oengagerade läkare...
Nu har vi i varje fall påbörjat en utredning för våra missfall men känner oss väldigt osäkra på vår läkare och vet inte riktigt vad vi ska göra?
Känns skönt att titta in till er, läsa om era erfarenheter och inse att jag inte är själv - ni verkar va ett härligt gäng!!
Grattis Ahost!!! Helt fantastiskt...
Hej Fröken Joper! Välkommen till tråden. Beklagar förstås att du behöver vara här, men du är ändå hjärtligt välkommen. Hur långt har ni kommit i utredningen?
Finesssan: Hur gick det i går?
Honung: Jag känner igen mig i det du skriver. Nu börjar nervositeten komma krypande på allvar. Mina symptom varierar fortarande jättemycket. I går kväll var brösten ömma som attan, i dag på morgonen känns nästan ingenting. Jag försöker att inte stressa upp mig, så har det ju varit tidigare, och även ett av mina MA har konstaterats trots att jag hade en massa symptom, så den härs kroppens signaler är nog inte mycket att lita på. Ditt VUL var väl på morgonen om jag minns rätt? Jag lovar att hålla tummarna för dig då! Det känns som en meningsfull sysselsättning fram till mitt eget VUL klockan ett. Jag försöker tänka så här också; man överlever ett missfall till, det gör man. Det är inget vidare, men vi kommer klarade det också om vi måste. KRAM!
Honung: En fånig fråga kanske - men jag var så trött så jag somnade innan Morden i Midsomer var slut. Vem var mördaren?
Hej flickor!
Välkommen Fröken Joper. Beklagar dina missfall. Tyvärr är det inte ovanligt att stöta på oengagerade läkare i den här världen. Om du går in till mina bloggar så har jag en som handlar om vilka prover jag har tagit. Printa ut listan och ta med den till läkaren. I vissa fall kan det krävas så många prover innan eventuella fel upptäcks. I mitt fall har det varit synnerligen befogat.
Det gick inte bra igår, eller både och. Jag har även immunologiska problem - förhöjda värden av TNF-alfa. Det gör att ägget släpper efter kort tid om det ens fäster. Så fick jag i alla fall en förklaring till mina supertidiga missfall. Sleepingbeauty här på FL har skrivit en del om det:
www.familjeliv.se/Forum-7-147/m18761472.html
www.familjeliv.se/Forum-7-124/m18735436.html
www.familjeliv.se/Forum-7-124/m18779157.html
Positivt är att jag kommer att få en enastående hjälp, både före och under graviditet. Allt kommer att skötas riktigt, riktigt noga. Jag är fortfarande mållös...
Behandlingen ser ut så här:
150 mg Trombyl (fortsätter med aspirinen) dagligen, direkt. Progesteron från dag 4 efter äl. Fragmin sätts in vid positivt resultat. Dosen blir individuell, baserad på kroppsvikt, och värdet ska även kollas före och efter varje spruta för att se att önskvärd effekt uppnås. Dosen regleras därefter.
Förutom detta ska prover kontinuerligt tas under graviditet, även sådana prover som sköldkörtel, vilka nu har visat ok, men som kan ändras under graviditet. De prover som sjukhuset inte vill ta, de kommer Dr B att ta.
Jag hade ju gärna sett att jag hade fått börja med Fragmin direkt, men jag får lita på Dr B. Ska ändå kolla upp lite.
Mer utförligt om besöket står i min blogg, om ni vill läsa.
Förstår ni vilken hjälp jag kommer att få? Det är knappt att jag fattar det själv. Jag måste äntligen ha träffat den bästa läkaren. Han ska också fastställa att jag verkligen har ägglossning och jag ska ringa vid nästa mens.
Jag är ledsen över att har så många fel, men samtidigt glad över att jag verkar ha kommit rätt. Jag hoppas, hoppas att det kommer gå vägen nu med all hjälp och fast jag inte är troende så skickar jag mina önskningar uppåt, åt högre makter.
Honung och Eva, jag kniper stenhårt tummar och tår och hoppas att allt går vägen imorgon!
Honung, klart att ditt tidiga missfall ska räknas! Fy den läkare som säger annat! Det problemet som nu har hittats hos mig orsakar supertidiga missfall. Det finns annat som också gör det. Jag tycker inte att du ska sluta med Trombylen och den nu kommer att funka.
Finessan: Tråkigt så klart att de hittat mer fel. Men vad skönt att du äntligen hittat en bra läkare som tar det på allvar och att du nu kommer att få hjälp på riktigt. En ljusglimt i mörkret. Oddsen för att det ska gå bra nästa gång nu ökar ju massor hoppas jag! Håller tummarna för dig.