Utredning e missfall som INTE leder till IVF del 3
Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!
Tidigare trådar:
www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
Har du fått missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss!
Tidigare trådar:
www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
Har läst om er här i tråden och beklagar allt ni varit med om. Kan dock berätta att jag haft ett mf och ett ma v10 efter att fått se ett pickande hjärta v7, men vi håller på med IVF så jag passar nog inte här inne, har inte lätt för att bli gravid???
Har en liten fråga som jag hoppas så att ni kan svara på!
Jag vill göra en missfalls utredning med ALLA tester nu! inte vänta och se om jag lyckas få ett plus till vilket jag i nuläget inte har stora förhoppningar om. Jag har även en sjukdom som gör att jag inte vet hur länge jag kan vara utan vissa av mina mediciner som jag måste när jag försöker bli gravid, därav att jag vill påskynda en utredning.
Vet ni hur man får tag i Dr Sven Björk på Lucina kliniken förstår av texten ovan att ni går där vissa av er. Jag har mailat men inte fått något svar. Snälla hjälp mig hur kontaktade ni honom? Hur lång tid tod det tills ni fick en tid hos honom?
Kram och lycka till på vägen allesammans i tråden!
Tittar in lite snabbt men hinner nog inte läsa ifatt allt jag missat...
Erka: Lycka till!
Honung: Jag har inte heller särskilt ömma bröst längre, de har nästan t o m blivit lite mindre. Illamåendet har lindrats, men hänger kvar emellanåt (har fått kräkas i dag...), men alla läkare och barnmorskor man pratar med säger ju att ALLT är normalt. Jag känner mig inte alls lugnare, vilket är märkligt. Jag har ju gjort sju stycken ultraljud redan, det senaste i tisdags och då såg allt fortfarande bra ut. Krabat på nästan 8 cm från huvud till stjärt som vinkade och sprattlade. Och ändå är jag inte lugnare. Nästan tvärtom. Det känns som att insatserna är så mycket högre nu att jag emellanåt får panik. Nojjar över alla tänkbara orsaker till sena missfall. Vet att jag inte kan fortsätta så här, men får liksom inte stopp på min hjärna. Värst är det när jag är ensam, som i veckan när mannen var i Stockholm på kurs och jag låg här helt ensam om nätterna.
Hoppas du börjar må bättre. Det där med lungröntgen kanske inte är en så dum idé som det låter, det ska inte vara farligt för barnet. Det borde de ju inte vara eftersom alla kvinnor som är invandrade från ett land där TBC är vanligt uppmanas att göra en lungröntgen ganska tidigt i graviditeten. Kanske måste du ändå sjukskriva dig (vet att det inte är så lätt som det låter - jag har också ett jobb som emellanåt är helt omöjligt att vara sjuk ifrån), men kanske är det bara återhämtning kroppen behöver? Stor kram till dig!
Finesssan: Dina historier från Dr Nie är som vanligt helt underbara. Jag hoppas på att få läsa om det här i bokform senare... Själv har jag inte ringt något mer till Dr Björk. Jag träffade läkaren på MVC:n i tisdags och allt såg jättebra ut med pyret, fostervattnet var också bättre, så jag fortsätter att äta en liten mängd omega 3 för säkerhets skull, trots att hon inte tyckte jag skulle det. Men om man tror på något så gör man!
HoppetKärleken, jag tycker absolut att du passar här inne, känn inte så. Vill du vara här och skriva av dig lite eller ställa frågor så gör det.
Lucinakliniken har bara öppet onsdagar och torsdagar, du når dem på telefon då. Titta på hemsidan för mer information. Det brukar gå snabbt att få en tid.
http://www.lucinakliniken.com/
Erka, ibland räcker inte orden till när det gäller landstinget...
Eva, söta du. Igår när jag låg där i all underbar röra så tänkte jag faktiskt att detta borde man göra en film av, eller i alla fall en bok. Det går verkligen inte att riktigt förklara Dr Nie och upplevelserna man få hos henne. Hennes patienter är också ett slag för sig. Igår stegade det in en halvdöv, uråldrig dam. Hon skrek för glatta livet när hon talade och inte en människa på 3 mils avstånd kunde undgå att höra vad hon sa. Men alla är alltid lika glada och nöjda. När jag får tid ska jag skriva ett längre blogginlägg om mina besök där. Jag har fyra dagar kvar och mycket hinner nog hända under dessa dagar också...
Vad skönt för dig att allt såg bra ut. Är så glad över era graviditeter, Eva och Honung. ![]()
Uppdaterar lite...
Hysteroskopi igår? vet inte borde jag vara glad eller vad: det hittades ett skiljevägg (partial) i livmodern.
Inga fel har hittats i blodproven tillsvidare (alla svar är inte färgida ännu).
Ett par nyare forskningar här i Finland påvisar att ett septum i livmoder kan konstateras som ett sannolikt orsak till uppr. mf i v 8-16. Läste att det gäller inte bara det uppenbarliga risken att ägget fäster till skiljevägg, men att
a) speciellt vid bredare skiljevägg ökas "intrauterint pressure" redan i första trimestern
o
b) i livmodern med skiljevägg hittas ganska ofta benägenhet till "svagare endometrium" o minskat sensitivet till vissa viktiga steroidhormoner
Nu blir det remiss till universitetssjukhuset för att kolla om skiljeväggen kan opereras bort. Men detta väntan, väntan, väntan igen? jag har ingen aning hur långt måste jag vänta, men univ. sjukhus är tyvärr berömd om sina långa väntetider.
Gyn lovade dock att skynda på saker för att "tiden går o du är inte så liten flicka länge".
Jag vet att jag gnäller nu lite onödigt: ett mycket sannoligt fel (som vanligen kan fixas) har ju hittats, men det är inte så enkelt. Måste bara ventilera? Känns så deppig just nu.
Gyn rekommenderade ingen paus i bebisverkstan, för att missbildningar i livmodern är väl inte så sällsynta o många får bebis utan problem, men ändå tänker jag nu att blir jag gravid blir det automatiskt MF pga skiljevägg.
Även om jag kan inte ens vara helt övertygat att det är just skiljeväggen som har varit orsak till mina MA/MF. Bägge mina MA:n skötades med medisinskt abort; hade det blivit skrapning hade skiljeväggen troligen hittats tidigare...
Själva hysteroskopin gick smidigt. Jag var ganska nervös för att det är ett tag
sen jag varit i narkos: 1973! Det var en tonsill-operation när jag var 3-årig o i den tiden användes det masker fuktat med eterlösning
Annis: Ja ska man vara glad eller ledsen tro?
SKönt att veta ngt, men det känns väl sådär att försöka innan op?
Svårbedömt tycker jag.
Oj, Annis! Säger som Cia - ska man vara glad eller ledsen? Jag vet att det kan ställa till med problem och det kan mycket väl vara så att det är en möjlig orsak till dina missfall. Det vet ej tusan om jag skulle våga mig på bebisgörat innan op. Jag var en sån hare att jag inte vågade innan provsvaren ens... Hoppas att din läkare piskar på sjukhuset så att det går snabbt! Skönt ändå att ha hittat något. Många kramar!
Hur mår du Cia?
Finessan: Höstdeppig.
Brukar alltid vara de men det känns ju värre än annars med detta i bagaget...
Funderar på att boka utlandsresa
Sandstrand och paraplydrink brukar få upp humöret på ett kick
Själv då?
Själv njuter jag av hösten, hösten är min favoritårstid. ![]()
Fixa lite sand från en sandlåda, häll ut på golvet, rikta några starka lampor, be mannen i ditt liv fixa en smarrig drink (stark den också), bred ut en handduk och Volià! Playa à la Cia! Att samtidigt lyssan på lite reggae förstärker känslan.
Jag mår förhållandevis bra, märkligt nog. Vet att svackor kommer, men kan hantera dem bättre nu än för några månader sedan. Har ny tid hos Dr B nästa vecka för Äl-koll och samtal. Tänkte fråga om mer hjälp.