• didda

35+ som väntar första barnet -08

Hej! Jag letar efter fler som på äldre dar ( ) gått och blivit gravida för första gången! Det skulle vara jätteroligt att följas åt och att dela erfarenheter med varandra. Det är ju så mycket man funderar över när man både är gammal och förstföderska

Det måste väl finnas fler än jag här på FL som är över 35 och som inte har barn sedan tidigare men nu fått ett plus? Jag väljer att inte begränsa gruppen till en viss månad eller liknande, det kanske blir att smala av den för mycket! Hoppas jag får sällskap!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 11:15:21:
    Här finns listan med information om trådens medlemmar, viktiga datum och annat smått och gott!
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m23871239.html
  • Svar på tråden 35+ som väntar första barnet -08
  • sofifia

Hejsan allihopa.

Ingen förlossning 2008 men 23 december 2007 så jag hoppas jag kan skjuta på den, elller?? Viktigast att den kommer.

42 år ung med första barnet på gång. Valt bort barn vid 38 eftersom jag aldrig träffade nån överviktig med dåligt självförtroende, så gav jag upp och bestämde mig för att älska mig själv. Det hjälpte 2 månader senare träffade jag den bästa väl värd att vänta på.

Bestämde oss ett år senare att vi hörde i´hop och att bli en familj. Lättare sagt än gjort i vår ålder. Men nu 3 år senare är jag gravid i 22 veckan. Vilken lycka efter missfall och IVF myomskrapning och djävulskap är vi nu gravida på naturlig väg och det bara ska lyckas.

Men visst finns oron där illamående i 7 veckor vid den kritiska tiden runt v.10 bra sa alla då har det fastnat ordentligt, fy fasiken är det värt det men nu har illamåendet gått över fy fasiken lever den. Tänk att man aldrig kan va nöjd.

Nästa koll hos BM 10 sept. då får vi börja höra hjärtljuden oxå inte bara se. Tänk om tiden kunde gå fortare.

Det här blev långt men skönt att få skriva av sig lite.

Mom70 Jag tror kroppen sköter det som den vill så ha ett normalt sexli så ska du se att det fixar sig. Våran läkare sa 1 mens till oss efter skrapning, men det hade ju inte jag ro att vänta med så vi hade första sexet nån vecka efter då blödningarna varit borta i nått dygn, men kroppen ville ha en mens först så sen gick det. Låt naturen ha sin gång och njut av sex under tiden.

Klamaj Vilken jäkla chef ärlighet borde ju vara längst är inte det värdefullare än om du nu råkar vara föräldraledig nått år. Han planerar inte långt fram i tiden han inte. På honom jag säger detsamma det borde vara lagbrott helt klart fall av diskriminering.

• didda

Hej alla! Vad roligt att ni håller igång tråden! Välkommen till alla nya, vad roligt att tråden växer! Tack för alla vänliga och omtänksamma kommentarer, både här i tråden och i min gästbok! Det värmer! Trevligt också att se att du gjort en kalender Mae, jag ska försöka mig på att länka till den i första inlägget (är inte säker på att jag kan, jag är inte särskilt duktig på sånt )

En kort uppdatering om läget då; jag mår sådär....jag har börjat jobba igen efter semester och det är väl både på gott och ont....det är bra såtillvida att jag får annat att tänka på och det är bra att ha folk omkring sig...nackdelen är den att jag jobbar på så sätt att jag har patienter som kommer till mig med olika typer av problem (kroppsliga ffa men ofta även själsliga). Det är fruktansvärt mentalt jobbigt att ha fullständigt fokus på en annan människas problem när man mår dåligt själv....att "vara tvungen" att vara trevlig, glad, positiv och motiverande för andra är skitjobbigt när man inte är på topp själv....man måste ju vara 100% fokuserad och lyhörd precis hela tiden och jag blir fullkomligt slutkörd av det...jag vet ärligt talat inte om jag klarar det så länge jag mår såhär kass....å andra sidan vill jag absolut inte vara sjukskriven, det skulle jag må skitdåligt av.....jag ska träffa en kurator idag (hon jobbar på KK) och jag tänkte prata lite med henne omkring detta också....men mest kommer vi väl att prata om missfallen och hur man ska orka gå vidare...jag hoppas det blir bra!

Hoppas jag kommer att må lite bättre snart så jag kan skriva något positivt i tråden för en gångs skull...känner mig rätt tråkig som bara sprider negativa vibbar omkring mig här ibland er lycka...ni får säga till om jag ska hålla mig borta härifrån!

Ha det så bra alla och lycka till med allt!

• klamaj

Mom: du sprider inga neggiga vibbarv - det är därför såna här trådar finns, för att vi ska kunna få rasa av oss och vara hur lessna, besvikna, frustrerade och alat som helst!! Roligt att höra från dej iallafall!!

Det där med godiset känner jag igen. Man kan nästan säja att jag har varit/är? en sockermissbrukare. Kunde trycka i mej mängder av amågodis, glass, bullar å sånt på kvällarna. Jag är en riktigt lakristsälskande liten figur, å trots att vi har skåpet fyllt av finsk, salt salmiak och annt gott är det bara älsklingen som äter. Om det är nåt jag hellre vill ha i onyttighetsväg är det isåfall chips å pizza å sånt...gasnka skönt att slippa det där värsta suget, faktiskt.

Följetong Chefshatarna lyder som följande att snart är det måndag och jag ska ta upp alla saker som vi pratat om härinne, körkortet, muntligen lovad anställning till åtminstone 99%, att jag bara har skyldighet att taala om 2 månader inan bf osv. Men som landet ligger verkar det vara rätt kört för mej, jag har pratat med mina kollegor där...jaja, som sagt, fortsättning följer..

• ekbacken

Hej Sofifia! Välkommen hit!

Skriv gärna in dig i tilläggstråden som finns länkad högst upp. Det blir så mycket enklare då att hålla koll... Gärna ni andra oxå.

Mom70, det gör inget att du neggar lite. De flesta av oss vet ju precis hur det är och känns efter ett missfall. Tro mig! Inget kan vara orättvisare här i Världen och alla andra kan minsann gå runt och vara gravida men inte jag!
    Så spotta ur dig allt du känner så ska du se att det känns lite bättre så småningom. Vi lyssnar så gärna.

Bra Klamaj, stå på dig! Om det ändå känns kört så kan det säkert kännas bättre om du vet att du sagt till vad som egentligen gäller och inte "bara" tigit still. (Väldigt lätt att vara kaxig när man står vid sidan om...) Håller tummarna för dig på måndag!

Mina matvanor är som vanligt. Lunch på jobbet och dålig middag. Ingen av oss gillar att laga mat... Kan bli mackor bara om det vill sig illa. Dricker kaffe men inte så mycket. Känner mig dock som en ballong. Är förskonad från pösmage men den står ut som en kagge och jag känner mig mest proppmätt hela tiden. Gillar inte sushi och dessertostar så det är inget jag behöver tänka på...

• Helenek

Jag försöker tänka på vad jag äter, håller med om att frukt är godare än någonsin....

• ärtan 2008

Hej! Hoppar in här. Fyller snart 37 och väntar mitt första barn. BF 13 mars. Var igår hos BM för första gången. Kändes bra men nu är det en lång väntan till ultraljudet. Har bestämt oss för att inte göra vare sig NUPP-test eller fostervattensprov. Hur har ni andra gjort? Fler som har BF mars-08?

• Vi ska bli tre

Välkomna hit helenek och ärtan1008.

ärtan2008, varför inte NUPP-test? Bara nyfiken, alla gör som dom vill. Jag kan bara prata för mig själv, men jag tyckte det var så skönt att få ett "extra" ultraljud och samtidigt få en liten hint om hur det står till därinne. Inga besked behöver ju tas trots resultatet liksom.

Hoppas det går bra för alla! Måste rusa, jobbar samtidigt! Sorry!

• Hope71

Hej alla igen...
    MOM70: Du är ALLTID välkommen att skriva i tråden OAVSETT vad du har på hjärtat! Det är DIN tråd och vi känner med dig och vet att du i botten inte är en negativ människa. Du har ju SORG nu och vi fattar hur skitjobbigt det måste vara. Vi är ju flera som har liknande erfarenheter. Vi längtar till den dag det går vägen för dig, tills dess får du skriva vad du vill! KRAM!

Ärtan2008: Vi skrev en del om NUPP test och sånt på första sidan (i början av trådan). Kanske är det jobbigt att läsa allt när man kommer in relativt sent men det kan vara bra om du vill hänga med i allas våra öden! Du är välkommen!!!!

Vi väljer som du att inte göra NUPP-Test (är 36) ... Jag vill inte välja bort ett barn med trisomi tex, skulle inte kunna abortera, även om det sjölvklart säkert inte blir lätt om det blir så att man får ett handikappat barn. Men den här världen går mer och mer åt det perfekta och efter att ha varit barsnlös så länge känner inte vi att vi vill ta ett beslut att välja bort någon som kanske är en helt underbart människa. Inte NÅN FÖRDÖMELSE över andra som väljer att ta reda på, det måste stå upp till var och en... jag bara delar min syn på saken...

Mat.... Könner ingenting annorlunda. Blir mätt och gasig i magen fortare.... känns som att magsäcken inte har så mycket utrymme längre men jag ör oftare hungrig, men det börjar ge sig nu!

• sofifia

Håller med Hope71 vad gäller KUB och NUPP och allt vad det heter. Det enda vi blivit erbjudna är fostervattenprov och fick höra att missfallsrisken efter det är 1 på 100. Och pga åldern är den 1 på 100 då är vi genast uppe i 2 på hundra inte värt risken då vi aldrig skulle ta bort honom ändå. Håller även med dig när det gäller mat fått välja bort allt gasbildande samt börjat med miniform 1 tablett för varje mål, tror det hjälper.

V ad det gäller sushi jag älskar det men det finns ju vegetariska dom med avocado är underbara, så tycker jag det är wasabin och sojan som är det godaste. Men varför inte välja gravidsuchi det måste man ju kunna göra utan att vara gravid. Det är ju så himla gott, upps nu vart jag hungrig. En liten nattmacka före sänggående kanske.

Sov gott alla söta rara.

Förresten ni som vill, gnäll på, bättre här än hemma. Både Mom70 och Klamaj är väl värda att gnälla ordentligt, tycker jag.

• Brydis

Hej, ärtan 2008, jag är beräknad till mars -08

Svar på tråden 35+ som väntar första barnet -08