Min svärson har haft ett förhållande med min dotter i ca 5 år.De är sambo och har en liten son som ej fyllt 1 år ännu. Jag bor långt ifrån dem så jag lärde aldrig känna honom ordentligt innan de fick barn. Vi träffades bara sporadiskt och då tyckte jag väl bara att han var allmänt oartig och så, men inget allvarligt. Min dotter verkade vara så kär i honom och då är väl allt gott och väl. Tänkte jag.
Nu har vi träffats mer och jag ser sidor hos honom som jag oroas av.Rent allmänt är han osocial, går undan när det kommer folk, sätter sig vid TV:n eller datorn.När maten är klar rusar han före alla andra till bordet, roffar åt sig mat innan alla ens har hunnit sätta sig till bords.En gång slet han t.o.m skeden ur handen på mig för att hinna först till de största bitarna. Det är svårt att förklara, men det är inte bara ett dåligt bordsskick. Det ser helt sjukt ut.Min dotter sa att hon tagit upp detta med honom, men han är helt oförstående, säger bara " Ja, men jag var ju hungrig!"
Ibland kan han delta i ett samtal eller i en diskussion om det är något som intresserar honom, t.ex hans arbete. Då pratar han om detta i timtal om ingen hejdar honom.
Nu när de har fått barn är han helt besatt av scheman och tider.Han har gjort ett schema som han satt upp på väggen om barnets tider när det ska äta och sova. Det ska följas slaviskt så att barnet sedan inte kommer ur rytm för det ska sova hela natten.Han själv kan inte fungera om han inte lägger sig kl 23 varje natt och sover 8 timmar.Sist jag var där väckte han babyn trots att han var sjuk och febrig bara för att det var ett visst klockslag.Han tål inte heller att pojken slänger saker i golvet, som barn gör. Han blev arg och irriterad. Likaså blir han arg när pojken trilskas med att ta på kläder. Han slet och drog
i pojkens armar och var alldeles svettig av frustration.
Han vet inte hur han ska leka eller kommunicera med pojken. Utstöter bara en massa konstiga ljud eller håller honom uppochned i fötterna, kastar honom fram och tillbaka.Det började han med redan när pojken bara var 2-3 månader gammal.
Jag har sagt ifrån ibland på ett snällt sätt, snälla gör inte så där t.ex. När jag eller någon frågar ex "varför tycker du så?", ja, då blir han alldeles ställd, hans tics blir 10 gånger värre och han får inte fram ett ljud.
Om någon säger ifrån till honom vill han inte umgås med den personen längre. De har knappt några vänner kvar.
Alla har vi väl våra sidor. Vi kan vara osociala, ha dåligt bordsskick osv.Men det här sammataget tyder väl på att det inte alls står rätt till.
Min dotter säger inget, slår bara ned blicken när han sätter igång.Jag tror inte ens att hon har reflektrat över att han kan ha något funktionshinder. Eller så gör hon det, men säger inget. Hon är intelligent, utåtriktad och glad.Men jag tror att hon är rädd för något. Jag vet ju inte vad som händer hemma hos dem om hon säger ifrån.
Jag vet inte vad jag ska göra.Jag måste ju prata med henne om det här, men samtidigt är jag rädd att hon säger det till sambon och resultatet blir väl då att man knappt får träffa henne och pojken igen. Då kan jag ju aldrig bli ett stöd för henne.
Min fråga här är hur andra haft det som vuxit upp under sådana eller liknande förhålallanden. Hur var det och hur kan man förhindra eller lindra för den här lillen?