• enola

Någon som har haft förälder med Asperger?

TS: Verkar som om du redan kommit fram till det själv, du verkar vara en insiktsfull kvinna, men jag vill ändå kommentera det: Att en person har AS (vilket din svärson helt klart verkar ha)gör inte honom till en dålig förälder. Om han däremot inte vet varför han fungerar annorlunda och inte vet hur han ska hantera sina problem,kanske inte ens upplever dem som problem, kan han bli en mycket olämplig förälder.
    Jag får känslan av att hans problematik accelererat under trådens gång. En tanke jag slås av är att det (åtminstone delvis) kan bero på stressen att bli ifrågasatt som pappa. Med det menar jag inte att du inte skulle lagt dig i, att behandla ett litet barn som han har gjort är inte acceptabelt! Men ett faktum är att det på många människor med AS inte ens märks att de har detta syndrom när de är lugna och harmoniska, medan det märks mycket tydligt när de är under stress.
    Jag hoppas du lyckas få din svärson att inse att han behöver hjälp. En diagnos med efterföljande habilitering skulle förmodligen kunna göra mycket för honom och hans familj, om han bara själv inser det.
    Lycka till!

• enola

Insåg att det lät lite hårt det där med "stressen över att bli ifrågasatt som pappa". Det jag menade var egenligen att om något hänt i hans liv den senaste tiden, som gör honom stressad, det kan ju ha med jobbet att göra, eller vad som helst, så visar det sig troligen i att hans symtom blir starkare (om vi nu utgår från att det är AS han har, det är ju egentligen rätt dumt att sitta här och ställa en diagnos på en människa jag aldrig träffat).

Svar på tråden Någon som har haft förälder med Asperger?