Någon som har haft förälder med Asperger?
Jag har skummat igenom hela tråden, och av vad jag läst, särskilt bland det första du nämner tycker jag att det låter precis som Aspergers syndrom. Aspergers syndrom och "kärleks"-relationer skriver Maxine Aston om i boken Aspergers in Love. Jag vet inte om den finns på svenska. Hur en man med Aspergers fungerar i en kärleksrelation och hur han fungerar t.ex. på jobbet eller i skolan kan skilja något oerhört!
Jag rekommenderar dig att läsa boken, och helst borde din dotter läsa den. Nu verkar det i och för sig viktigt för henne att stå vid hans sida så det kanske inte är läge nu. Försök istället släppa kontrollen ett tag och se om det lugnar ner sig lite mellan er först.
Men, både din dotter och svärson behöver veta mer om AS! Nu håller jag i och för sig med andra om att detta inte är hans enda problem, troligen har uppfostran och mobbing också hjälpt till att "skapa" honom. Dessutom fortsätter din dotter att "skapa" honom genom att fortsätta låta honom kontrollera! Jag menar inte att det är hennes eget fel, men att hon borde vara den som har lättast att ändra på situationen!
Jag är rätt så säker på att min man har aspergers syndrom, och han vet det också innerst inne även om han kämpar med att acceptera det ännu. Kanske är han något lindrigare drabbad än din svärson, han är inte så extremt noga med rutiner t.ex. Troligen hade din svärson en rätt välordnad värld som ruckades ordentligt av att de fick barn, något som han försöker råda bot på med kontroll och rutiner. Det är inte ovanligt bland personer med AS. Lite som en anorektiker väljer att kontrollera maten när känslan egentligen handlar om att förlora kontrollen på en helt annan nivå!
Då måste någon visa på en annan väg! Tyvärr gör inte din dotter det och det är synd. Jag kan dock förstå varför. Själv har jag varit allt annat än foglig med min man, och det har gett både att han blivit bättre OCH att jag har fått utstå en j-la massa skit! Det är vanligt bland AS-män att de "hör" kritik när den inte finns, och de likställer kritik med en attack och bemöter det med en attack... oftast en riktigt hård, verbal sådan. Och fortsätter man säga emot kan man skapa ett mycket otrevligt utbrott. Just min man har slagit sönder saker och kastat saker mot mig, förutom att slänga ur sig saker som lätt kan kategoriseras som psykisk misshandel. Hade jag fogat mig hade jag sluppit det. Men då hade jag gett honom makten i förhållandet frivilligt!!
(Förmodligen hade jag agerat på detta sätt om jag varit yngre när jag träffade honom. Och hade jag varit lite äldre och känt till mer om AS hade jag aldrig blivit tillsammans med honom! För även om han har en mycket omtänksam och fin sida så har kommunikationsproblemen varit för svåra och tagit för mycket energi).
Jag har också tappat kontakten något med en del vänner och familj. Mest för att slippa ursäkta honom och få frågor. Ingen har kritiserat oss men jag har varit rätt för det, rädd för att någon ska tycka att jag borde göra slut och därför har jag inte släppt in någon nära nog för att se alla hans "fel".
Jag funderar lite vad du hoppas på... förmodligen finns det en risk att du "knyter ihop" dem hårdare om du inte är försiktig, om du kritiserar honom så försvarar hon honom. Så bör det också vara på ett sätt! Familjen ska vara viktigare än mamma/svärmor... MEN det måste finnas något sätt att prata med dem utan att kritisera! Som jag skrev här ovan så måste någon visa honom att han kan fixa livet utan den extrema kontrollen och rutinerna! (KBT är inte helt fel i det avseendet).
I boken jag nämnde skriver författarinnan att relationer med en AS-man i stort sett alltid går åt h-vete om mannen inte får diagnos och accepterar den! Och inte är det bara så att relationen går i kras, oftast har kvinnan blivit riktigt illa tilltygad på vägen... Och i det här fallet även barnet. Det är inte acceptabelt och han måste förstå det. Jag önskar jag kunde prata med dem...
Jag försöker komma på sätt för dig att ta upp det, saker som är "rätt" att säga...
Min man kan bli väldigt arg på vår son, han behärskar sig ju och får inte utbrott mot honom men direkt när jag märkt att han blivit arg så är jag där och "påminner" honom om att sonen inte gör det av illvilja. Jag "påminner" honom om hur hans ilska kan påverka barnet och göra saken värre, jag säger ibland att "bli arg på dig själv istället för det är du som inte har lyssnat på hans signaler och låtit honom bli för trött" t.ex.. Nu är min man vanligtvis väldigt bra med vår son och sonen älskar honom verkligen så det enda jag "stör" mig på i vårt fall är just att han blir arg för lätt (samt att han påverkar sonen negativt genom att få utbrott mot mig..).
Av någon anledning så har i alla fall min man lyssnat på mig när det gäller sonen och nu har jag t.o.m hört att han påminner sig själv ibland om att sonen bara reagerar på något yttre eller inre och inte väljer att vara grinig.
Men frågan är om din svärson skulle kunna lyssna på sånt eller om han bara skulle höra kritik.. jag tror på det senare tyvärr... Men vad bra det hade varit om man kunde lyckas få barnuppfostran att bli ett av hans stora AS-intressen!
Jag tror ju att det handlar om kontroll men samtidigt har han idéer om barnuppfostran som inkorporeras i det här, de idéerna måste man ju kunna ändra på något sätt..
Inte lätt såklart! Speciellt inte för dig. Din enda väg in är ju genom dottern som nu mer eller mindre stängt dörren.
Jag ska fundera och se om jag kan komma på nåt sätt för dig att hjälpa...
Och när det gäller AS-män som pappor så tror jag de kan bli jättebra pappor men vissa saker som kommer naturligt för andra måste de lära sig. Och just din svärson behöver faktiskt hjälp att komma på fötter först! Det är frustrerande och ångestskapande att känna att man inte har kontroll och han verkar verkligen ha tappat kontrollen!
Kontroll förresten.. jag använder det både som negativt och positivt i det jag skriver känns det som. Skillnaden är att han behöver känna inre kontroll, lugn, men när den känslan försvinner så utövar han yttre kontroll för att på något sätt få tillbaka känslan. Men eftersom det yttre är svårt att kontrollera, särskilt en bebis... så tappar han bara fotfästet mer och mer!!
Kanske är det den vägen du ska gå med din dotter - istället för att kritisera svärsonen så hon känner att hon måste försvara honom, ge henne verktyg att hjälpa honom, och därmed också sig själv och sonen.