• citronpaj jr

lapptäcke

Hej!
    Tänkte ge mig på att sy lapptäcken (överkast) åt mina barn. Är det någon som vill dela med sig av sina alster, mönster, bilder mm?? Är lite av en nybörjare med dålig fantasi så hjälp tas tacksamt emot....

• Svar på tråden lapptäcke
  • Hizzan100

Oj vilken rolig tråd. Har sytt i lappteknik i 4 år och är hopplöst fast. Finns ett album med några av de babytäcken jag sytt. Bidrar gärna med länkar och tips.

• Halime

Jag har en bild på ett lapptäcke i mitt galleri under "pysslat".

• Halime

Tack . Blev väldigt nöjd själv. Gav bort det i namngivningspresent, men hade svårt att skiljas från det...

• Paris2006

Gjorde mitt första lapptäcke till spjälisen för en tid sedan. Väldigt enkelt sytt men duger riktigt bra Välkommen å titta

• IdaAlva

Nu äntligen fick jag tummen ur... Fick även med en bild på förra årets jul klänning.. Riktigt mallig över den..

• punk

Nu har jag virkat en trasmatta att ha i badrummet - bild finnes i mitt galleri.
    Det rekommenderas verkligen att testa, gick snabbt och lätt!

• Halime

Åh, vad fin den blev Punk!!
    Hur lång tid tog det att göra den och vad hade du för storlek på virknålen?

• punk

Jag hade storlek 12 på nålen (ca 2cm breda remsor av lakan) och vad kan det ha tagit... ett par timmar? 2-3 kanske, inklusive att riva remsor. Så det gick snabbt! Och lätt!

• Ninda

Punk:  Jättefin matta!! En dum fråga från en som inte kan... Gick du efter nåt slags mönster eller var det bara att virka runt runt...

Det var typ 17 år sen jag virkade senast! Men precis som att börja sy lapptäcken skulle jag vilja börja virka och sticka... När som helst nu! ;)

• punk

Här finns beskrivning:
    mat.yle.fi/hobbyartikel.php

Virknålen jag köpte kostade 45kr, men den var skön - i trä!

Om du inte har virkat på 17 år så är det här precis rätt grej - jätteenkelt.

Om man vill kan man ju säkert lägga in lite mönster i form av stolpar och sånt, men det är ju högst frivilligt...

• Kaldorei

det var ju faktiskt inte så farligt med 45 spänn :) måste kika ifall lokala handarbetsaffären har det bara, bor i en rätt liten stad ju.... annars får det väl bli grannstaden isåfall =)

• quiltis

Jag syr lapptäcke och de e jättekul. Har några bilder i mitt galleri, kolla vet ja skriv gärna i gästboken och säg vad du tycker

Svar på tråden lapptäcke