• Peak

Systembolaget kräver leg på alla i sällskapet!?

Jag tycker det är sjukt att de får göra som de gör när de ska ha leg på alla i sällskapet som är med. Jag köpte en flaska vin, min sambo som var med in i butiken (självplocksbutik) var också tvungen att visa leg! Jag frågade hur de gjorde om det var lite äldre personer som hade barn(ungdomar) med sig in i butiken, tar de leg på dem också? Det kunde de se tyckte de!

Så de menar att jag köper ut åt min sambo som isf skulle vara så dum så han följde med IN i butiken!?
    Och vad är skillnaden om man köper ut åt sina barn?
    Om en mamma går in med sin 15-åriga dotter (som f.ö kan se ut att vara 20) så behöver hon inte visa leg, och mamman får handla. Men om min sambo inte visat leg hade jag inte fått handla. (vi fyller båda 28 i år)
    Jag tycker detta är sjukt - får de göra så ens? Diskriminering?

När jag har varit med min mamma in utan att handla själv har de tex inte krävt leg på mig, varför?

Visst förstår jag att de vill stoppa langning och inte får sälja till underåriga men var går då gränsen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-30 13:49:18:
    uutryckte mig visst lite flummigt...mitt "irriterande"-problem är inte att de vill ha leg utan att de inte tar leg på alla i så fall, som då äldre personer med barn.

• Svar på tråden Systembolaget kräver leg på alla i sällskapet!?
  • maaary

trollkarl: "Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck
    för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får
    dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn
    till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är
    uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl
    beträffande den som inte fyllt 18 år."

Menar du den där paragrafen? För det är ju där det står att det inte får bjudas den som inte fyllt 20 år. Uppenbart oförsvarligt kan tolkas luddigt, ja. Men enligt MÅNGA är det uppenbart oförsvarligt om det inte är målsman som bjuder. Skulle gissa på att många poliser tycker detsamma. Eller känner du _alla_ poliser? Det visar hur som helst att du INTE får bjuda vem som helst över 18 och under 20 år på vårat sortiment. Du tolkar lagarna som DU vill, och skriver att det ÄR så. Så kan du inte skriva. Du måste skriva och säga att det är DU som tolkar lagen så.

• maaary

timberochmandie: Man är extra försiktig när det är föräldrar med. Föräldrarna får faktiskt ta ansvar över sina barn. Plus att de får ju bjuda hemma till sina barn, så det är en aning svårt att veta att det handlar om langning då. Det man däremot kan säga om man förstår att det är tonåringen som ska dricka nåt av det, är "du ska väl vara med när din son/dotter dricker det här?" Vi är inga poliser och kan inte göra så mycket mer än så. Visst kan vi neka föräldrar, men som sagt, det är svårare.

• maaary

timberochmandie: Vi i vår butik tar inte leg när folk hjälper till att packa utanför kassan. Vi anser att det kan man hjälpa till med. Under t ex storhelger så är det nästan bara bra om man har med sig nån som packar åt en. Självklart helst över 20 år. Det handlar ju förstås om mängden varor också.. Men om de däremot packar upp på bandet, eller på annat sätt har varit delaktiga.. då tar man leg på dem alla.

• johanbtk

Så om Lowe (jag ber om ursäkt för att jag blir personlig, jag tittade på din presentation) om 7 år går in på Systembolaget tillsammans med Raggar-Conny för att köpa en flaska Rosita, skulle du inte då vilja att personalen ber din då 8-åriga dotter att visa legitimation?
    Mitt exempel kanske är en aning extremt, men om en person är ser ut att vara under får den helt enkelt finna sig i att visa legitimation.

• timberhochmandie
    johanbtk skrev 2007-08-09 02:03:36 följande:
    Så om Lowe (jag ber om ursäkt för att jag blir personlig, jag tittade på din presentation) om 7 år går in på Systembolaget tillsammans med Raggar-Conny för att köpa en flaska Rosita, skulle du inte då vilja att personalen ber din då 8-åriga dotter att visa legitimation?Mitt exempel kanske är en aning extremt, men om en person är ser ut att vara under får den helt enkelt finna sig i att visa legitimation.
    Fast det skulle de ju inte göra... "Barn" är ju undantagna. Det vi sitter här och undrar flera av oss är ju när de slutar vara undantagna. När är det ok att följa med mamma/pappa och hjälpa till att lägga ner i korgen/lasta upp på bandet och när är det inte ok?
  • johanbtk
    timberhochmandie skrev 2007-08-09 02:08:48 följande:
    Fast det skulle de ju inte göra... "Barn" är ju undantagna. Det vi sitter här och undrar flera av oss är ju när de slutar vara undantagna. När är det ok att följa med mamma/pappa och hjälpa till att lägga ner i korgen/lasta upp på bandet och när är det inte ok?
    Svaret är ganska enkelt. Man upphör att vara undantagen den dag man ser ut att vara över 20 år gammal. Alternativt när åldersskillnaden gör det uppenbart att det handlar om en förälder tillsammans med ett barn under 12-13 år.
  • timberhochmandie
    johanbtk skrev 2007-08-09 02:22:35 följande:
    Svaret är ganska enkelt. Man upphör att vara undantagen den dag man ser ut att vara över 20 år gammal. Alternativt när åldersskillnaden gör det uppenbart att det handlar om en förälder tillsammans med ett barn under 12-13 år.
    Njae... Alltså med undantagen menar jag att man inte behöver visa leg trots att man hjälper någon som handlar och trots att man inte ser ut att vara över 20. Jag är helt övertygad om att min son skulle få lasta upp en bag in box eller liknande på bandet utan att personalen skulle begära leg av honom (han är två) men hur länge är det ok? Jag utgr från att det är ok om fem år också, förmodligen tio, men hur är det om femton år? När han är sjutton, får jag inte ha med mig honom då längre? Får han inte hjälpa sin mamma då längre?
  • johanbtk
    timberhochmandie skrev 2007-08-09 02:27:51 följande:
    Njae... Alltså med undantagen menar jag att man inte behöver visa leg trots att man hjälper någon som handlar och trots att man inte ser ut att vara över 20. Jag är helt övertygad om att min son skulle få lasta upp en bag in box eller liknande på bandet utan att personalen skulle begära leg av honom (han är två) men hur länge är det ok? Jag utgr från att det är ok om fem år också, förmodligen tio, men hur är det om femton år? När han är sjutton, får jag inte ha med mig honom då längre? Får han inte hjälpa sin mamma då längre?
    Nu arbetar jag visserligen inte på Systembolaget, men i mitt förra inlägg skrev jag att jag antar att det går bra att barn är med i butiken fram till att de är 12-13 år gamla.
  • timberhochmandie
    johanbtk skrev 2007-08-09 02:32:02 följande:
    Nu arbetar jag visserligen inte på Systembolaget, men i mitt förra inlägg skrev jag att jag antar att det går bra att barn är med i butiken fram till att de är 12-13 år gamla.
    Ah, ok... Så när man blir tonåring blir det förbjudet att vara hjälpsam (t.o.m. om man nångång skulle vilja vara det...). Jag tycker att det är fel. Jag tycker att det ska krävas en mer konkret misstanke om langning än bara att man har med sig sitt barn på 16-17 år in på systemet, som shoppingsällskap.
  • johanbtk
    timberhochmandie skrev 2007-08-09 02:37:17 följande:
    Ah, ok... Så när man blir tonåring blir det förbjudet att vara hjälpsam (t.o.m. om man nångång skulle vilja vara det...). Jag tycker att det är fel. Jag tycker att det ska krävas en mer konkret misstanke om langning än bara att man har med sig sitt barn på 16-17 år in på systemet, som shoppingsällskap.
    I och med att jag inte har några egna barn så är jag inte speciellt engagerad i frågan, men i och med att riksdagen har beslutat att åldersgränsen på Systembolaget är 20 år så är jag inte förvånad över att den efterföljs.
    Var drar du gränsen?
    Går det bra om din son i dagsläget följer med mig in på Systembolaget och handlar?
    Går det bra om din son följer med mig in och handlar då han är 14 år gammal? Hur skall personalen veta hur gammal han är och om jag är hans förälder eller om jag köper ut åt honom?
  • maaary

timberochmandie: Jag har ju redan svarat på din fråga.. Hur länge det är okej med föräldrar med sig. Med föräldrar är det nästan alltid okej, så länge man fattar att det är föräldrar. De kan få en kommentar eller en fråga däremot. Som sagt, vi FÅR neka eller be tonåringen om leg, men det är ganska känsligt eftersom de FÅR bjuda sina barn hemma.

• mindless

Timberhochmandie:
    Du gör en jämförelse med att det krävs en konkret misstanke för att polisen ska få göra visitation, men jag tycker den liknelsen haltar lite. I det här fallet handlar det om att man vill få en tjänst utförd, och då får man, tycker jag, finna sig i att ställa upp på de regler den som tillhandahar tjänsten sätter upp. Jämför med visitation på krogen, säkerhetskontroll på flygplatsen etc. Man har all rätt i världen att inte ställa upp på regelverket [du behöver aldrig visa leg på systemet om du inte vill] men då kan du inte räkna med att få tjänsten utförd.

Riktigt så funkar det ju inte med polisvisitation, där man är skyldig att underkasta sig den.

• timberhochmandie
    maaary skrev 2007-08-09 08:55:16 följande:
    timberochmandie: Jag har ju redan svarat på din fråga.. Hur länge det är okej med föräldrar med sig. Med föräldrar är det nästan alltid okej, så länge man fattar att det är föräldrar. De kan få en kommentar eller en fråga däremot. Som sagt, vi FÅR neka eller be tonåringen om leg, men det är ganska känsligt eftersom de FÅR bjuda sina barn hemma.
    Ok, jag tolkade ditt efterföljande inlägg tidigare som om det bara var ok om de hjälpte till att packa ner varorna, inte om de lade saker i korgen eller på bandet; alltså som om inlägg två var ett förtydligande. Sedan är det ju heller inte säkert att alla är så sympatiska som du.
  • timberhochmandie
    johanbtk skrev 2007-08-09 02:57:40 följande:
    I och med att jag inte har några egna barn så är jag inte speciellt engagerad i frågan, men i och med att riksdagen har beslutat att åldersgränsen på Systembolaget är 20 år så är jag inte förvånad över att den efterföljs.Var drar du gränsen? Går det bra om din son i dagsläget följer med mig in på Systembolaget och handlar?Går det bra om din son följer med mig in och handlar då han är 14 år gammal? Hur skall personalen veta hur gammal han är och om jag är hans förälder eller om jag köper ut åt honom?
    Tja, är du barnvakt åt min son är det givetvis ok om du tar med honom till sysemet om du ska dit. Jag skulle bli bra mycket mer upprörd om du ställde honom utanför dörren och sa åt honom att vänta där. För min del går det bra att han följer med när han är 14 också... Personalen kan givetvis inte veta hur gammal han är eller vem som är hans föräldrar utan att kräva leg och personbevis där föräldraskap framgår. Jag tycker dock inte att det spelar någon roll hur gammal han är eller vem han är där med. Om personalen misstänker att det är frågan om langning så ska de kolla, om de tror att allt är ok så ska de inte fråga. Det spelar ingen roll om min son är inne med mig, sin moster, faster, morfar eller en äldre kompis. Verkar det hela suspekt så ska det kollas, verkar det ok ska det inte kollas.
  • timberhochmandie
    mindless skrev 2007-08-09 09:27:51 följande:
    Timberhochmandie:Du gör en jämförelse med att det krävs en konkret misstanke för att polisen ska få göra visitation, men jag tycker den liknelsen haltar lite. I det här fallet handlar det om att man vill få en tjänst utförd, och då får man, tycker jag, finna sig i att ställa upp på de regler den som tillhandahar tjänsten sätter upp. Jämför med visitation på krogen, säkerhetskontroll på flygplatsen etc. Man har all rätt i världen att inte ställa upp på regelverket [du behöver aldrig visa leg på systemet om du inte vill] men då kan du inte räkna med att få tjänsten utförd.Riktigt så funkar det ju inte med polisvisitation, där man är skyldig att underkasta sig den.
    Visst har du rätt i att det inte är på samma premisser. (Jag började också med att påpeka att det är fråga om helt olika nivå vad gäller integritetskränkning.) Det handlar ändå om att det är ett lagbud som ska efterlevas och det är därför kontrollerna görs. Därför tycker jag ändå att man kan ställa upp vissa krav för när det är ok att gripa in och när det inte är ok. Det är t.ex. inte ok att begära leg av alla som ser utländska ut och inte av dem som ser infödda ut, det är inte ok att begära leg av kvinnor men inte män. Jag tycker inte att det är rimligt att man ska kunna begära leg av shoppingsällskap enbart pga ålder heller. Åldern är irrelevant om det inte finns en misstanke om langning. Som sagt, om man faktiskt har en "seriös" misstanke om att det är frågan om langning så har jag inga problem med att man begär leg, men jag tycker inte att det ska kunna krävas "hur som helst".
  • maaary

timberochmandie: Nu hänger jag nog inte riktigt med.. Det är alltså okej att packa ner i påsar, men det är inte okej att packa upp på bandet eller lägga ner i korgen. Då räknas man som delaktig i köpet.

• timberhochmandie
    maaary skrev 2007-08-09 20:00:56 följande:
    timberochmandie: Nu hänger jag nog inte riktigt med.. Det är alltså okej att packa ner i påsar, men det är inte okej att packa upp på bandet eller lägga ner i korgen. Då räknas man som delaktig i köpet.
    Ja, det var så jag förstod det med, men du säger också att det är en lite annan femma om det är förälder-barn som handlar. Dvs. om det är två unga människor - oklar ålder - där den ene handlar men den andra hjälper till att lägga upp på bandet så räknas det som delaktighet och båda får visa leg, men om det är tydligt att det är förälder-barn som handlar och barnet hjälper till att packa upp på bandet då är det inte samma sak. Eller?
  • maaary

timberochmandie: Nej precis.. Eftersom det är så mycket luddigare med när föräldrar är med. Föräldrar får ju som sagt bjuda sina barn på viss alkohol. Och föräldrar får ju faktiskt ta eget ansvar. Det är ju deras barn.

Svar på tråden Systembolaget kräver leg på alla i sällskapet!?