• Peak

Systembolaget kräver leg på alla i sällskapet!?

Jag tycker det är sjukt att de får göra som de gör när de ska ha leg på alla i sällskapet som är med. Jag köpte en flaska vin, min sambo som var med in i butiken (självplocksbutik) var också tvungen att visa leg! Jag frågade hur de gjorde om det var lite äldre personer som hade barn(ungdomar) med sig in i butiken, tar de leg på dem också? Det kunde de se tyckte de!

Så de menar att jag köper ut åt min sambo som isf skulle vara så dum så han följde med IN i butiken!?
    Och vad är skillnaden om man köper ut åt sina barn?
    Om en mamma går in med sin 15-åriga dotter (som f.ö kan se ut att vara 20) så behöver hon inte visa leg, och mamman får handla. Men om min sambo inte visat leg hade jag inte fått handla. (vi fyller båda 28 i år)
    Jag tycker detta är sjukt - får de göra så ens? Diskriminering?

När jag har varit med min mamma in utan att handla själv har de tex inte krävt leg på mig, varför?

Visst förstår jag att de vill stoppa langning och inte får sälja till underåriga men var går då gränsen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-30 13:49:18:
    uutryckte mig visst lite flummigt...mitt "irriterande"-problem är inte att de vill ha leg utan att de inte tar leg på alla i så fall, som då äldre personer med barn.

• Svar på tråden Systembolaget kräver leg på alla i sällskapet!?
  • Jennie med ie

Om de misstänker langning så har de all rätt att ta leg även på medföljande och det anser jag vara helt rätt, det har inget med diskriminering att göra. Och jo, det finns gott om underåriga som följer med in när någon med ålödern inna köper ut. Helt enkelt för att de i liket med er förväntar sig att enbart den som handlar ska behöva visa leg... Det finns f.ö även många föräldrar med barn som blir misstänkta för langning också, har varit med om många gånger där de nekats att handla med tonårsbarn med sig. Visst, föräldern kunde gått in själv och sedan i hemmet gett tonåringen alkoholen, det kan ju inte personalen kolla, men de har ansvar för det de själva kan kontrollera.

• Peak

jag har då aldrig sett en mer vuxen person än jag då...behöva visa leg och de i sällskapet! Som tex min mamma...och alla andra kvinnor/män. Så en viss diskriminering tycker jag ändå att det är att skilja på folk och folk!

Klart jag inte tycker att underåriga ska få tag i sprit på något sätt alls, men jag tror ändå inte den största langningen sker på det här viset!

• piixelslyna

Precis som Jennie med ie skriver så kräver de lägg på alla i sällskapet om de misstänker langning.

Varför och på vilket sätt är det fel?

• SkånetösiNorrland

Alla under 30 ska ju visa leg. Jag tycker det är bra de frågar, då sköter de sitt jobb.
    känns ju lite som dagens i-landsproblem, låt sambon betala nästa gång och du går ut så kanske bara han får visa leg.

• piixelslyna
    Peak skrev 2007-07-30 13:22:36 följande:
    jag har då aldrig sett en mer vuxen person än jag då...behöva visa leg och de i sällskapet! Som tex min mamma...och alla andra kvinnor/män. Så en viss diskriminering tycker jag ändå att det är att skilja på folk och folk!Klart jag inte tycker att underåriga ska få tag i sprit på något sätt alls, men jag tror ändå inte den största langningen sker på det här viset!
    Men ni kanske ser unga ut? Är det inte så att de måsta kräva legg på de som ser ut att vara under 25? Och ni är ju bara 28.
  • Jennie med ie

Peak, det handlar inte om diskriminering utan om att de som sagt har ett ansvar att göra vad DE kan för att förhindra langning. Om de av olika anledningar känner orsak att misstänka langning så kräver de att man visar leg, det är deras skyldighet. Är det så jäkla jobbigt att visa sitt ID-kort eller körkort kanske man ska vänta utanför....

• SkånetösiNorrland

Så om en 20åring kommer in med en 15åring ska systemet låta dem handla då? De har rätt att förhindra langning. Vi ska vara glada att vi har ett sådant system som vi ahr i sverige med tanke på hur mycket vi dricker ändå.

• Broneya

De sköter ju bara sitt jobb. Inte personalen som satt de reglerna. Är inte båda beredda att visa legg kan väl den ena stanna utanför då?

• Sommaren22juni1979

Jag går alltid med min mamma in o handlar , jag står där som ett fån varje gång *asg* ..
    Jag är ju endast hennes packåsna .. hon har kryckor och jag får bära ..
    O varje gång kommer den klassiska kommentaren , har du legg ..

O mitt svar varje gång blir : SEN när behövs det legg för att bära sprit åt sin mamma ????

O de garvar varje gång ...

För de ser ju ändå .. mamma två kryckor , o inga händer lediga för att bära något .. o så jag då .. två ungar o mig själv ...

Men visst , de finns vissa som snäst av mig o sagt , ja vi kräver legg på alla .. under trettio ..

Mitt förslag till dem den gången : SÄTT DÅ UPP SKYLT PÅ DÖRREN DÅ .. FOLK UNDER TRETTIO SOM SKA BARA VARA FÖLJESLAGARE TILL KÖPARE KAN RÄKNA MED ATT FÅ VISA LEGITIMATION DÅ.

Annars skulle ju mina barn få visa pass varje gång jag är där inne o handlar hahaha...

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • LaFontaine

Jennie med ie: Det där med att vänta utanför har jag funderat lite på. Om jag går på bolaget och har min sextonårige bror utanför som väntar på mig, ser inte det också ganska misstänkt ut? Har personalen inte rätt att ingripa även utanför om de misstänker langning?

Självfallet är det bra att de gör allt de kan för att stväja langning, men samtidigt kan det också ställa till problem för "ärliga" kunder. Med det inte sagt att kontroller är av ondo, jag belyser bara andra sidan av problemet.

Svar på tråden Systembolaget kräver leg på alla i sällskapet!?