Viktväktar recept 3

Recept tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m19689577.html
Obs! I denna tråd skall endast recept finnas. Frågor ställs i denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m21875231.html
Tror att det var i VV-tråden som någon efterlyste ett pointsfattigt lasagnerecept. Här är ett recept på en vegetarisk lasagne som är SUPERGOD. Vet inte hur många points det är per portion, men kring 4 skulle jag tro... (tror att jag fick det till 19 points för allt)
Lasagneplattor
0.5 dl chilisås
2 stora burkar keso
1 gul lök
2 burkar krossad tomat
2 hackade vitlöksklyftor
1 msk basilika
1 msk oregano
1 tsk salt
2 dl riven ost (hälften till röran).
Blanda allt samman och varva lasagneplattor och röran i en form. Översta lagret ska vara röra. In i ugnen 225 grader ca 30 minuter. Strö resten av osten över lasagnen de sista 5 min av gräddningstiden.
SUPERGOTT!
Nån som är less på bara potatis?
Här är en variant
1 port
3 p (beroende på viken creme fraiche du tar och hur mycket)
Fräs en halv lök (finhackad) i lite olja, jag brukar använda spray lägg i färska chaminjoner och låt dom vattna ur.
Skiva kokt potatis och värm på den.
Sist så rör man i creme fraiche, jag använder 1%, 1 dl.
Super smarrigt i stället för bara kokt potatis!
God risotto fast den inte blir många points
Koka en portion ris i svampbuljong (inget salt)
Stek lite svamp, t ex champinjoner och kantareller. Krydda med färskpressad vitlök eller vitlökspulver och grovmalen svartpeppar.
Blanda ner riset när svampen ser färdig ut.
Tillsätt viktväktarfraîche, lättmjölk eller havremjölk beroende på vad du har för preferenser. Låt småputtra till krämig konsistens. Blanda i lite färska örter eller nyklippt gräslök när det i princip är klart.
Jättegott till t ex kycklingfile eller kotlett
Inbakad lax
Ta en filodeg pensla lite smällt smör imellan och vik på mitten. Läg på en laxfile, salta, lägg på spenat och lite ettfri eller lätt majonäs. Vik ihop till ett paket, pensla med smör och strö på vallmo eller sesamfrön. 200grader i 20 min. Servera med en god sallad. riktigt mumisgt. Points 8,5
Här gjorde jag idag, jättegott, enkelt och supersnabbt. Brukar göra snabb fiskgratäng m keldasås men det var så många points så jag improviserade lite.
Snabb fiskgratäng a la Hanna:
2 port = 3 points/portion
300 g fisk (jag tog sejfilé)
2 dl fraiche 5%
1 fiskbuljongtärning
1-2 msk pressad citronsaft
dill (jag tog ca 1,5 msk fryst dill)
Lägg fisken i ungsfast form
Blanda fraiche, dill och citronsaft. Smula i fiskbuljongtärning. Häll över fisken. Grädda i ugn ca 20-25 minuter på 225 grader. Jag hade potatis och gröna bönor till.
Laxlasagne eller pasta sås!
4 portioner
4 portioner laxtärningar, ca 300gr.
Färsk spenat 200gr
Soltorkade tomater blötlagda 6-8st
Vitlök 2-3 klyftor
fiskbuljongtärning 1 st
Milda mat extra 4% 1 st
salt och peppar
Serveras med fullkornspasta
alt. varvas med fullkorns lasagneplattor och 500g minikeso toppas med 2dl riven 17% ost och gräddas i ugn 25 min 225 grader
Points per portion
Som pasta och pastasås: 6,5p
Som lasagne: 9p
En pointsfattig och onödigt enkel "Frutti del mare":
2 personer
1 burk ICA.s egna tomatsås med Basilikasmak (420 g)
Färsk basilika
0,75 dl Kräftstjärtar
0,75 dl Skalade räkor
Svartpeppar
Fullkornspasta
Gör så här:
Koka pastan.
Värm tomatsåsen och hacka ner lite basilika, peppra. Lägg i kräftor och räkor precis innan pastan är klar, bara så att de hinner bli varma. Blanda ihop pasta och tomatsåsen. Garnera med färska basilikablad.
Pointsvärde:
3p för pastan
2 p för såsen
Lägg till lite parmesan om ni önskar, glöm inte pointsen!
Remuladsås, god till fisk eller annat
Ta en burk med lätt fraishe (5%) och blanda med 3 msk bostongurka, lite salt och lite peppar.
Allt blir 4,5p, Räcker lätt till 4-6 personer, beroende på hur åpen man är
Så ca 1 p per portion.
Ett tips för remuladsåsen:
Fish and chips
Gör stavar av potatis och morötter och grilla i ungen ca 30 min 2 p + ev olja
Stek hokifilé 2p per portionsbit
Servera med remoladsåsen 1 p
Sammanlagt = 5p