• Svar på tråden Viktväktar recept 3
  • Klaar

den godaste frukosten är såklart min

frysta hallon eller andra bär
    2 dl lättyoughurt
    (1 banan om man vill ha lite extra points o mättnad)
    mixa detta o häll i ett glas - mums!
    (utan banan = 2 points, med banan =3 points)

en skiva grovbröd med skinka och gurka på
    en skiva knäcke med skicka och paprika på (3 points)

mättande, friskt och gott! allt för bara 5 (resp 6) points!!!

• cegermyran
    mysmumlan74 skrev 2007-08-23 21:13:08 följande:
    Kan hjälpa till med varmrätten till bröllopsdagsmiddagen kanske:Potatisgratäng 2 port 4,5 point/port8 potatisar1 purjolök1 pkt milda mini mat 4% (matlagningsgrädde)1 dl riven ost max 17%Vitlök och andra valfria kryddorSkala och skiva potatisarna.Strimla purjonVarva dessa i en ugnsfast form och krydda mellan varven.Häll över milda mini mat och strö över osten.Grädda i ugnen 200 grader i ca 50 minSmarrig fläskfilè 2 port 4,5 point/port300g fläskfilè2 dl viktväktarcremefraiche franska örterlite riven ostSkiva fläskfilèn och bryn den och krydda med valfria kryddor. Blanda i lite riven ost i creme fraichenLägg filèn i en ugnsfast form och häll över creme fraichen.Ställ in i ugnen i ca 20 minPerfekt festmat som är god och inte så points-rik. Jag tycker det är jättegott.
    Låter jättesmaskigt, denna ska jag prova i helgen...
  • Sanda

Färs med medelhavsinspiration 4p

Bottna en smord ugnsform med skivad potatis. Salta och peppra. In i ugnen 230gr i 10 min

Blanda 360gr nötfärs med 1 ägg salt och peppar och persilja

Skiva aubergin, squash, rödlök och röd paprika

Ta ut ungsformen lägg på grönsakerna och klicka ut färsen på grönsakerna. Häll över en burk med krossade tomater med örter, strö över lite riven ost.

In i ugnen i 35 min till.

5,5 points per portion!!

• tjötas

Viktväktarnas Makaronipudding 4 portioner

3 dl makaroner (gärna fullkorn!)
    1 purjolök
    150 gr rökt skinka
    3 dl broccoli

3 ägg
    4 dl lättmjölk
    1 tsk salt
    svartpeppar

Koka makaronerna enligt anvisningarna på paketet.
    Strimla purjolöken och skinkan, dela upp broccoli i buketter.
    Blanda ingredienserna till äggstanningen.

Spola de kokta makaronerna i kallt vatten. Blanda med purjolöken, broccolin och skinkan i en ugnsform. Häll över äggstanningen. Gräddda i 200 grader i 30-40 min.

• Jordgubbstjejen

tjejer har för mig att jag har sett ett recept från arla här inne på kladdkaka med lime?har jag rätt för mig?Ngn som har länken??ska slänga ihop en kaka till mammaträffen imorgon och tänkte då göra den vv-riktig så jag också kan mumsa lite!

• Jordgubbstjejen

jag hittade receptet!!

• Jordgubbstjejen

Å här kommer att på en ursmarrig kladdkaka,10 bitar/4 p/portion

Smal kladdkaka med lime

3 ägg
    2½ dl socker
    1 dl mjöl
    ½ tsk bakpulver
    ½ dl kakao
    2 tsk vanilinsocker
    2 krm salt
    rivet skal av 1 lime
    250 gr lättkesella

Till garnering;floursocker o lime

Sätt ugnen på 200 grader.
    Vispa ägg o socker pösigt.Blanda de torra ingridienserna i en bunke och vänd ner i äggsmeten.Vänd i kesella o limeskal.Häll smeten i en smord o bröad form med löstagbar kant.Grädda i nedre delen av ugneb ca 20-25 min.OBS!Kakan ska vara kladdig i mitten.
    Låt kallna,pudra över floursocker,garnera med lime och servera till en klick grädde.

• Jordgubbstjejen

Nytt spännande recept som provades ikväll och det var smarrigt!Speciellt om man gillar jul!!!*ler*

Kyckling och räkor med saffranspasta

portioner: 4
    Förberedelser: 15MIN
    Tillagning: 10 min
    points/portion: 5,5

2 dl pasta
    1.5dl gröna ärtor
    ½ grillad kyckling utan skinn och ben
    500gr räkor med skal
    ½ påse saffran
    ½ tsk olja
    1 pressad vitlöksklyfta
    2 dl matlagningsypghurt
    vatten med en tsk pressad citron
    1 msk tomatpure
    1 tsk örtsalt
    ½ krm cayennepeppar

skär kycklingköttet i bitar. skala räkorna. Fräs saffran och vitlök i oljan. Rör i räkorna och kckling. Tillsätt matlagningsyoghurt, vatten med citron, tomatpuré, örtsalt och cayennepeppar. Låt allt koka i två minuter. Blanda med nykokt pasta och gröna ärtor!

vi körde två stora kycklingfileer istället för den grillade kycklingen och hade glömt köpa ärtor så de skippade vi också!Jag kan tycka att det kan behövas lite mer grönsaker i så det tror jag att man kan ta i! Vi hade även färsk pasta istället och det blir såååå gott!!!

• Jordgubbstjejen

dessa är syndigt goda!!!

Tortilla med kycklingfyllning

Portioner 4
    förberedelser 10min
    tillagning 10 min
    points/portion 8

8 små tortilla bröd a 30gr
    2 grillade kycklingfileer
    200 gr färska champinjoner
    2 pressade vitlöksklyftor
    1 dl salsa
    500gr keso
    1 dl riven ost max 17 % fetthalt

Sätt ugnen på 200grader. Tärna kycklingkötet och skär champinjonerna i bitar. Blada kyckling, champinjoner, vitlök,salsa och keso. Fördela blandningen i bröden och rulla ihop. LÄgg riven ost på varje rulle. Gratinera i ugn tills oten fått fin färg, ca 8 min. Under tiden rätten är i ugnen, gör en härlig sallad att servera med. NJUT!!!!!

• Jordgubbstjejen

Jag puffar även för en sida jag funnit www.56kilo.se och hennes kötfärssås, den är gudomlig!!

natti på er!

Svar på tråden Viktväktar recept 3