• linodin

Vill ha valnötsgolv dumt?

NI som byggt hus vilka golv har ni lagt? Vill så gärna ha valnöt trägolv men alla jag pratar med säger att de blir repiga lägg ek istället...Ek är inte min smak...

vi har barn (4 0 6 år)som kommer leka (nästan)överallt (jag tillhör dem som låter barnen vara i hela huset dvs mitt hem är inget visningshem utan en plats att vara i..Så vad tror ni går valnöt bort?

Trägolv går ju att slipa med...Har ingen lust att lägga ek eller liknande av praktiska skäl men man kanske är dum annars?

• Svar på tråden Vill ha valnötsgolv dumt?
  • julmusten

Kan du inte lagga ek och, vad heter det pa svenska, tint it, med en lite morkare farg?? Sen sa tror jag att valnot ar en trend. Om en 5-10 ar kommer du vara sa trott pa det, typ som alla som la furuparkett for ett tag sen. Ek kommer alltid funka. Kopa lite mattor och piffa upp det med i stallet.

• Poena

Vi kommer förmodligen lägga valnöt i 3 rum i vår nya lägenhet fast förmodligen laminat. Laminatgolv är ju mycket tåligare än vanlig parkett och behöver inte se sämre ut.

• Poena

Sedan tror jag inte det är mer eller mindre trend än exempelvis ekgolv man ska välja det man gillar bäst!

• Rusty

Jag tycker inte att ni skall lägga ett golv som ni inte gillar bara för att det är mer praktiskt.

Träs hårdhet varierar väldigt mycket, beroende på kvalitet och vilken del av trät som används etc. Det finns valnötsgolv som är hårdare än vissa ekgolv och tvärtom. Och det är i vilket fall ingen jätteskillnad i hårdhet mellan ek och valnöt. Kolla där ni köper golv om vad det är för hårdhet på just de fabrikat ni tänker köpa.

Själv är jag fantastiskt trött på ek och har just lagt in jättefina valnötsgolv!

• julmusten

Poena skrev 2007-07-31 14:56:35 följande:

Vi kommer förmodligen lägga valnöt i 3 rum i vår nya lägenhet fast förmodligen laminat. Laminatgolv är ju mycket tåligare än vanlig parkett och behöver inte se sämre ut.
    Betyder det att det inte ar riktigt tragolv?? Vi har laminerat tra tror jag, och det ar jattetaligt. Det ar dock ek, men sjalva lamineringen ar en farg sa vi kunde valja fargskala pa den sa att saga. Fast nu kanske jag pratar "engelska"??
  • Rusty

Julmusten,

Laminatgolv är inte gjort i det träslag det ser ut som, utan har ett fotografi av träslaget överst, eller ibland ett tunnt tunnt lager av det "riktiga" träet överst så att det ser ut som det är t ex valnöt fastän det egentligen inte är det.

Färgen ni har lagt på ditt golv kanske snarare är en lasyr?

• annca

När vi byggde var det standard med ekparkett på alla golv, men vi valde att lägga körsbärslaminat i hela undervåningen istället, just med tanke på lektålighet etc och att vi absolut inte ville ha ekfärgskalan på nedervåningen.

Valnöt är jättesnyggt men kanske lite mjukt. Valnötslaminat av bra kvalitet kanske kan vara ett alternativ?

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • julmusten

Rusty, ja sa ar det nog. Det ar ju absolut tra ratt igenom hela "bradan" sa att saga. Men jag tror att de kallade det for pre-laminated wood eller nat sant. I vilket fall som helst sa kunde vi paverka hur ljust eller morkt vi ville att trat skulle vara eftersom bradorna blev lackerade innan de laggs in, inte efterat.

• Mia83
    annca skrev 2007-07-31 15:49:34 följande:
    När vi byggde var det standard med ekparkett på alla golv, men vi valde att lägga körsbärslaminat i hela undervåningen istället, just med tanke på lektålighet etc och att vi absolut inte ville ha ekfärgskalan på nedervåningen.Valnöt är jättesnyggt men kanske lite mjukt. Valnötslaminat av bra kvalitet kanske kan vara ett alternativ?
    Hoppar in och ställer en fråga.
    Är verkligen laminat så tåligt?
    Funderar nämligen på att slita ut den fula gamla ekparketten i vardagsrummet och lägga just valnötslaminat i stället. Men håller det för småbarn?
  • annca

Det finns många olika tjocklekar och kvaliteter på laminat. Man tjänar på att ta ett tjockt laminatgolv med behandlad yta.

Det vi har har hård yta.
    Tappar du något hårt och kantigt i ett parkettgolv blir det märken, det gör det inte i vårt laminatgolv. Likaså om du klampar in med grus under skorna etc.
    Parkett är också känsligare för fukt än det här laminatgolvet som mycket väl tål att moppas med vatten.
    Vi fick det rekomenderat just för att det var tåligt. Dock är det ju inte riktigt lika skönt att sitta på, det blir kallare än ett parkettgolv, och är just hårdare.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Vill ha valnötsgolv dumt?