• linodin

Vill ha valnötsgolv dumt?

NI som byggt hus vilka golv har ni lagt? Vill så gärna ha valnöt trägolv men alla jag pratar med säger att de blir repiga lägg ek istället...Ek är inte min smak...

vi har barn (4 0 6 år)som kommer leka (nästan)överallt (jag tillhör dem som låter barnen vara i hela huset dvs mitt hem är inget visningshem utan en plats att vara i..Så vad tror ni går valnöt bort?

Trägolv går ju att slipa med...Har ingen lust att lägga ek eller liknande av praktiska skäl men man kanske är dum annars?

• Svar på tråden Vill ha valnötsgolv dumt?
  • lilltrillan

jag har valnötslaminat i barnens lekrum, funkar jättebra, tänk allt som hammras och slås där

glöm dina bekymmer imorgon kommer nya
  • Malia75

Nackdelen med laminat är ju att OM det blir en repa eller hål så går det inte att laga/slipa. Parkett kan man ofta slipa flera ggr och på så sätt få ett nytt golv utan att lägga nytt.

Välj ett valnötsparkett som är lackat så håller det säkert bra. Lackat håller bättre än oljat, men oljat är snyggare tycker jag.

Vi har valnötslaminat på ovanvåningen (sovrum, barnrum, tv-rum) och ekparkett på nervåningen (hall, vardagsrum). Hade vi lagt parketten först hade vi fortsatt med samma parkett på ovanvåningen för vi märkte verkligen skillnad! Laminatet är kallt och hårt, parketten är varm och mjuk. Tror egentligen inte att varken parkett eller laminat håller speciellt bra för barn som sitter och dunkar leksakerna i golvet, men som sagt, parketten kan du slipa om när barnen blivit större, laminatet måste du ta bort och lägga nytt.

• Mia83

Fast jag lägger hellre nytt klickgolv än slipar ett parkettgolv om jag måste välja.

• Malia75
    Mia83 skrev 2007-07-31 16:29:59 följande:
    Fast jag lägger hellre nytt klickgolv än slipar ett parkettgolv om jag måste välja.
    Nja...det drar ju med sig väldigt mycket om man ska lägga nytt golv. Vi har t ex lagt golv under trösklar och dörrkarmar. Inte så kul att göra om det igen.
  • Mia83
    Malia75 skrev 2007-07-31 20:08:35 följande:
    Nja...det drar ju med sig väldigt mycket om man ska lägga nytt golv. Vi har t ex lagt golv under trösklar och dörrkarmar. Inte så kul att göra om det igen.
    Vi har inte lagt några golv under karmarna, utan nöjde oss med att lägga under foderna, så det blir inte så bökigt för oss.
    Trösklar har vi inga, utan vi har mässingslister i stället, vilka också är lätta att byta efter behov.
  • Malia75

Ja då är det mer förståeligt! Vi ville lägga golvet i ett enda sjok genom alla rum för att slippa trösklar eller fula (förlåt) mässingslister.

• Joonas

Vi har lagt klinkergov, de tål allt! (I alla gemensamma utrymmen där golvytorna är stora och bobbycarts far fram). I sovrummen nere har vi lagt skeppsgolv, där får man leka lite lugnare lekar. På ovanvåningen har vi lagt ett helt lackat ekparkettgolv.

Laminat är oftast slamrigt (fasligt högt kan det låta med vilda barn i lek) kallt och livlöst. Tyvärr, bättre då att lägga ett laminat som inte ska likna trä, för det gör det aldrig tycker jag.

festlig, funktionell och fryntlig
  • Mia83
    Malia75 skrev 2007-07-31 20:16:29 följande:
    Ja då är det mer förståeligt! Vi ville lägga golvet i ett enda sjok genom alla rum för att slippa trösklar eller fula (förlåt) mässingslister.
    Det är lugnt . Tycker inte heller de är jättevackra, men har inte planerat att byta golv i alla rum, alltså blev det såna.
  • Joonas
    Malia75 skrev 2007-07-31 20:16:29 följande:
    Precis så la vi golvet på övervåningen. Vi la inga trösklar i dörrhålen. Låter golvet löpa fritt så känns det rymligare på något vis. Man får också bra luftcirkulation med någon centimeters springa under dörren.
  • Malia75

Det är bra för den självgående dammsugaren också att inte ha lister att knöla sig över.

• Mia83
    Joonas skrev 2007-07-31 20:20:38 följande:
    Precis så la vi golvet på övervåningen. Vi la inga trösklar i dörrhålen. Låter golvet löpa fritt så känns det rymligare på något vis. Man får också bra luftcirkulation med någon centimeters springa under dörren.
    Det är otroligt fint att ha det så! Men för oss hade det inneburit att få slita upp plastmatta i flera rum (för att få samma nivå på golven) så det fick vara. Nu ska vi iofs bara bo här i några år till, så det känns inte så viktigt heller.
  • Joonas

Haha, men då måste man ju ha barngrind däruppe så den inte dunsar ner för trappan?

Malia75 skrev 2007-07-31 20:21:17 följande:
    Det är bra för den självgående dammsugaren också att inte ha lister att knöla sig över.
  • Malia75
    Joonas skrev 2007-07-31 20:22:45 följande:
    Haha, men då måste man ju ha barngrind däruppe så den inte dunsar ner för trappan?
    Äh, dammsugaren är smartare än så, den vänder när den kommer till "stupet".
Svar på tråden Vill ha valnötsgolv dumt?