• alisson

Blöja eller inkontinensskydd?

Har följt en tråd där man diskuterat "vad det heter". Där jag jobbar (äldreboende) säger vi blöja/blöjor men det verkar som om det är jättefult för en del. Vad säger ni? Till varandra och till brukarna?

• Svar på tråden Blöja eller inkontinensskydd?
  • sannamamma

Jag säger blöja. Det är ju en blöja.

• AnLeNo

Jag använder blöja när jag pratar med personal, och oftast till brukare. Men även binda o dyl... Man märker ju lite vilka som tycker det är jobbigt ocjh inte, hör vad de säger själva t.ex.

Lägg dej inte i, sa han som sket i sängen.
  • alisson

Jag kan säga binda också, om det är de där små, tena lady och dom. Men inte om dom större.

• AnLeNo

Nä det är klart. Det är nog mest om dom mindre jag säger binda. Annars brukar jag försöka att inte prata allt för mycket om dom, inte göra så stor grej av det. Bara ttyp" Och så ska vi ju ha en sån här med" eller bara sätta dit en ny. Man känner ju sina tanter o farbröder efter ett tag så man vet hur man ska göra.

• alisson

Klart man försöker sköta det snyggt, men jag fattar inte varför själva "blöjordet" är så fult?

• AnLeNo

Nej jag tycker inte det är fult, men man märker på vissa (mest tanter) som inte gillar det. Så då försöker jag vara finkänslig. Annars stör det mej inte alls.

• alisson

I så fall tycker jag att det är herrarna som "skäms mest", men det spelar nog ingen roll om man säger blöja eller binda till dem.

• sannamamma

"Vi ska väl ha en liten blöja också" kom jag på mig själv med att säga häromdagen. Och sen tänkte jag "vilka vi"?

• AnLeNo
    sannamamma skrev 2007-08-01 10:13:40 följande:
    "Vi ska väl ha en liten blöja också" kom jag på mig själv med att säga häromdagen. Och sen tänkte jag "vilka vi"?
    Så säger jag ofta med, och blir lika irriterad på mej själv varje gång!
  • Rustibuss

Jag "tänker blöja" men säger inkontinenshjälpmedel om jag måste prata med någon om det.

Svar på tråden Blöja eller inkontinensskydd?