kan man skjutsa en 1,5åring på moped?
har ni gjort det el kan man inte det? funderar på hur man gör isåfall för dom kan ju inte hålla i sig som en 4åring kan.
Ps tänkte inte skjutsa var bara nyfiken
har ni gjort det el kan man inte det? funderar på hur man gör isåfall för dom kan ju inte hålla i sig som en 4åring kan.
Ps tänkte inte skjutsa var bara nyfiken
skulle aldrig ha barnet lös på moppen då heller i en sits
Ang skjuts på moped.
Man får nog skjutsa, om man har en EU-moppe (som väl alla har idag typ) och då har körkort för den, och om barnen är under en viss ålder.
Det är det jag har för mig, är lite osäker, men tror att det är så.
Sen om det är ok att skjutsa så små barn vet jag inte.
Vår dotter som i och för sig är 4 år nu får sitta i en sådan stol som bilden ovan. Det går jättebra. Om hon är trött så kompletterar vi med ett band runt midjan för säkerhets skull. När hon var mindre så åkte hon i cykelstolen och satt helt perfekt. Då hade vi i och för sig en äldre moppe men hon satt stenhårt fast. Och hjälm... vi har köpt en integralhjälm till henne i fall moppen skulle välta så skrapar hon inte ansiktet. I övrigt åker hon i flees-ställ och regnkläder även vid solsken... alltid skyddar det något.
man får skjutsa barn som är under 15 tror jag .. Har sett att det finns folk som har en cykelsadel på moppen. En sån moppe med pakethåller då .. Men jag skulle inte skutsa en 1,5 åring
jela 1982:På den gamla moppen så hade vi pakethållare så då var det bara att spänna fast cykelstolen precis som på en cykel. Hur man gör på en EU-moppe med en sån stol vet jag inte. Vi köpte en sådan som du hade på bilden övan när vi köpte en Vespa... Men jag skulle nog inte skjutsa en 1,5 åring i den... Hör med en moped/MC-handlare så kan de nog ge bra tips! Lycka till!
På EU-moped (klass 1) får du skjutsa vilken ålder som helst, förutsatt att mopeden är byggd för det (dvs. liten plats avsedd för en till passagerare och fotpinnar!).
På "30-moppe" (klass 2) får man också skjutsa, om mopeden är byggd för det (dvs. med liten plats avsedd för en till passagerare och fotpinnar!). Ett barn under 10 år, eller två barn under 6 år om föraren är lägst 18 år, får alltid skjutsas om lämpligt säte och skydd för hjulet finns för barnet.
Jag har haft vanlig cykelsadel på min klass 2-moped (25 km/h) och skjutsat sonen lite grann från det att han var ca 10 månader. Han ääälskade att åka moped. Dock så rymde han till slut varenda gång jag stannade, parkerade och skulle låsa, så jag fick sluta skjutsa honom. En cykel kan man låsa med barnet kvar i sadeln, men mopeden måste man gunga upp bakåt på stödet och det var för tungt med sonen kvar i sadeln och så fort jag lyfte av honom stack han.
hehe ja jag funderar på köpe en klass 1 moped vill ju veta hur man kan skjutsa minsta? andra som är 4 finns en en sits för i inlägg längre upp. men kan man skjutsa 2 samtidigt och hur i såfall?
såg en som hade 2barn på samtidigt en bak och en i knät. den bak hade en sits och den andra var runt 2år skulle jag tro. känner dom och dom brukar bara skjutsa så til och från dagis ca 1km. men ändå känns inte rätt tycker jag
finns det hjälm till en 1,5 åring? vill ju inte ha cykelhjälm känns inte säkert alls
såg igår en som skjutsade sin doter ca 2-3år och hon hade bara cykelhjälm på sig är det lagligt?
vad för hjälm ska så små barn ha jag skall köpa en crosshjälm.