• Teschty

Vad gäller med 3 åringar???

Som bonusmamma till min sambos son e jag chockad o förvånad över bioförälrdarnas behandling av sin son som e 3 år. Jag har inte träffat hans son så mycket innan utan mest korta stunder. Men nu när vi skapar familj o lever ihop e jag lite förvånad över hur deras 3 åring behandlas. Jag har vänner som har 3 åringar o e vana vid dom.
    Men min bonus använder fortfarande blöja, han dricker ur nappflaska, han kan inte göra någonting själv, blir alltid påklädd från topp till tå, piper/skriker o slåss för ingenting, sitter fortfarande i babystol vid middagen, kan inte sova själv o egen säng kommer inte på frågan, han dreglar konstant, sover middag ca 2 timmar/dag... Listan e jättelång. Jag tycker synd om hjonom för det känns inte att han utvecklas till den lilla 3 åring han är...

Jag har verkligen tagit på mig rollen som bonusmamma o försöker få lite rutiner på pojken. När jag har honom försöker jag att han ska klä på sig lite själv, kissa på toan, plocka undan efter sig. Äta själv, inte sova middag utan lägga sig i normal tid ist typ 19,30. Försöker hitta på saker med honom som att lära honom cykla med stödhjul, vi åker o badar. Jag säger ifrån när han slåss osv. Jag försöker verkligen. Men vad e rimligt för en 3 åring att kunna/göra själv. Det känns som att han växer lite när han e med mig, känns som han får lite själförtroende. Men försöker jag för mycket? Vad e rimligt för en kille som e 3??? Hur ser era rutiner/dagar med 3 åringar ut???

• Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???
  • Veladis

En treåring är ganska "mittemellan", dvs inte särskilt stor men inte heller särskilt liten längre... En grupp barn i treårsåldern omfattar normalt ett väääldigt brett spann utvecklingsmässigt sett. Några är fortfarande nära nog bebisar, medans andra är fullfjädrade, självgående ungar, liksom.

Men var än barnet ligger i detta breda spann, så tycker jag att man ska börja uppmuntra och införa "storbarnsbeteende". Inte tvinga, inte kräva. Bara visa, vägleda och introducera. Många treåringar tycker att det är kul att få vara lite stora, ta undan sin tallrik efter maten, klä sig själva, etc. Även toan är ett äventyr.  Men! Man måste möta barnet där det står! Så TS, jag tycker inte du är helt fel ute, men ta det lugnt, skynda långsamt och jämför inte barnet med andra hla tiden!

• Kickans mamma

Min treåring:

Sover i sin säng hela natten somnar efter sagoläsning
    Kan klä av och på sig själv
    Äter själv
    Sitter på tripptrapp
    Torr dag och natt sen 1½ år tillbaks.
    Dricker ur vanligt glas dricker inte välling
    Sover oftast itne middag gör hon det är det 30 min men kan om honfår sova både 2 och 3 h men är inte piggare på dagen för det.
    Somnar 19.30 och vaknar eller så väcker vi henne kl 6/7.
    Lärde sig cykla på trehjuling i somras innan nådde hon inte ner.

En treåring tycker jag bör kunna klä av sig själv och klä på enklare plagg, äta själv men få hjälp ibland, man bör väll endå försöka ta bort blöjan vid den åldern, att dricka ut nappflaska känns inte som npödvändigt, det samma med napp

• Veladis

Kan tillägga att jag är förskollärare och jobbar med en grupp treåringar...

• SaramedM

Och kolla med hans föräldrar innan du inför några stora förändringar

• Svartfot

Min dotter är två:

Sitter på vanlig stol, hög stol för barn.
    Dricker ur glas.
    Klär på och av sig själv. Ser ibland lite kul ut, men hjälpa får vi inte.
    Använder blöja på natten.
    Sover middag.
    Ligger i egen säng.

Tycker dina "krav" är helt lagom för en 3åring

Bra att du försöker aktivera honom så han ser att han kan saker själv.

ღMalte ღWilmaღ
  • Erik

Precis: SLUTA JÄMFÖRA barn med andra barn!!

• SaramedM

Lolliåpop: barn är olika, mognar på olika plan i olika takt!

• Teschty
    SaramedM skrev 2007-08-02 12:43:56 följande:
    Jo jag ¨såg det, men om han har blöja så är han väl inte det?
    Det handlar mest om att bioföräldrarna inte tycker lika i den frågan. Min sambo har fått bort blöjan en gång men sen åkte han på semseter i 2 veckor med sin mamma o vips så va blöjan tillbaka igen. Hon e riktigt bekväm av sig o gör ingenting för sin son men det e en helt annan historia. Så jo visst e bonusen redo för att gå på toa själv...
  • Svartfot
    SaramedM skrev 2007-08-02 13:00:01 följande:
    Lolliåpop: barn är olika, mognar på olika plan i olika takt!
    Men man måste ju som förälder låta dom mogna också
    ღMalte ღWilmaღ
  • Teschty
    Anna1111 skrev 2007-08-02 12:51:41 följande:
    Min yngsta dotter är tre år och av det du nämner i TS så sitter hon givetvis fortfarande i barnstol, hur kul är det att ha bordet vid hakan. Hon sover fortfarande efter lunch i ca 2 timmar, somnar ändå vid normaltid på kvällen. Jag kan inte riktigt se problemet.
    Inget problem, tycker bara att en tripp-trapp lr liknande vore bättre...
Svar på tråden Vad gäller med 3 åringar???