• Nennesann

Ja säger då det...läkare!

Har gått o tänkt på det här i flera veckor o det gör mig både irriterad o bara mer förvirrad...

Var till doktorn för att få migrän tabletter utskrivna, kollade även upp en knöll jag har bakom örat. Pga den så gjorde han en hälsoundersökning på mig från topp till tå och konstaterade att jag var frisk o att knölen inte var farlig. Han kände extra runt örat o neråt halsen och sa att mina halsmandlar hade perfekt storlek osv....

till grejjen hör att jag tog BORT mina halsmandlar för 9 år sedan...

Är det vanligt att en överläkare kan missa en sån sak?
    Har nån råkat ut för liknande?

Blir ju lite orolig då han skulle kolla upp knölen bakom örat...vem vet vad det kan vara

• Svar på tråden Ja säger då det...läkare!
  • ming

Han kände bara utanför halsen på "halsmandlarna"? Nu är jag ju ingen läkare, men jag antar att det är lätt att missa att de är borttagna, eftersom han verkade känna efter så att de inte var onormalt stora. Och eftersom de inte var det så antog han nog bara att de fanns där.

• Nennesann

Jo han kände på halsen...men det känns som att det ska han ha koll på, iallafall lite koll!

• ming
    Nennesann skrev 2007-08-03 00:05:00 följande:
    Jo han kände på halsen...men det känns som att det ska han ha koll på, iallafall lite koll!
    Men inga halsmandlar kanske känns likadant som normala stora halsmandlar. Skulle jag kunna tänka mig iaf. Men om jag skulle bytt läkare eller inte handlar nog mer om läkaren i helhet, om han/hon verkar professionell och kunnig eller om han/hon är snurrig och måste kolla upp saker hela tiden.
  • Miafialoppenkorv

ja,jag tycker att om man är orolig för något så ska man uppsöka minst 4 läkare...för de verkar ha noll koll.

• Hummlis

Det var nog dina ytliga lymfkörtlar han kände på, har man tagit bort halsmandlarna så växer de inte tillbaka.

• Shininganne

Jag får också en känsla av att det kan vara lymfkörtlarna han kände på.
    Men en liten fråga bara. Man kan tydligen operera bort mandlarna delvis eller helt beroende på vilka problem man har med dom. Så vet du om dom e helt borta? Eller, kanske lättare att svara på, av vilken anledning var det du opererades?
    Känner du dig allmänt missnöjd med din läkare så kan du ju alltid byta, men för egen del hade jag nog inte bytt av denna anledningen.
    Hur du än gör så lycka till. Glad

• Långbenopluto

Min son har opererat bort halmandlarna för måånga år sedan och de har växt tillbaka, vilket är helt normalt.

TS: kankse har dina växt tillbaka?

Mamma till Marcus och Isak
  • Auris

Halsmandlarna ser man när man tittar i munnen. Man känner dem inte utifrån.

När man opererar bort halsmandlarna blir det ofta en liten rest kvar som kan växa till sig så att halsmandlarna växer tillbaks. Det finns också en variant på operation där man bara tar bort en del av halsmandlarna. Dessutom så är "normal storlek" på halsmandlar hos en vuxen allt från knappt synliga till ganska stora. Vet doktorn inte att en person är opererad så är det ibland omöjligt att veta om den personen har minimala halsmandlar av sig själv eller är opererad.

• miniGrynet
    ÅsaKj skrev 2007-08-03 20:35:55 följande:
    Halsmandlarna ser man när man tittar i munnen. Man känner dem inte utifrån. När man opererar bort halsmandlarna blir det ofta en liten rest kvar som kan växa till sig så att halsmandlarna växer tillbaks. Det finns också en variant på operation där man bara tar bort en del av halsmandlarna. Dessutom så är "normal storlek" på halsmandlar hos en vuxen allt från knappt synliga till ganska stora. Vet doktorn inte att en person är opererad så är det ibland omöjligt att veta om den personen har minimala halsmandlar av sig själv eller är opererad.
    Visst känner man på halsmandlarna utifrån!!
    Det har alla läkare jag träffat gjort när man varit förkyld eller ont i halsen!
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Auris

miniGrynet skrev 2007-08-03 20:38:51 följande:

Visst känner man på halsmandlarna utifrån!! Det har alla läkare jag träffat gjort när man varit förkyld eller ont i halsen!
    Nej. När läkaren känner utifrån känner han/hon efter lymfkörtlar. Det ska också göras vid förkylning och ont i halsen. Halsmandlarna går inte att bedömma när man känner på halsens utsida. Därimot ser man dem när man tittar i munnen.
  • miniGrynet
    ÅsaKj skrev 2007-08-03 20:47:43 följande:
    miniGrynet skrev 2007-08-03 20:38:51 följande: Nej. När läkaren känner utifrån känner han/hon efter lymfkörtlar. Det ska också göras vid förkylning och ont i halsen. Halsmandlarna går inte att bedömma när man känner på halsens utsida. Därimot ser man dem när man tittar i munnen.
    Ok... Lustigt att läkarna och även skolsköterskor säger "jag ska känna på dina halsmandlar" och så känner dom utanpå halsen.

Ska fråga min läkare nästa gång, är intressant att höra vad dom säger.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Surface
    Jag har opererat bort mina mandlar nyss med men de växer tillbaka och ja de känns från utsidan
    Problem? I haven't got a problem. I've got fucking problems. Thats Plural.
  • aster

Det intressanta var om fler lymkörtlar eller halsmandlarna var förstorade. Vuxna människor kan ha så små halsmandlar att de varken känns eller syns. Det spelar ingen roll om du har tagit bort halsmandlarna eller om de vore naturligt små. Jag tycker inte läkaren gjorde något allvarligt fel,
    Ingen förstoring var ju "perfekt storlek" för dig!

• Starkast

Vet du med säkerhet att du tagit bort HELA halsmandlarna?
    Idag gör man det, men för några år sen tog man bara bort en del av dem har jag läst någonstans.

Så har jag läst att kroppen kan återbilda dem.

• prickig

Nej, halsmandlarna ser man bara om man tittar i munnen. Det läkaren känner efter på halsen är lymfkörtlar!

• ming

Han kanske bara råkade säga fel, han kanske menade att lymfkörtlarna kändes bra, men råkade säga mandlarna utan att tänka på det.

• Nennesann

Jo jag har tagit bort hela halsmandlarna. Hade kronisk infektion i dom med var och sånt...Jo det är kanske sant att han menade lymfkörtlarna o bara i farten sa halsmandlarna...vem vet.

Men jag skrattade faktiskt lite när jag gick därifrån...

• Nennesann

Ja och det där med att dom växer tillbaka har jag aldrig hört talas om...det måste jag kolla upp...man lär sig nytt hela tiden!!

Svar på tråden Ja säger då det...läkare!