• Fidelis ad urnam

Vilka fonder månadssparar du i?

Jag har precis vågat mig in i fondsparandets värld, på egen hand, och jag är lite nervös
    Hittills har jag placerat pengar i Asienfonden och i Sverigefonden, vi får väl se hur det går.
    Vilka fonder sparar du i?
    Går det bra?

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Svar på tråden Vilka fonder månadssparar du i?
  • Twinkle Little Star

Sverigefonden och Asienfonden säger inte så mycket då de flesta bolag/banker har fonder som heter liknande. Sedan finns det massor av olika sorters fonder som har med Sverige/Asien/Indien osv att göra, så med andra ord måste du ange exakt vad fonden heter om man ska ha en aning.

Morningstar är ett bra ställe att få överblick på sina fonder.

• Fidelis ad urnam
    Twinkle Little Star skrev 2007-08-03 12:35:10 följande:
    Sverigefonden och Asienfonden säger inte så mycket då de flesta bolag/banker har fonder som heter liknande. Sedan finns det massor av olika sorters fonder som har med Sverige/Asien/Indien osv att göra, så med andra ord måste du ange exakt vad fonden heter om man ska ha en aning. Morningstar är ett bra ställe att få överblick på sina fonder.
    Ah, trodde inte det spelade någon roll då jag var nyfiken på vilka fonder andra sparar i.
    Men ok, dessa fonder är via länsförsäkringar, som också är min bank.
    Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Fnutten

Jag sparar hos Gustavias balkanfond. Den har gått upp ca 50% bara detta år vilket är bra!

• Tridde

jag pensionssparar, endast en hundring per månad men jag studerar ju så det kan inte bli så mycket mer i fast sparande jag har robur transfer 80, tror jag den heter. nån sån där anpassad just för 80talister det går väl sådär, har för lite pengar där och för kort tid än så länge för att jag ska kunna säga något om det men några kronor har det väl gått upp

• åsa1980

gå in på www.minappmfonder.se så kan du få gratis tips i två månader, sedan kostar det 300 kr året, och du får det mailat till dig varje vecka. Hört att det skall vara bra. Just nu testar jag själv, började i måndags så jag kan inte säga hur det går. Men fick tipset från en annan på FL som hade ökat sina pengar avsevärt. Värt ett försök.

• forever love

har en stratega 10 och en aktivera ränta..är dock inte kunnig så vet inte vilka fonder som är bra o inte

• skorpionen80

Sparar i Swedbank i följande fonder:
    AKTIA Capital
    FINANSFONDEN
    ÖSTEUROPAFONDEN
    REALINVEST
    EUROPAFONDEN
    SISF - Latin American $
    SMÅBOLAG NORDEN

Sedan pensionssparar jag också, men kommer inte ihåg i vilken...

Går det dåligt för er andra också? Mina fonder ligger rätt mycket minus nu de senaste dagarna.

• Twinkle Little Star

Hela börsen har gått mest bakåt den senaste tiden så det är inte konstigt om dina fonder backat. Är oroligt på många börser i världen just nu..

• Rasmus35

Sparar inte i fonder, utan enskilda värdepapper.

Om du ska spara i fonder, bör du

1) spara lika mycket varje månad
    2) spara varje månad, oavsett om det går upp eller ner
    3) spara en längre tid (10 år eller mer)

då behöver du inte oroa dig om det går upp eller ner. Ta de coolt och gör något annat under tiden (dvs i tio år!).

• HanneH

Om man inte vill vara så aktiv är det kanske bra att ha globalfonder ex Skagen Global. De investerar i olika brancher och olika länder, vilken minskar risken. Just nu är det osäkert på börsen och det är kanske bra att ha lite i hedgefonder ex Catella Hedgefond. Om börsen går ner så ska hedgefonder inte gå ner så mycket.

Svar på tråden Vilka fonder månadssparar du i?