• Fidelis ad urnam

Vilka fonder månadssparar du i?

Jag har precis vågat mig in i fondsparandets värld, på egen hand, och jag är lite nervös
    Hittills har jag placerat pengar i Asienfonden och i Sverigefonden, vi får väl se hur det går.
    Vilka fonder sparar du i?
    Går det bra?

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Svar på tråden Vilka fonder månadssparar du i?
  • FiL81

Jag har fondandelar i Banco Etisk Risk Sverige, SEB Aktiespar, SEB Läkemedel samt aktier i Billerud. Eftersom jag nu bor utomlands och har en annan skattehemvist än Sverige (vilket innebär extra krångel med reavinstskatter), funderar jag på att skaffa en kapitalförsäkring vilken ju möjliggör byten mellan olika fonder, utan att man ska behöva betala reavinstskatt. Någon som har bra erfarenheter av kapitalförsäkringar?

Jag har nyligen flyttat över alla mina aktier och fonder till en och samma fonddepå på Avanza (www.avanza.se). Kan verkligen tipsa alla som både har fonder hos olika förvaltare och även har olika aktier och andra värdepapper att samla allt i en depå på Avanza. Man får en otroligt bra översikt och kan enkelt på en och samma handelsplats handla med sina olika värdepapper. Dessutom kan man även "spegla" sitt PPM sparande där!

• HanneH

Jag funderar också på att öppna en kapotalförsäkring hos Avanza eller Nordnet. Skulle också vilja ha mer info. Tror att man inte kan månadsspara i en kapitalförsäkring utan får betala 99 kr per gång, så bäst är att sätta in en stor summa i varje fond eller aktie.

Jag vill rekommendera Fondmarknaden.se. De är alltid trevliga och hjälpsamma. I deras service ingår också rådgivning så man får hjälp att sprida sina risker. Tyvärr har de inte kapitalförsäkringar.

• Etta med kokvrå

Swedbanks fonder. Den ena är en vanlig allemansfond och heter väl bara Allemansfond 1 har jag för mig.
    Sedan är det en räntefond, LUX, Svenska Likviditetsfonden. Och sist något som heter Robur Access. 50% är räntefond och hälften är vanlig fond.

• Anghammarad

SEB Sverige Småbolag
    SEB Europa Småbolag
    SEB Latinamerika
    SEB Schweiz
    Swedbank Småbolag Norden
    Nordea Alfa

• tvilling77

Rasmus35: nja...10 års sparhorisont gäller bara om du ska spara i högriskfonder, alltså aktiefonder..då ska du ha en sparhorisont på 5-10 år. Men precis som du säger, har man såna fonder ska man månadsspara och inte få panik när börsen svajar....

Vill man spara i korta eller långa räntefonder är sparhorisonten ngt kortare vilket kan vara bra om man tex sparar inför en resa man tänkt göra inom säg 2-5 år.....

Då är jag själv mer skeptisk till aktier, du behöver vara ganska insatt och intresserad för att spara i aktier, alla som är lite insatta kommer väl ihåg telia-aktien....kreti å pleti köpte aktier utan att knappt veta vad det var....gick ju verkligen skitbra för den "folkliga aktien".... Många förlorade mycket pengar på det!

• Rasmus35
    tvilling77 skrev 2007-08-04 20:25:19 följande:
    Rasmus35: nja...10 års sparhorisont gäller bara om du ska spara i högriskfonder, alltså aktiefonder..då ska du ha en sparhorisont på 5-10 år. Vill man spara i korta eller långa räntefonder är sparhorisonten ngt kortare.
    Håller helt med, om det är obligations/ränte-fonder så går det ju att gå ner mot ca 2 år (beroende på löptiden på de papper som fonden placerar i).

Och fasen, nu minns jag; grabben (som nu är 9) har fått fonder för barnbidraget sedan han föddes. Bara högiskfonder. Det har gått bra. Han ska ju inte casha in förrän om en massa år (ha, glöm moppe! och motorcykel ska vi nog muta honom bort från)
  • ananda74

HanneH: Det är inte alls sant att man betalar 99 kr gång när man sätter in pengar på en kapitalförsäkring. jag har 2 olika på Avanza o Nordnet och förvaltar min mammas pengar på Avanza också. det kostar inte ett öre att sätta in pengar. däremot kostar den en avgift i courtage när man köper aktier i en kapitalförsäkring. varför man vill ha en kap-förs är för att man kan sälja och köpa fonder hur som helst utan nån som helst reavinstbeskattning på vinsten och för att man kan ta ut pengarna när som helst och sätta in igen, åtminstone på Nordnet. dessutom har man tillgång till typ 1000 olika fonder och olika förvaltare istället för som på en vanlig bank, bara bankens fonder.

• tvilling77

Rasmus35:

Vi placerar hela barnbidraget till vår lilla..hon är ännu bara 6 månader i en kapitalförsäkring med enbart aktiefonder....det kommer att vara grymt mycke pengar när hon blir 18! Just därför så står försäkringen skriven i våra namn, aldrig jag låter en 18 åring få tillgång till flera hundra tusen...

Däremot blir det ju kul att kunna köpa henne en bil tex när hon tar körkort!

• Meline

Jag månadssparar i en aktiefond hos SEB, en världenfond, och en sparfond med låg risk (kommer inte ihåg vad den heter). Fast de första två har ju gått ner lite nu när börsen bråkar, så de är jag lite nervös för. Hur gör ni med sådana? Man vill ju inte sälja när de är på lägre än vad man köpte för, men de kan ju lika gärna fortsätta att sjunka (vill ju inte bli av med alla mina pengar, även om det inte är så mycket).

• HanneH

Ananda 74: tack för din info ang kapitalförsäkring, ska kolla upp det mer.

• Vimmelkantig

Avanza Zero. Sålde mina fonder hos Robur (Swedbank) pga ockervillkor för förvaltningsavgiften, och flyttade till Avanza Zero.

• la dolce vita

Tänk på att man betalar avkastningsskatt i en kapitalförsäkring. Denna betalar man årligen, baserad på värdet i försäkringen per årsskiftet, oavsett om det gått plus eller minus. Avkastningsskatten är baserad på statslåneräntan, och för närvarande ligger skatten på ca en procent.
    Om räntan går upp och börsen ned så kan det bli en trist affär. Men som med det mesta, man skall se en kapitalförsäkring som en placering på sikt.
    Jag har jobbat som kapitalförvaltare i både uppgång och nedgång och sett vilka effekter detta har i de olika lägena, så man skall inte bli förblindad av att det ser bra ut nu.

• mammapuh

Vi har flera olika fonder (genom Nordea) och en del har gått jättebra, några dåligt och ytterligare några har gått hyffsat så vi ligger på plussidan i alla fall. Barnen har några olika (de har inte samma alla tre) som vi sparar i åt dem samt att deras farmor och farfar också sparar. Man börjar verkligen se nu när vår dotter som snart fyller 8 år att det ju trots allt växer till sig och blir en ganska stor slant trots allt *S*

Vi har i vår familj en 7-8 olika fonder.

Det enda man ska tänka på är att det är ett långsiktigt sparande och att man helst bör ha en buffert för oförutsedda utgifter först! Så man inte tvingas ta ut pengar ur fonderna om de har gått ner i värde!

Emma, Lucas och Noah är mina underverk
  • ananda74

La dolce vita: Ja men är man smart så säljer man allt innan 31/12, tar ut pengarna och stoppar in dem sen igen tex 2:e eller 3:e januari och passar då på att stuva om lite i fondportföljen. Så slipper man avkastningsskatten. antar att du som förvaltare sett detta ett antal hundra gånger, men för de andra där ute som inte har tänkt på detta så kan det vara ett hett tips. detta funkar på Nordnet där det är fri uttags- och insättningsrätt. funkar inte på Avanza där man inte får ta ut pengar o sätta in dem i ...samma...depå. men väl i en annan som man öppnade precis innan med typ 500kr på bara. men som sagt, Nordnet är bäst.

• la dolce vita

ananda74, tror det finns ett ord för det du beskriver - skatteplanering. Det kan ju jag som förvaltare inte sitta och rekommendera precis.

• MiaMaria N

Har inte läst alla inläggen i tråden.

Men Asien är ju riskfonder, men de har gått bra på senaste. Sverige är också riskfonder GENERELLT sett, om man ser till alla sverigefonder. Dom är ofta riskabla på en medelnivå och har gått minus senaste året....

Vad man ofta glömmer när det gäller tillväxt av pengar, är just förvaltningsavgiften. Bankerna tar generellt högre avgifter än försäkringbolagen och i slutändan kan du sitta och betala 500.000-1.000.000 kr i BARA avgifter under dina sparandeår.

Därför är avgiften LIKA viktigt som vilken fond du väljer/tillväxten.

För övrigt tror jag på att man kan spela med en mindre summa pengar i riskabla fonder, men placera viktiga/större summor i värdepapper eller obligationer så att man inte förlorar för mkt...

Svar på tråden Vilka fonder månadssparar du i?