• Rulle06

Vagnen Kimba Spring?

Hej!
    Vi ska få en Kimba Spring till vår dotter som är 1,5 år.
    Vi har bett om den med fasta framhjul, då vi bor på landet o går mycket på halvdåliga grusvägar.
    Nu undrar jag hur smidig den är?
    Är det många moment för att fälla ihop den? Måste man ta bort sitsen för att kunna fälla den? Är den tung, trots aluminiumchassit?
    Passar det att köpa en suflett på t.ex. babyproffsen? O hurdant regnskydd har ni?

Tack på förhand om ni orkar svara på alla mina frågor..

Mvh. Madeleine

• Svar på tråden Vagnen Kimba Spring?
  • tammimamman

Hej! Borde kanske inte svara då jag inte gillar den vagnen...Vi har en sån fast storleken större med rörliga mindre hjul, det går dock att låsa dem. Jag tycker den är tung och osmidig, både att dra och att hantera. Har inte fällt den men har läst att det lättaste är att ta bort sittdelen först och sedan fälla schassit. Det positiva jag har att säga är att vår dotter sitter väldigt bra i den, bekväm komfort. Suflett och regnskydd fick vi till, efter att ha tjatat lite förstås...lycka till!

• MEJ

Hej!
    Vi har en sådan vagn till Tindra!
    Hon sitter super bra i den.
    Vi fick med en sufflet och använder regn skydd som vi hade till en brio vagn.
    Sedan måste jag tyvärr säga att den är osmidig att ta med sig i bil.
    Jag klarar det knappt själv!
    Blir enklare om man tar bort sitsen och lyfter in i 2 delar.

Annars har den många bra funktioner! Ställa om i alla möjliga lägen.

Mvh Camilla

• Rulle06

Låter ju inte sådär jättebra. Vi bor på landet o är iväg på mycket i stan. Ett krav jag har är att den ska vara smidig att ta med sig. Får ringa o prata med sjukgymnasten om det kanske finns något bättre smidigare alternativ.
    O så ska jag försöka få med en suflett om vi nu ska ha en sån vagn. Om ni fått det så borde ju vi med få det...

Tack för era svar!

• tammimamman

Ett litet tips på vagn, dock inte fullt liggläge är vagnen Eco Buggy också den från Otto Bock. Mer "paraply" vagn mer mer smidig att ha i bil osv. Ska försöka beställa en själv så snart som möjligt att ha som komplement till en större vagn just för stadsbesök...Gå in på Otto Bocks hemsida så finns det bilder.

• S Sofia

Hej
    Vi har samma lika vagn. Och är super nöjda med våran. Både jag och min sambo tycker den är super smidig, och tycker inte alls att de är svår att ta med. Visst tar den lite plats men inte alls så farligt. Smidigare än andra vagnar vi haft!

Vi ställer in den i bilen i två delar. först sitt delen och sen chassit över sittdelen! Smidigt och enkelt. Tycker inte den är speciellt tung heller!

Den är lite svårkörd när man har sittdelen bakåtvänd. Alltså barnet åker med ansiktet mot en. Men då blir ju tyngden på framhjulen. Men inget större beskymmer för oss. Lätt stryrt och smidig att köra när framhjulen är svängbara, behöver inte lyfta för att svänga.

Vi kan knäppa kort på hur vi har den i bilen så får du se hur vi gör.
    Min son sitter jätte bra i den ska jag tillägga.

//Sofia med Rasmus

• Rulle06

Vad kul att höra att ni är så nöjda med vagnen.
    Vi ska ju få den med fasta framhjul.. O så kommer nog Julia sitta bakåtvänd.

Ser jättegärna kort på hur ni har den i bilen.
    Hurdan sufflett har ni? Regnskydd?

Tack på förhand.
    Mvh. Madeleine

• Kajsi Kejsi

Vi har också en sådan vagn.
    Laban sitter superbra i den, och den går att ändra om i alla möjliga (och omöjliga) ställningar.

Nackdelar:
    Lite bökig att fälla ihop
    Tung att styra om Laban sitter vänd mot den som styr.
    Luftpumpade hjul, som du inte kan pumpa med en vanlig cykelpump.

Fördelar:
    Suffletten ingick iallafall i vår vagn.
    Regnskydd följde oxå med.
    Laban sitter jättebra, och sover skönt i den.
    Går att ställa precis hur man vill ha den.

Jag har provat MÅNGA vagnar, och jag tycker inte att Kimban egentligen är mer bökig eller tyngre än någon annan vagn.
    Man får bara lära sig att hantera den på ett annorlunda sätt.

Hoppas du lär dig att trivas med den, ärligt talat tror jag inte att det finns så väldigt mycket annat att välja på, när det ska vara handikapp-anpassat. Eller?

• S Sofia

Sufletten är med vagnen.
    Regnskyddet vi fick med luktade plast och var genomskinlig, den har vi aldrig använt. Men ska börja testa den nu, då Rasmus inte tycker om att sitta under regnskydd.
    Vi har haft Brio sittvagns regnskydd tidigare. Det prasslar så mycket!

En annan nackdel är att det inte är så stort kort under vagnen!
    Jag ska knäppa kort på vagnen i bilen så fort bilen och vagnen kommer hem!

• guldklumpen

Även vi håller på att beställa vagn till vår son. Jag har också hört att Kimba vagnen ska vara klumpig. Vår sjukgymnast sa dock att det finns en nyare modell av Kimbavagnen som heter Bingo. Denna vagn ska vara smidigare. Jag tycker även den är lite roligare i sin färgsättning. Det är samma leverantör som Kimba vagnen så det ska inte vara några problem för er att få denna istället om ni vill ha det. Det är dock inte alltid som habiliteringen erbjuder en alla olika alternativ utan man får själv kolla upp och ställa krav. Vagnen kan du hitta på hemsidan www.etac.se. Det finns även andra vagnar att titta på om du går in på hemsidan www.maydayaid.se.

Lycka till i "sulkydjungeln"

• Rulle06

Vad bra att alla ni säger att ni har fått sufletten med. Då ska jag oxå kräva en....

Vad gulliga ni är som tar er tid att skriva vad ni tycker om vagnen.

• Rulle06

Nu har jag pratat med sjukgymnasten o tyvärr så får vi ingen suflett till vagnen. Det är inget som Södermanlands hab ger ut. Utan det kommer vi få köpa själva.
    O så hörde jag med henne om vagnen Bingo, o den trodde hon heller inte att Södermanland stod för.. Men hon skulle kontakt hjälpmedelskonsulenten o höra...

Så vi bor tydligen inom fel län för att få den.
    Men hon hade iaf beställt kimba-vagnen redan o även beställt "västen" o höftbälte o extrastöd som vi ska få med till vagnen.

• Kattflickan

Tung och svår att köra tycker jag. Den ger annars bra stöd för barnets kropp och går att ställa in på många olika sätt men då måste barnet tycka om att sitta också och det gör inte min son. Vi ska lämna tillbaka vagnen nästa vecka.

• S Sofia

Nu har jag äntligen fått ut bilderna på min sida!!

Ställer först in sittdelen i bilen.

Viker ner handtaget och viker ihop vagnunderredet.
    Ställer underredet över fotplattan med små hjulen utåt!

Vi får plats med massor brevid. Men det beror ju på vad man har för bild!
    Våran Omega har jätte stort bagage!

Som jag sagt, det är smidigt och inte alls så bökigt!

Det är lättare om man tar vagnen i två delar än att fälla hela i ett stycke. Det orkar jag inte böka med!
  • MEJ

Tack Sofia!
    Det där skall jag träna på!
    Ser ju smidigt ut!
    Trevlig helg!
    Kram Camilla

• Kajsi Kejsi

En fråga till ni andra som har vagnen:

Var fäster ni alla dessa gummisnoddar med små knappar på, som hänger från både sufflett och vindskydd?

Jag vet liksom inte var jag ska sätta dem, antingen blir det för löst eller för spänt.

• MEJ

Hej!
    Någon som har använt Kimba vagnen som transport vagn??
    Eller vad man kallar det när man sitter i den och åker skol skjuts. (som man gör med rullstolar..)

Tindra får inte bada på dagis om hon inte kan sitta i sin vagn och åka.
    Tindra måste få bada!!

HMC hade kollat upp och enligt dom skall man inte använda kimban i transport.
    Men jag har läst att om den är krocktestad och har speciella öglor skall det gå bra.

Någon som vet?

Eller har en annan vagn som funkar i transport?

Skall ringa Otto Bock på måndag.
    Men jag tänkte att någon kanske vet redan nu.......

Mvh Camilla

• guldklumpen

Hej Camilla

Jag frågade vår sjukgymnast om det är säkert att transportera barnen säkert i vagnen. Hon sa att det inte är någon säkerhetsanordning för detta. Vagnen är bara anpassad till att gå med. Men många barn transporteras på detta sätt vilket jag tycker är anmärkningsbart. Hon tyckte att vi skulle ha en bilbarnsstol till Gustav när han ska åka skolskjuts. Skolskjuts åker han när han ska till badet och andra utflykter. Hon berättade att det hade hänt en olika just pga detta. Ingen allvarlig sådan eftersom bussen hade kört så sakta just när olyckan inträffade men hade bussen kört lite snabbare just då så hade olyckan säkert blivit betydligt allvarligare.

Jag har inte undersökt det vidare eftersom det inte var några problem för Gustav att sitta i bilstol så jag kan inte svära på att detta stämmer, men kolla absolut upp det.

Ha det gotto hälsa familjen!
    Anna-Karin

Svar på tråden Vagnen Kimba Spring?