• veera

Österbottniska tråden 10

LCroft skrev 2007-09-13 16:04:23 följande:
     Grillkåtan som mannen hade beställt kom också idag, i element. Så imorgon ska grunden till den göras och sen ska den plockas ihop också. Jag var ju emot den till att börja med men fick ge mig. Fast vitmålad innuti blir den Jag och furu är inte vänner
    E du rikti säker på att du vill mål grillkåto vit innuti? Oskyldig

Om ni menar eld me ven så blir e garanterat sotot innuti grillkåto... me en gasgrill kan e funk men he föstör liti stämmningen. Vägga kanski halls vit en tid men int taki. Vilken tillverkar har ni teiji åv? Om ni har na lösning på ti få ut all röik så tar ja jän emot tips, fö ja tycker he e jobbigt tå e ryker in tå man har båne me i grillkåto. På tumis så har int e na stor betydelse.
  • veera

Bjöna få no finnas ba int di kombe närmari än 100 kilomete ansir jag. Vi hadd ju en varg 1 km janifrån fö na år san. Usch. Vildjure sku få haldas i finska ödemarken tär vann int na ade trivs. En räv bonga vi på lindona jär igår men ti jör nu int så stor skada.

Igår sku vi fir mamms sambo som fyld 70, å mitt i allt så va vi i fösamlinghemmi å va vittne tå di jifta se. Förvånad Alltså mamm min å sambo hennas. He måst säkert kännas betä ti fir att man e nyjift i ställi fö ti fir 70-års dan.

• veera

Ja e mest rädd om småkalva å kvigona vår som är ut heila soman... Vill helst int ha na påhälsning åv rovdjure tär. He räcke me att kvigona vår bruk spring ikapp me älga.

• veera

Hjälp, ny har ja idé torka. Sambons systro fylder 30 i helje å ja tar jän emot presenttips... Liti minde än et piano.

• veera

Millami- he finns fin dopinbjudningskorte tex vi Tiimar. Självklart sku e va fint me heimlaga men hu mang har tid ti laga he tå man har en liten baby tär heim.

• veera

Naana- ja sku no fa å vis upp båni. Läkan sir ju tå om he e na värr å så kan du kan få recepti på na bra slemlösand medicin å så är e int alls na trevlit ti åk in ti akuten mitt i natte åv att båni int får luft.   Ja ha pröva på he å järefte fa ja no ein gang fö myki å vi upp båne än ein gang fö liti.

• veera

Voi va synd att int tussimamma fick na ballong. Vi va å handla en 8 tin igår kväll ti Prisma å tå fanns e no ballonge ännu. Ha sku no ha blivi uslit fö oss å om ballonge sku ha vari slut tå rei. Undelit att int di kuna ha tillräcklit stori lager!

Vinteskoa. Jär er int Kuoma na riktit stor hit. Ja tycker int di e riktigt varm... Nokias vintegumistövla ha vi halva vintern jär men he kan bero på att vi bor på landi. Viking tror ja na skoa heit som å e jättebra. Å na skoa köper int ja utan att ha fote me.

• veera

Å om nan behöve na äppelträ så sälje di nu träde fö 8,50 vi Blomqvistas plantskola...
    Kom heim me 10 trä till ida.

• veera

Sicsac- he fanns 500 träde å di e andra klassens trä efterom di int har så mang kvistar, men ja tycker he e lika bra att int di ha så mang g1111111r eftesom ja tar bort all kvistar som komber unde 1,5 meters höjd. Så vafö ska ja betal 30€ fö na extra kvistar som ja äntå klippe bort...
    Å så ha vi rei 120 olika sorte så ja köpt ba ti som int vi hadd från för. Jå, vi ska bli äppelodlare fö ti kombiner nytta me nöje. Om nan funderar så e vi jordbrukare så vi har en lindo bakom gåln tid vart vi planterar äppelträde.

• veera

Nä men vilken otur du hadd, trollens mamma. Du måst no pröv på ti lott na liti ti helje. Annos så ha mamm min tala i fleir år om ti säli sin mangel...

Ja tycker he räcke bra me ti vik ihop lakande mesama di kombe ur torktumlan. Tå blir lakani tillräcklit slät fö min deil.

He sir ut ti bli fini väder ida igen. Kanski ja sku ta å påta ner tömde tulpanlöka ja köpt fö na vikona san, eldä så site vi ba å njuter åv sole ida.

Svar på tråden Österbottniska tråden 10