• veera

Österbottniska tråden 10

Jär har vi å badrums rivasi på gång me svärfar. Min sväfar e så steinfinsk som nan kan va så vi bruk int diskuter så rikti myki, men vi kombe bra övereins.
     Vi ha haft kakli i lager rei i 2 år men ha to en tid ti övetyg karn min om att vi måst föstor badrymi så att vi kan få in et bubbelbad. Nu blir badrymi föstora å badkari väntar i garaget.

• veera

Vi minskar på halln vår fö ti laga störi badrum. Vi ha hadd na skrubbar å en klähyllo i halln som nu fick ge vika fö badrymsvägga. No klarar vi oss utan några skrubba som ba samlar skräpi. Å så fick vi lämm bort dusch ur badrymi. No kan vi sta å dusch i badkari å så finns en dusch i tvättstugo. Så om nan behöver ett vanli badkar, årsmodell 1982, 160*70(?) cm så har vi eit fö myki.

He låte no som om du ha saken på klart me badkari, tussimamma. Jag å ha hört om bastulavana som gar ti fäll upp, men int sit na.

Igår kväll satt ja faktiskt å söma 2 gadinkappona. Förvånad
    Ja vila int heldä lägg upp gambe gadine i nytätta fönstre så jär ha vi vari modern i några vikona.

• veera

Ja halde me Sinidi,  RENS INT RABATTE PÅ HÖSTI, å ga absolut int å klipp ner nating. Torka stjälka å blade skyddar rötre öve vintern å om man klipper ner stjälka så lämmar e mang gang et röir som leder ner vattni ti rötre på vintern-å planto råtnar!
    Så ta e lungt å njut åv höstvädri iställi.

Ny ska vi ta en rundo ti Kokkola å si va di har fö erbjudande vi Hartmans tär. Gambe vessabytto vår fo ti ekorosk så vi måst väl ha en ny om vi nagang får ihop badrymi på nyt.

Kanski vi sku sats på en fl-plantbytardag ti våre? Man sku få ta messe plantor å båskar som man int behöver å byt mot na ades planton. Åtkommer ti våre om he kanski...

• veera
    Millami skrev 2007-09-30 18:52:06 följande:
    hu mycki ungefär ska en 5 veckor gammal bebis sovapå ewtt dygn??
    He e så olika på båne. Min ha sovd milla 7-14 timar som små men no finns e båne som han sova 20 tima i duni.

Ja siter jär milla 2 datore ny. Ja skaffa en laptop som ja sjölv ha installera trådlösi modem i å nu ladar ja ner na antivirusprogram. Behöve int kall på lillabror na meir. *stolt*
  • veera

Vi har no kabeltv men ja va å byt ut eitta korti vårt i förra viko fö he hadd fåt na feil korti så he hadd tappa all information. Så korti KAN ha feil. Annos så bruk e jälp ti dra ur digiboxn en stund så bruk he mesta reid upp. Vi ha å fåt en nya digibox på garanti rei... Heijja digitv.

• veera

Voj hjälp va fort livi kan änder fö en familj.
    Så läng int di har svart på vit att he e leukemi så kan e ju va na anat men int e livi slut fastän Issa har leukemi. He e bra prognose ida men visst är e jätte tuffa behandling.
     Ja ha sjölv mista brodern min i leukemi fö snart 17 år san å fö två år san så mista småkusin men dootro sin i leukemi fö 1,5 år san, så vår släkt har kansi föbruka hade tio procentn som int klarar se...
    Småkusin mins flicko va ba 1 år å 4 månar tå ho insjukna men behandlingen to bra på å allt gick enligt planena men efte sista cellgiftskurn så fick flicko rs-virusi så he klara ho int. Ho bleiv ba 1 år å 10 månar.
    Småkusin min så va å me flicko vi Tammefos å di va jättenöjd me avdelninje tär å allting. Di tyckt att na betä sku int ha kuna va på et sjukhus. Flicko trivsta bra tär å. He kan låt liti hemskt, men he är int min orde utan mammans, men di tyckt he va en bra ålder att ha ett sjuki bån såde kring 1-2 år. Båne anpassa se bra ti sjukhusi å föräldra behövda int svara på bånis frågor. Tänk er ti ha en 7-åring som heila tin frågar vafö e jag sjuk, ska ja dö nu osv...
    Allt bruk no ordni se praktiskt å heilt plötslig kan e koma hjälp från heilt väntat håll.
    Ja tror no he e mang som siter me tåra i ögona i kväld å nu ska ja slut åv ti sita å dill.
    Sänder massor åv kramar åt all som behöver e.

• veera

Tänk va undebart att e finns internet ida. He e int na skilna van man än e så kan man änta hald kotakt me folk i heimknuta.

He låte som om ni är i goda händer, mamma åt Issa. Sov så gott.

• veera

Jär rite ja å skådar me öve axeln å väntar på att na möse ska koma spingand på me.
    He märks att he e höste fö ny vill möse flytt in me oss. Ida ha vi fått 2 i fällo. *ryser*
    Di halde till ovanför inrataki vårt så e hörs tå di spring tär. Å så hittar di ner ti et skåp i tzöki (jättemysigt) men sini tär så väntar e 3 mösfällona på döm. Ha ha.

• veera

Om e finns nan som söker efter et hus me en undebara trägål så finns e nu eit hus ti salu jär i byji: http://www.riska.fi/egnahemshus/sundstensvag33.htm Altså he e på så fini ställ å om int vi sku ha hus reij så sku ja köp e mesama.

Ja ha int tänkt vacciner båne fö ja tycke vi bruk va ganska så frisk åri runt å så hör int vi ti na riskgrupp heldä.

Brrr va he kan va kalt tä ut ida. Å så ha vi åv värma jär in fö he ha blivi dreiji fuktspärr på badrumsgolvi ida(å igår å imoron) så vi får int ha på värma jär in fö tå kan e tork fö fort. Vi värmber upp husi me varmluft å så gar 3 luftröire just unde badrymi...

• veera

Jär ha vi hadd en riktit mysia lördag... ja ha plocka upp pärona i 7 timar å karn va så snäll å to båne me ti föusi så ja sku få ta upp pärona heila kväldi, å nu e karn fortfarand i föusi å svetsar dyngpressn. Båne e som tur är i säng nu rei å ja siter me et glas rövin framfyri me.   Jag få no å säkert svårt ti kom me ur sänje i måro biti men int på grund åv sama orsak som Beibikär å Maja T.

Några år efte att vi hadd gaiji me i eu så fanns e na uträkninga om att mjölböndre hadd en timalön på ca 17 MARK. Å int har e stigd na just från he... All lönetagare föhandlar om löneföhöjninga men he ska hittas nastans penga ti betal löne me å.  Ja å vill ha löneföhöjning!

Atten- Jag har å heilt möblera om i en stora blombänk å no ska he ga bra ti flytt plantona nu. He bästa me höstplanterase är att man int måst vattni så myki.

• veera

Nu ha min båne fått en kusin till i morn. Systro min fick en pojk i morn så nu har båne min heila 4 kusine, stori släkt eldä va.

Jag e ein som älskar olika pepakaksforma å nu ha ja hitta en svenska firmo som ha ganska så billi forma. www.formina.se  Ja beställt en heil deil tanifrån. Jär så ha vi snart iti upp all kakona åv höstens fösta peparkaksbakning.Generad  baka i helje...

Å ja e totalt blåst på svenska kändisa så ja känder int ijen et endasti namn åv vem ni slipper på dejt me.

• veera

Jär leve vi spänande tider nu just.
    Ida så ska badkari in i nylaga badrymi. Dvs om e ryms in tid. He visar se snart...

Men vilken ursel servic ni fick vi Pedrinas, Lilla my! Vi va faktiskt tid å ita igår på dan å ja e mätt ännu. Men vi fick no matn liiti snabbari vi. Om man fa tid å ita så ska man ju vara vrålhungru å int vill man ju vänt na läng tå int. Men ja måst no sej att båne fick no i se en heila vikos saltdos tär...

Ja bara komi så langt att ja merar laga na paket åt bånhemsbåne som hoppets stjärna hjälpe... Va bra Sindi tå du ha skaffa reij.  Ja litar no på att e kombe fram. Papp min ha två fadderbåne via hoppets stjärna å båne bruk ju vara hid ti landi na gang på läger så ja ha hadd båne å personal från barnhemme på besök. Ja skämsta faktisk tå öve hu myki sakre min båne har...

• veera

Dehä e Gino: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34059&a=874105&lid=puff_886845&lpos=extra_2 Ja råka faktiskt si tå e kom i tv å he låte heilt gudomli. Räcka ut tungan Ba ja komber ihåg ti köp na vitchokla så ska jag å test e.

Å badrymi rymsta in i badrymi vårt. Jippii. Vi hadd oroa oss fleir månar i onödan. Nå sånt e småsake jämfört me vilka nyheitre ni har hitta jär ida. Tänk vilken utredning e ska va fö att man ska få adopter et bån men vem som helst får skaff eiji båne. Tyvärr så kan myndiheite fö he mesta ingrip föst efter att na hemskt ha sked... Hyi.

• veera

Öroninflamation, va e he? Oskyldig 

Nå ne. No kombe min båne ti få he ännu men ännu så har di klare se uta öroninflamation å antibiotika. Di ha kanski så bra ventilation jinom huvu. (skämtar om int nan fösto he... )

Jär site ja å övar upp datakunskape min. Ja ha påbörja min mekonomstudie dehä viko å data va he som vi hadd ti föst. Karn e på stasshotelli me all ade jeppisboa som e född -69. Klassträff, jå å finsk...

Äntligen e badrymi vårt så gott som fädi. Fatas ba liti krokar å na hyllo som ja skaffar ti ja hittar na ja tycker om. Bild finns i gallerie mett...

• veera

Ja måst no ba kome ma et inlägg om alternativ "medicin".
    Ja ha ju en örtagård me örter å gambedags medicinalväxte. Förr så hadd di int na anat ti använd så di pröva se fram me varierand framgång... Än ida så används tex fingeborgsblommo ti hjärtmedicin inom "vanli" sjukvården. He e int na man ska byri experimenter me på egen hand men visst finns e aktiva substanse i växter som sku kuna utnyttjas effektivari ida. Valeriana e lungnand å så finns e väl misstanka om att johannesört kan upphäv efektn åv p-pildre?
    Sjölv så ha ja laga ringblomsoljo å he hjälpt bra åt flickos torr hude. Vallört å läkemalva e å bra åt hude. Men tå e kombe ti verkli sjukdoma så anlitar ja läkar, int na frågan om he!
     Man kan använd läkemedelsväxter som förebyggand om man vill men int sku ja våg ta avstånd från dagens kunskaper inom sjukvården, men ja veit att e faktiskt använde se åv alternativ sjukvård va än e  frågan om å he om man vill risker eiji livi så ok men om nan vägrar ti för båne sin ti läkarn tå di e alvarligt sjuk så blir ja föbanna!
    Tå brodern min insjukna i leukemi så to föräldra min reda på allt om alternativ alternative å tå fanns e nan som påsto att ha sku bli frisk åv att drick ett te som va en örtblandning! Skrikandes Nästan no jå. Ha fick cellgift som all ade me leukemi å liti anat från naturmedicin men död jo ha entå så int hjälpt na åv döm ti 100%. Men ti byri bot leukemi me te så tror int ja på!
    Örter e jättebra kryddor å he använde ja i matlagninge fö att he e gott.

Svar på tråden Österbottniska tråden 10