Hej. Vi hade löss i juni.
Det är ju ingen hit direkt. Känns vidrigt. Men nu var det så, bara att gilla läget.
Jag kammade dottern 3 år när hon satt framför datorn, hade ett vitt papper på en pappskiva under nacken.
Äggen syns när man har fått öga för dem, och de tog vi bort med pincett. Oftast följer hela hårstrået med, men det spelar ju inte så stor roll.
Men jag vill säga att när vi gjorde detta hade de sett i förskolan att hon hade löss.
Vi hittade dock ingenting när vi kammade, bara små små små konstiga pluppar som satt på hårstråna långt ut - ca 1 cm. Vi tog bort dem med pincett bara "ifall att".
Det tog 20 min innan jag stötte på en lus. Då har min dotter ändå jättetunt hår. Då började vi fatta att det var ägg som satt i håret, vi trodde det var nåt skit, det var för smått för att vara ägg tyckte vi och färgen på äggen stämde inte överens mot vad vi läst.
Men i alla fall så tog vi bort alla ägg vi hittade. (Fanns bara en lus den gången - rätt stor)
Sen i med paranix.
Efter paranixbehandlingen så tvättade jag med schampoo och hade i massa balsam.
Då fick hon sitta på badkarskanten med ryggen mot mig och leka med duschen på sina fötter (och väggar, golv...blev det visst också) och då kammade jag med den jobbiga täta paranixkammen- som för övrigt är överlägsen att få bort resterande ägg man har missat att se.
Har två andra kammar också, men de får inte bort äggen.
Äggen dör inte av nåt lusmedel.
Har man missat att ta bort ett ägg så blir det en lus av det. MEN det är därför man ska upprepa behandligen efter ca 10 dagar för då hinner de inte lägga nya ägg.
Efter 9-10 dagar fanns det två nya löss hos henne - små, upprepade kamning, paranix, shampoo o balsamgrejs. Sen efter det har inget nytt hittats.
Jag hade också ägg, men inga löss.
Vi delar kudde jag och dottern så det var väl samma som knatade mellan våra huvuden.
De gick på dagis under tiden. Lössen dör ju direkt när man har behandlat. Men man måste vara uppmärksam följande tid så de inte kommer tillbaka.