• marre726

Huvudlöss

Min dotter har fått huvudlöss. Vi behandlade henne med en gång med Paranix. Är det någon som vet om det är ett bra medel som verkligen dödar lössen?

Ska man göra nåt i övrigt? Jag har tvättat allt!!! Och fryst in borstar och kammar. Nåt mer?

Det här är första (och förhoppningsvis sista) gången vår familj drabbats av detta otäcka...

• Svar på tråden Huvudlöss
  • abnocto

Min dotter får det ibland och vi har köpt en elektrisk luskam som fungerar bra. Vidare finns här schampo för att få bort äggen lättare. Lusschampot luktar lakris i hela huset efter en tvätt, och som tur är tycker vi om lakris
    Vi andra har aldrig haft löss så oss kollar jag inte längre. Det sägs att lössen trivs i vissa hårtyper.

www.familjeapoteket.se/

• marre726

Grrrrrrr. Nu har JAG och storasyster fått löss. Fan fan fan.

Det stinker anis i hela huset. Men luskamningen gick lättare än jag trodde, trots att storasyster är fruktansvärt håröm.

Måtte de små j**la krypen va döa nu. Jag har skurat, tvättat, fryst in borstar, kammat och avlusat!!!

• marre726

Just ja! Måste barnen vara hemma från dagis/fritids? De är ju behandlade en gång. Inte behöver de väl vara hemma i tio dagar?

• Mejk

jag var aldrig hemma från skolan när jag hade löss som barn. Men du bör tala om för lärarna att barnen har löss så att skolan/dagiset kan varna andra föräldrar!!

• marre726

Okej, jag ska informera fröknarna...

• Alyssa

Lössen klarar sig inte om de inte lever i håret, så du behöver inte få panik och tvätta allt i lägh.

Min dotter och jag fick löss, vi kammade och behandlade oss ett par ggr sen var de borta. Jag kammade varje dag i en vecka bara för säkerhetsskull och de har inte kommit tillbaka sen dess.

Det är superäckligt jag vet. Lycka till

• marre726

Det är mer än superäckligt... Jag tänkte iom tvättandet, att det är inte så kul att ha döda luskadaver i sängen...*asg* Ja, jag vet, jag är fånig... *s*

• Alyssa
    Det är klart att man tvättar sängkläderna men få inte panik o tvätta ALLT som går att tvättas
  • Lokesmamma

Jag var hemme den gången jag hade löss. Fick inte gå tillbaka till skolan förrens behandlingarna va genomförda o de säkert inte fanns mer löss. Men skiljer sej säkert från dagis/skola.

Mejk skrev 2007-08-05 16:32:08 följande:
    jag var aldrig hemma från skolan när jag hade löss som barn. Men du bör tala om för lärarna att barnen har löss så att skolan/dagiset kan varna andra föräldrar!!
  • marre726

Men att vara hemma i tio dagar IFALL barnen får löss igen, (det ska ju behandlas igen om tio dagar) verkar ju helt vansinnigt. Ska läkare skriva sjukintyg då?

• J fer

Hej. Vi hade löss i juni.
    Det är ju ingen hit direkt. Känns vidrigt. Men nu var det så, bara att gilla läget.

Jag kammade dottern 3 år när hon satt framför datorn, hade ett vitt papper på en pappskiva under nacken.
    Äggen syns när man har fått öga för dem, och de tog vi bort med pincett. Oftast följer hela hårstrået med, men det spelar ju inte så stor roll.

Men jag vill säga att när vi gjorde detta hade de sett i förskolan att hon hade löss.
    Vi hittade dock ingenting när vi kammade, bara små små små konstiga pluppar som satt på hårstråna långt ut - ca 1 cm. Vi tog bort dem med pincett bara "ifall att".
    Det tog 20 min innan jag stötte på en lus. Då har min dotter ändå jättetunt hår. Då började vi fatta att det var ägg som satt i håret, vi trodde det var nåt skit, det var för smått för att vara ägg tyckte vi och färgen på äggen stämde inte överens mot vad vi läst.
    Men i alla fall så tog vi bort alla ägg vi hittade. (Fanns bara en lus den gången - rätt stor)

Sen i med paranix. 
    Efter paranixbehandlingen så tvättade jag med schampoo och hade i massa balsam.
    Då fick hon sitta på badkarskanten med ryggen mot mig och leka med duschen på sina fötter (och väggar, golv...blev det visst också) och då kammade jag med den jobbiga täta paranixkammen- som för övrigt är överlägsen att få bort resterande ägg man har missat att se.
    Har två andra kammar också, men de får inte bort äggen.

Äggen dör inte av nåt lusmedel.
    Har man missat att ta bort ett ägg så blir det en lus av det. MEN det är därför man ska upprepa behandligen efter ca 10 dagar för då hinner de inte lägga nya ägg.

Efter 9-10 dagar fanns det två nya löss hos henne - små, upprepade kamning, paranix, shampoo o balsamgrejs. Sen efter det har inget nytt hittats.

Jag hade också ägg, men inga löss.
    Vi delar kudde jag och dottern så det var väl samma som knatade mellan våra huvuden.

De gick på dagis under tiden. Lössen dör ju direkt när man har behandlat. Men man måste vara uppmärksam följande tid så de inte kommer tillbaka.

• J E S S

Här är en till drabbad!

Fast de e min dotter som fått de.
    Väntar spänt att klockan ska bli 9 så jag kan åka till apoteket o köpa en massa lusmedel.

Hur är de efter behandling, räknas de som lusfria o kan leka me kompisar då eller hur länge ska man behöva isolera sig?

• J E S S

Fan, blir nipprig av o läsa att man kan få igen dem efter behandling.
    Jag hittade 3 stycken i min dotters hår igår efter hon kom hem från sin pappa, där hon varit i 3 veckor.
    Om de e svåra o se, fatta då så många de finns i hennes hår om jag såg 3 utan att leta!!!

Hur fort lägger de ägg?
    Kanske man inte vill veta...

• ashera

Nitfree-kammen! Det bästa vi någonsin köpt. Den är dyr, kostar ca 320 kr i hälsokostaffärer. Det som är så bra med den är att den även kammar bort äggen, vilket inte apotekets kam gör.
    Jag och sambon fick löss i våras, och fick inte bort alla löss trots två behandlingar. Så vi köpte kammen och blev av med dem på typ 2 dagar.

När man tar medel räcker det med att EN lus överlever, eller ETT litet ägg, och då är det kört igen.

En bra sida:
    www.shenet.se/recept/harloss.html

Nitfree-kammen:
    www.lusfri.nu/

• J E S S

Har nu sedan 9.15 kammat, behandlat o kammat igen. Den sista kammningen tog 2 timmar o GUUUD en sån duktig dotter jag har.
    Jag hade aldrig kunnat vara så lugn om jag hade löss i mitt hår, det är beundransvärt.

• marre726

Vi har fått bort allt synligt på oss. Men vem vet om nåt j**la ägg överlever.

Har beställt schampo på familjeapoteket.se som ska ta bort äggresterna som sitter som klister i håret. Hoppas det kommer på posten imorgon...

JESS: Lycka till med erat avlusande.

Svar på tråden Huvudlöss