• MangeSkåne

Vad betyder "Mamma är ändå mamma"

Jag är en man med 2 fantastiska döttrar sen en tidigare äktenskap.
    Flickorna är 5 och 8, bor hos mig vv och har så gjort under de 2 år som gått sen skilsmässan.

Min historia skiljer sig inte mycket från många andras inser jag. Ens fd fru genomgår närmast en metamorfos och ut har kommit det kommit en kvinna som inte hade blinkat att ta barnen ifrån mig om tillfälle getts.
    Som tur är har jag relativt goda chanser att vinna en tvist, varför dagens situation känns hyfsat stabil (vi har bara en överrenskommelse, ingen dom).

Min fråga är ganska enkel. Hon vill ha barnen boende hos sig, inte för att de skulle ha det bättre hon henne, inte för att de inte har det bra som de har det nu, utan för att "MAMMA ÄR ÄNDÅ MAMMA". Det är det enda anledningen och den är ständigt återkommande.

Vad betyder det? Vad är det jag inte förstår i denna värdering?

Mamma är viktigare under spädbarnstiden då barnet ammar, men vad kan en mamma ge i dagens sammhälle till barn i 5/8 år åldern? För mig är detta bara en förlegad bild, men tydligen är det något annat i detta.

Kan någon hjälpa mig att förstå? Hur kan en vuxen människa i dagens samhälle tycka detta och verkligen mena det? Vad får henne att tänka såhär?

• Svar på tråden Vad betyder "Mamma är ändå mamma"
  • hannahlilla

Låter som en ursäkt för att få barnen tycker jag. Men klart det finns ju saker som kanske är lättare för mamman när man just har döttrar men det är väl snarare när dom kommer upp i puberteten. Inte för att det är något argument för att dom ska bo hos henne iofs.

Men du vill alltså att dom ska bo hos dig, kan ni inte dela upp det istället då?
    Jag kan inte så mycket om sånt här men det är väl mer rättvist om dom får bo hos er båda istället?

Elvira, 19/3-07.
  • Anonym (?)

Jag är mamma och vill ha mina barn hos mig oavsett om någon annan är "bättre".

Jag är bättre för att jag är mamman till mina barn som jag älskar.

Menar du att barnen inte har rätt till sina biologiska föräldrar? Att du kan ge dom mer? Att hon int ehar någon rätt?

• BHJE

Jag säger som jenah, det är en kvinnas stora ego och hennes sårade känslor som spelar in - en mamma är inte på något sätt bättre än en pappa!
    En kvinna (och man) som använder sina barn som slagträn är i mina ögon inte den bäst lämpade föräldern, långt ifrån.
    Och en kvinna (man) som gör så är bara osäker på sitt föräldraskap o sin relation till barnen.

• Honni

antagligen så är det väl så att det där betyder att man har något att säga som man kan luta sig tillbaks på.

Det härrör väl från det glada 50 talet. När skilsmässor knappt fanns och mannen arbetade i hop slantar och frun arbetade i hemmet och tog hand om barnen.

Så alltså när barnen trillade och slog sig så sprang barnen till mamma för det var ju således naturligt att det var hon som plåstrade om barnen. Mannen kunde ju inte komma hem från jobbet och plåstra skrubbade knän.

Mamma är alltid mamma precis som pappa alltid är pappa.

Intressant att det är skillnad.

Egentligen är det bara ord. Och något som vi kvinnor gärna använder oss av när rädslan för att inte vara den "ende" för våra barn kommer och gör sig påmind.

*..* Lev som du lär eller lär som du lever !*..*
  • Anonym (jag)

Anonym(?)

Han är ju pappan till sina barn, dvs lika mycke förälder som mamman!

Och till TS, nej jag tycker inte att någon men normal utveckald mentalitet borde vara av dom åsikterna att "mamman är endå mamman"

Och jag hade vart och separerade skulle jag snarare bli irriterad (som fan) om pappan itne krävde att få ha barnen lika mycke som jag.

• jenah

Anonym (?) skrev 2007-08-05 10:13:46 följande:

JMenar du att barnen inte har rätt till sina biologiska föräldrar? Att du kan ge dom mer? Att hon int ehar någon rätt?
    Men pappan är väl en biologisk förälder???? Och har barnen bott hos honom i alla år så tycker iallafall jag att det verkar dumt att flytta påå dem nu. Givetvis håller jag med om att de har rätt till BÅDA sina biologiska föräldrar. Men hon kanske kan ta helger? Inte helt plötsligt komma in och kräva dem... Jag har ju ingen personlig erfarenhet själv, men tycker inte alltid att mamma är bäst lämpad!!
  • Murloc

anonym 3

Fast, han är ju biologisk förälder, han är ju pappan.

• Anonym (?)
    Anonym (jag) skrev 2007-08-05 10:17:37 följande:
    Anonym(?)Han är ju pappan till sina barn, dvs lika mycke förälder som mamman!Och till TS, nej jag tycker inte att någon men normal utveckald mentalitet borde vara av dom åsikterna att "mamman är endå mamman"Och jag hade vart och separerade skulle jag snarare bli irriterad (som fan) om pappan itne krävde att få ha barnen lika mycke som jag.
    Har inte sagt att pappan inte är lika mycket värd. Som jag skrev så skrev jag biologiska föräldrar har rätt till sina barn lika mycket.

Självklart får dom försöka komma överens om delat boende.
  • BHJE

Anonym (?) skrev 2007-08-05 10:13:46 följande:

Jag är bättre för att jag är mamman till mina barn som jag älskar.
    Alla kan älska sina barn men ändå läser man om mammor som misshandlar, mobbar o gör sina barn illa på ett eller annat sätt; så med ditt resonemang skulle du ändå vara bäst lämpad förälder bara för att du älskar dina barn? Eller hur menar du?
Svar på tråden Vad betyder "Mamma är ändå mamma"