• NicosMamma

Hur mycket får kronofogden ta egentligen?

Någon som vet hur mycket kronofogden får ta som högst.
    Om jag har en inkomst på 10 000:- och min sambo lika mycket så ska vi betala lika mtycket var och då kanske jag får ett överskott på 5000:- men kronofogden kan väl inte ta hela 5000:- det måste väl finnas ett maxbelopp, får jag 20 000:- och har ett överskott på 12 000:- så kan ju inte kronofogden ta 12 000:- i månaden.

Någon som har koll på detta och som vet nåt maxbelopp dom får ta i månaden?
  • Svar på tråden Hur mycket får kronofogden ta egentligen?
  • NOFX

Smartaste är ju om du gör upp en avbetalningsplan me dom...dom är faktiskt sjyssta där, o dom vet ju att folk som hamnar där har dt knapert...så ja skulle råda dig att ringa o boka en tid o träffa en handläggare sen gör ni upp efter din inkomst o hur mkt du kan betala utan att gå under själv!

• NicosMamma
    jag har inte den här inkomsten nu utan det är bara funderingar på framtiden.
    Jag betalar till kronofogden nu och dom är inte villiga till att göra upp avbetalningsplaner utan dom tar allt mitt överskott oavsett vad jag tycker dom ska bara ha sina pengar.
    Jag har försökt med en avbetalningsplan men det gick inte utan dom tar varenda krona jag har över.
    Nu har jag föräldrapenning och det är den lägsta men ändå tar dom mer än vad vi hade önskat.
  • NOFX
    NicosMamma skrev 2007-08-06 18:44:37 följande:
    jag har inte den här inkomsten nu utan det är bara funderingar på framtiden.Jag betalar till kronofogden nu och dom är inte villiga till att göra upp avbetalningsplaner utan dom tar allt mitt överskott oavsett vad jag tycker dom ska bara ha sina pengar.Jag har försökt med en avbetalningsplan men det gick inte utan dom tar varenda krona jag har över.Nu har jag föräldrapenning och det är den lägsta men ändå tar dom mer än vad vi hade önskat.
    hmm, ok men ja vet ju inte hur mkt ni har i skulder men dt kanske e så att har man bara typ 20-30 tusen tycker dom kanske inte dt är nån ide att gö en avbet.plan...själv har ja typ 130.000 där nu o mig e dom villiga att gö en plan med, men dt e kanske pga att dt inte finns en människa som kan slänga upp så mkt pengar i en klumpsumma...sen har ja ju jobbat o har just nu A-kassa, så dt kanske oxå spelar in..ja vet ärligt talat inte=/
    men jag skiter i o betala just nu pga att ja inte jobbar, ja väntar te ja börjat jobba igen annars lever man ju som en kyrkråtta...
    men ja hoppas dt löser sig för dig/er, vet själv att man mår skitkasst av att ha skulder, får ju inte ens ta en snickers på kredit hehe....
  • NicosMamma
    Min sambo har inga skulder där det är bara jag som tur är.
    Just nu har jag väl runt 20 000:- men när allt kommit in från alla inkasso som ligger blir det väl kanske 80-100 tusen.
    Jag räknade på en framtida inkomst om det nu blir så och då tar kronofogden 4200:- i månaden för mig så tydligen kan dom ta precis hur mycket som helst men tycker ärligt talat att det är för jävligt!
  • NOFX
    NicosMamma skrev 2007-08-06 19:14:07 följande:
    Min sambo har inga skulder där det är bara jag som tur är.Just nu har jag väl runt 20 000:- men när allt kommit in från alla inkasso som ligger blir det väl kanske 80-100 tusen.Jag räknade på en framtida inkomst om det nu blir så och då tar kronofogden 4200:- i månaden för mig så tydligen kan dom ta precis hur mycket som helst men tycker ärligt talat att det är för jävligt!
    ja dt e dt, dt suger verkligen=(...men då kan ju jag skatta mig lycklig som får göra upp en plan o betala så mkt ja känner att jag kan...
  • miniminja

Klart att de inte får ta allt. De har en högre norm för vad man ska ha över till mat osv än vad socialnormen ligger på.

Själv får jag ut, med bidrag inräknat ca 12 000 kr i månaden, har en hyra på 5300, hos mig får de inte dra någonting. Jag är ensamboende med barn.

• miniminja

Och, om man har skulder så får man ju finna sig i att fogden gör sitt jobb. Det är ju därför de finns.

• Virriga Vera
    NicosMamma skrev 2007-08-06 19:14:07 följande:
    Min sambo har inga skulder där det är bara jag som tur är.Just nu har jag väl runt 20 000:- men när allt kommit in från alla inkasso som ligger blir det väl kanske 80-100 tusen.Jag räknade på en framtida inkomst om det nu blir så och då tar kronofogden 4200:- i månaden för mig så tydligen kan dom ta precis hur mycket som helst men tycker ärligt talat att det är för jävligt!
    Varför är det för djävligt? Tycker inte du att de som du är skyldig pengar borde få dem och så fort som möjligt då?
  • NicosMamma
    Virriga Vera-
    självklart men när man har barn så måste man faktiskt kunna överleva också det går inte bara att lägga alla pengar på det!
    Hade jag haft dom pengarna hade jag betalat det direkt!

Tycker det är rätt sjukt att om man skulle ha en inkomst på 20 tusen och så kan dom ta 12 000 i månaden tex det anser jag faktiskt inte riktigt!
Svar på tråden Hur mycket får kronofogden ta egentligen?