NicosMamma skrev 2007-08-06 17:25:36 följande:
Någon som vet hur mycket kronofogden får ta som hö
gst.Om jag har en inkomst på 10 000:- och min sambo lika mycket så ska vi betala lika mtycket var och då kanske jag får ett överskott på 5000:- men kronofogden kan väl inte ta hela 5000:- det måste väl finnas ett maxbelopp, får jag 20 000:- och har ett överskott på 12 000:- så kan ju inte kronofogden ta 12 000:- i månaden.Någon som har koll på detta och som vet nåt maxbelopp dom får ta i månaden?
när du har utmätning ska du leva på allra lägsta beloppet, just för att du inte skött dig förut. har en i min närhet som precis som du förut haft ett struligt liv och nu får äta upp det så mitt råd till dig är att du snarast möjligt tar kontakt med ALLA inkassobolag som du kan ha ärenden hos. när ärendet ligger hos inkasso har du möjlighet att deala med dom om tex räntan som ligger, göra upp månadsplan (brukar gå att lösa med att du ska betala kanske runt 2-5% av totalskulden / månad) osv, mycket bättre för dig i slutändan än att låta det gå till fogden för där är det nämligen tvärstopp när det gäller avbetalningsplan och dealande. dessutom blir det ju löneutmätning som du redan har, bättre då att du har gjort avbetalningsplan på de kommande ärendena än att du ska råka betala klart det du har hos fogden och sedan behöva åka på nästa prick och nästa utmätning. det hände min närstående...inte kul alls

försök att komma över ilskan över denna utmätning, de har lagar de ska följa och du kommer tyvärr inte undan att behöva betala såpass mycket som du måste, det är det som är löneutmätning. försök se framåt istället och ta tag i dina andra ärenden innan de oxå hamnar hos fogden, det är ett tips jag verkligen kan ge dig och som min närstående skulle ha mått bra av att få lite tidigare