• NicosMamma

Hur mycket får kronofogden ta egentligen?

Någon som vet hur mycket kronofogden får ta som högst.
    Om jag har en inkomst på 10 000:- och min sambo lika mycket så ska vi betala lika mtycket var och då kanske jag får ett överskott på 5000:- men kronofogden kan väl inte ta hela 5000:- det måste väl finnas ett maxbelopp, får jag 20 000:- och har ett överskott på 12 000:- så kan ju inte kronofogden ta 12 000:- i månaden.

Någon som har koll på detta och som vet nåt maxbelopp dom får ta i månaden?
  • Svar på tråden Hur mycket får kronofogden ta egentligen?
  • NicosMamma
    och jag har betalat varenda krona som jag har haft över varenda månad utan att försöka slingra mig så kom inte och säg att jag inte vill göra rätt för mig!
  • Lisa1981

Vad jag vet så ska man efter de har dragit ha 4258:- kvar att leva på. Då ska hyran vara betald och ev. busskort om man behöver det för att ta sig till jobbet.

Bor du och dina man ihop så innebär det nog att de räknar att ni delar på hyran så säg att ni har 5000:- i hyra så ska du betala 2500:-. Summan blir att du ska ha minst 4258 + 2500:- över varje månad efter de har dragit.

• Biodlaren

Om du går in på kronofogdens hemsida:  www.kronofogden.se , så kan du gå in i en rubrik som heter löneutmätning. Och där kan du räkna ut hur mycket konofogden ska dra av din lön.

Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

Det finns även information på www.konsumentverket.se , där går di in i rubriken ekonomi ochdär hittar du en länk som heter skäliga levnadskostnader. Klicka på den och du får upp ett dokument som hjälper dig att räkna ut vad du behöver ha kvar för att klara hushållsekonomin.

Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • arianne03

Men varför är det orättvist om de tar mer från de som tjänar mer? Det är väl snarare rättvist, lika mycket kvar för alla. Och det gör ju att man blir av med skulden snabbare, innan den hinner öka alltför mycket.

• Tridde
    NicosMamma skrev 2007-08-06 17:25:36 följande:
    Någon som vet hur mycket kronofogden får ta som högst.Om jag har en inkomst på 10 000:- och min sambo lika mycket så ska vi betala lika mtycket var och då kanske jag får ett överskott på 5000:- men kronofogden kan väl inte ta hela 5000:- det måste väl finnas ett maxbelopp, får jag 20 000:- och har ett överskott på 12 000:- så kan ju inte kronofogden ta 12 000:- i månaden.Någon som har koll på detta och som vet nåt maxbelopp dom får ta i månaden?
    när du har utmätning ska du leva på allra lägsta beloppet, just för att du inte skött dig förut. har en i min närhet som precis som du förut haft ett struligt liv och nu får äta upp det så mitt råd till dig är att du snarast möjligt tar kontakt med ALLA inkassobolag som du kan ha ärenden hos. när ärendet ligger hos inkasso har du möjlighet att deala med dom om tex räntan som ligger, göra upp månadsplan (brukar gå att lösa med att du ska betala kanske runt 2-5% av totalskulden / månad) osv, mycket bättre för dig i slutändan än att låta det gå till fogden för där är det nämligen tvärstopp när det gäller avbetalningsplan och dealande. dessutom blir det ju löneutmätning som du redan har, bättre då att du har gjort avbetalningsplan på de kommande ärendena än att du ska råka betala klart det du har hos fogden och sedan behöva åka på nästa prick och nästa utmätning. det hände min närstående...inte kul alls försök att komma över ilskan över denna utmätning, de har lagar de ska följa och du kommer tyvärr inte undan att behöva betala såpass mycket som du måste, det är det som är löneutmätning. försök se framåt istället och ta tag i dina andra ärenden innan de oxå hamnar hos fogden, det är ett tips jag verkligen kan ge dig och som min närstående skulle ha mått bra av att få lite tidigare
  • flixflax

Är det inte så att du om du har mkt i slud endast får existensminimun kvar att leva på. Så du får helt enkelt 6000-7000kr resten tar KFM

• Camyella

Avbetalningsplan går endast att göra på de skulder som KF har rätta att företräda, statliga skulder.
    Skulder till företag kan du bara göra en avbetalning direkt hos det aktuella företaget eller inkassoföretaget

När du har skulder och är samanboende, räknas hela er inkomst ihop. Därefter drar man ifrån det förbehållsbelopp som gäller för just er familj (antal personer och hyreskostnader ev reskostnader och läkarkostnder. Fungerar i princip som hos soc.)
    Därefter drar man bort summan från din lön.
    Man tittar inte på hur mycket faktiska utgifter du har. Man räknar tex aldrig med lån i förbehållsbeloppen

Vissa skulder preskreberas efter minst 3 år. Har du kolla på dem och inte brytit preskrebtionstiden finns det alltså möjlighet att överklaga dem
    Huruvida det är rätt eller fel att på sås ätt komma ifrån sina skulder kan ju diskuteras, men lagen är sådan

• Virriga Vera
    NicosMamma skrev 2007-08-07 08:49:30 följande:
    jag har min fulla rätt och gnälla när jag har ett barn att försörja och det jag hatar mest är människor som hela tiden haft en perfekt uppväxt ni vet inte vad problem är och tala inte om för mig vad jag ska gnälla över och inte.
    De som du är skyldig pengar har kanske också en familj att försörja, och hur vet du vad vi har gått igenom? Vi talar kanske av egen erfarenhet. det är ett märkligt fenomen, detta att om man inte håller med så förstår man inte?
  • Mia83

Jag tycker det är helt rätt att de lämnar lika mkt kvar att leva på oberoende vad man tjänar.
    Har man dragit på sig skulder som man inte betalat så blir det så.
    Fordringsägarna vill ha sina pengar och är antagligen ruskigt trötta på att vänta. Mao så är det enda rätta att betala så mkt man bara kan varje månad, tills skulderna är slutbetalda.

Svar på tråden Hur mycket får kronofogden ta egentligen?