Rädd för att prata inför folk..
Jag känner igen mej i allt du skriver och du är inte ensam!
För min egen del började det i högstadiet tror jag. Avskydde varje redovisning och skolkade ofta. Började gymnasiet men efter en högläsning på engelskalektionen så hoppade jag av. Sedan fortsatte problemen och jag gjorde som du, sjukskrev mej på stormöten och liknande. När det inte gick att komma undan så gick jag ut på toaletten när det var dags för presentation eller redovisning.
Jag håller med dej, det är verkligen ett handikapp och det känns oöverstigligt att lösa.
Jag löste problemet genom att börja med hemförsäljning. Sov nog inte på en vecka innan min första visning och jag kan säga att de första månaderna var nog inte mina presentationer dom bästa. Ångesten var stor men jag har kommit över det till den grad att jag kan hantera det. Jobbar fortfarande med hemförsäljning och har gjort det i ganska många år. Kan fortfarande bli väldigt nervös och känna mej obekväm men jag klarar det!
Var på en kurs en gång där en tjej sa direkt när presenationsrundan gick, att hon inte fixade att prata inför grupp. Då frågade kursledarna om dom fick ställa frågor till henne istället och det gick jättebra. Knackigt i början men det tog sej.
Det bästa är nog att berätta för sin chef som det är men kanske inte det enklaste. Kontakta din husläkare eller din hälsocentral. Där kan du få tips om vem som kan hjälpa dej.
Önskar dej verkligen lycka till och tänk på att det går att komma över!