Inlägg från: Anonym (jag med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jag med)

Rädd för att prata inför folk..

Hej!
    Jag känner mycket väl igen mig i det du skriver. Det är en fobi du har och man kan bli hjälpt med kognitiv beteendeterapi. Dock är ju detta ganska dyrt... Själv anmälde jag mig till Sthlms Universitet där de psykologistuderande utför terapi under handledning under deras sista terminer på utbildningen. Det är mycket billigare! 125 kr per gång tror jag att jag betalade. Vid träffarna är det endast du och den psykologistuderande som ses och pratar och genomför övningar. Det var oerhört jobbigt för mig i början att gå dit, men jag tycker att det har hjälpt. Dock är det självklart fortfarande jättejobbigt men inte lika fobi-aktigt. Tidigare var det en nära-döden-upplevelse att behöva prata inför folk, nu kan jag hantera det något bättre. Du bor ju i sthlm så jag tycker absolut att du ska kontakta Sthlms Universitets Psykologiska Institution. LYCKA TILL!!!!

• Anonym (jag med)

EnSanna: En kommentar till ditt inlägg bara.
    Det är en STOR skillnad mellan att känna "obehag att tala inför grupp" och att ha en fobi för det. En fobi är en nära-döden-upplevelse som en person som inte varit med om det tidigare inte riktigt kan förstå. Jag har under min studietid råkat ut för människor som säger "jag förstår precis vad du menar..." men när jag väl börjar förklara så inser de att min problematik ligger på en helt annan nivå. Det är en milsvid skillnad. Att ha en fobi är inte bara att vara rädd... det är mycket mer. Det är panik, det är total ångest, det är en puls som man aldrig tidigare har uppnått, det är andnöd, det är att det svartnar för ögonen osv osv. Det är inte att pulsen ökar, benen blir svaga och man blir röd i ansiktet... det är så oändligt mycket mer och så oändligt mycket jobbigare.

Svar på tråden Rädd för att prata inför folk..