Rädd för att prata inför folk..
Det finns ett läkemedel som används vid pulsstegring och darrighet som många är hjälpta av. Det finns kändisar som brukar ta det istället för lugnande.
Propranolol/Inderal fungerar så att det sänker pulsen till ca 60 slag/min. Man slipper få hjärtklappning, vilket för många är den reaktion som sätter igång darrighet, yrsel mm. För "scenskräck" finns de att få i lågdos, 10 mg. Jag har själv provat detta och det har hjälpt för mig. Jag fick sådan ångest av att känna hjärtat banka i bröstet och tappade nästan andan.
Biverkningarna i sådan låg dos är knappt märkbara. Man kan känna sig lite kall om fötterna och en del människor upplever att de får mardrömmar.
KBT är oxå effektivt, vad jag har hört. Då det är kostsamt om man inte får remiss till psykolog via vårdcentralen kan läkemedel vara ett bra alternativ. När man upptäcker att darrigheten och hjärtklappningen försvinner kan man såsmåningom prova utan.
Jag önskar dig verkligen lycka till och hoppas att du snart slipper ditt problem, som är extremt handikappande.