• Anonym

Rädd för att prata inför folk..

Hej alla familjelivare!

Jag är en tjej på 29 år från Stockholm.

Jag har ett bra arbete, en bra familj, en man som jag älskar överallt annat, tre gudomliga barn som är friska och fulla av liiv.

Allt är verkligen perfekt om det inte vore för mitt "handikapp" vilket är en typ av social fobi, tror jag att jag kan kalla det för.

Jag klarar helt enkelt inte av att stå/sitta inför en grupp med människor och tala..

Min röst och jag själv bryter ihop, jag stammar, darrar, bli kallsvettig, röd i ansiktet och det svartnar framför mina ögon..

Jag har haft det här problemet sedan gymnasiet och vet inte riktigt vart jag ska börja för att ta tag i mitt stora problem.

Det här leder till att jag är "sjuk" från jobbet varje gång som vi har stormöten, jag vill gå dit men klarar inte va det..

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Rädd för att prata inför folk..
  • Anonym

Södertörns högskola har (har i alla fall haft) retorikkurser för "tal-rädda". Kolla om de finns kvar ? annars kan du även anmäla dig till en vanlig retorikkurs, jag gick själv "ordinarie" kursen på Södertörn och det var flera i klassen som tyckte att det var obehagligt att prata inför folk, två personer hade fobi.

Det kan vara skönt att veta att det sällan syns hur nervös man är när man står och pratar inför andra (men just därför kan det vara skönt att tala om det )

Jag har själv känt obehag inför att prata inför folk, men det har lättat. Tur det eftersom jag jobbar som lärare i dag Samma sak med en kompis till mig. Hon hade verkligen fobi, kunde ligga sömnlös en vecka om hon visste att hon skulle vara tvungen att prata inför en grupp. Hon gick dock på en kurs där hon tvingades hålla många föredrag. Av någon anledning slog det plötsligt över och hon började tycka att det var skitkul. Hon sökte in på lärarhögskolan och har nyligen tagit examen

En sak som har hjälpt mig är att inte tänka "nu ska jag _hålla föredrag_ och alla ska sitta och lyssna", utan i stället tänka "nu ska jag _prata med_ dem, jag ska berätta en grej också kanske de frågar lite".

Lycka till!

Svar på tråden Rädd för att prata inför folk..