Hur skulle du reagera om någon satte i halsen?
Min kompis satte en köttbit i halsen och jag fick panik
Trodde inte jag skulle reagera så.....
Men allt gick bra!
Min kompis satte en köttbit i halsen och jag fick panik
Trodde inte jag skulle reagera så.....
Men allt gick bra!
Jag skulle göra heimlichmanövern.
Lustigt att detta kom upp nu. Satt igår och läste på om hjärt- och lungräddning eftersom jag kom på att jag inte visste hur man skulle göra när någon hade vatten i lungorna (som vid drunkning). Läste då också på om heimlich.
Har gått kurser i första hjälpen.
Först skulle jag få lätt panik å dunka i ryggen och sen skulle jag snabbt resa mej och göra heimlich
Hade det varit någon som stod mig nära, te x sonen/sambon, då hade jag nog också fått panik. Hade det varit ute och någon som jag inte känner hade satt i halsen, då hade jag nog gjort heimlich (???)
Jag tror jag hade gjort heimlichmanöver, jag arbetar ju inom vården och kan detta. MEN det är alltid skillnad då det är någon anhörig som gör sig illa
Hade det varit en i familjen, min make, mitt barn eller en annan som står mig väldigt nära så skulle jag få panik helt klart och utföra hiemlichmanöver.
Vad är Heimlich-manöver?
få panik OCH ringa 112...
Jag tror att jag skulle göra heimlichmanövern. Jag hoppas jag aldrig får reda på facit.
Min mamma satte i halsen för några år sedan och höll på att kvävas till döds. Vi satt alla och åt och hon hostade till och gick ut på toa. Efter ett litet tag gick jag för att kolla hur det var med henne och då stod hon lutad över handfatet och kunde nästan inte andas. Då gjorde jag heimlichmanövern och matbiten lossnade.
Efteråt skällde jag på henne för att hon smygit iväg när hon inte kan andas!
Men som hon sa, man gör det instinktivt.
Så om någon sätter i halsen, låt dom ALDRIG gå iväg själva!