Hur skulle du reagera om någon satte i halsen?
Min kompis satte en köttbit i halsen och jag fick panik
Trodde inte jag skulle reagera så.....
Men allt gick bra!
Min kompis satte en köttbit i halsen och jag fick panik
Trodde inte jag skulle reagera så.....
Men allt gick bra!
Huruvida man ska dunka eller inte beror på. Småbarn kan man lägga på mage över armen eller knät så att de lutar lite nedåt med huvudet. Då kan man dunka i ryggen.
Beror på, först hade jag nog avvaktat en kort stund för att se om personen lyckas hosta upp på egen hand, men hade den inte klarat det hade jag gjort en heimlisch.
Jag röstade på Annat - eftersom jag inte har nån aning om vad jag skulle göra om jag såg nån vuxen sätta i halsen... men jag har lärt mig Heimlichm. så jag hoppas att jag skulle göra den... det tror jag att jag skulle.
Jag jobbar på dagis o får då o då hjälpa barnen när de sätter i halsen lite lätt, så blir det till att "hänga dem" lite över armen lixom...
Jag skulle få "panik" kasta mig på telefonen och ringa 112.
Sedan skulle jag försöka skaffa hjälp så fort som möjligt då jag, tyvärr, inte vet hur man gör heimlichmanöver.
Funderar starkt på att gå och lära mig det. Men vet ej var man vänder sig.
heimlichmanöver
Gjort både privat och på jobbet och därmed räddat liv.
Som D-HLR instruktör och medicinare känner jag att det börja bli dags att lägga mig i den här tråden då många felaktigheter nämnts. För det första ska mna aldrig någonsin vända upp och ner på ett barn i fötter/ben och skaka. Hjärnan kommer att slå emot skallbenet på insidan och i värsta fall orsaka hjärnskakning eller hjärnblödning. Små barn läggs med ansiktet nedåt i hanflatan över ens arm och munnen ska vara lägre än resten av
kroppen för att den bit som fastnat ska åka ut och inte nedåt i luftvägarna. Man dunkar ganska kraftfullt mellan barnets skulderblad för att åstadkomma viberationer som skakar loss andningshindret. Man har hur många försök som helst på sig. Lyckas man inte få upp biten ges inblåsningar. Höjs då bröstkorgen vet man att åtminsote en liten mängd luft tillförts. Detta gäller givetvis vuxna med. På vuxna utförs manöver vid övre luftvägsstopp ( heimlich finns inte längre då det är omgjort då folk avlidigt under träning av HLR). Viktigt är att böja fram personen maximalt och med ett hastigt tryck uppåt/innåt få till en luftstöt som pressar ut andningshindret. Även här ska man slå kraftigt med handflatan mellan skulderbladen. I många fall måste man göra manövern flera ggr innan man får fria luftvägar.
Magglo
Var kan man vända sig för att gå och lära sig sådant?
Man kan ta kontakt med sitt sjukhus/ vårdcentral så har de instruktörer som åker ut till företag, skolor och andra ställen. Jag har varit inhyrd på en del ställen och lärt folk rädda liv. Världens bästa livförsäkring för dig själv och andra. Bra att du är intresserad av att lära dig!
Ja det heter väl inte heimlich längre? De senaste två gångerna vi fått HLR-utbildning så har det kallats "bukstöt" eller nåt liknande.
HLR-utbildning borde vara obligatoriskt för alla! Vi har det varje år ungefär (tandvården) och man glömmer ju ändå lite mellan varje gång.
Epic: Precis, det har bytt namn och lite grann i utförande efter att en person avlidigt då de övat på Heimlich och råkade göra det fel och för hårt och "offret" bröt bröstbenstappen som punkterade levern som i sin tur orsakade att personen avled av en inre blödning. Bukstöt eller manöver vid övre luftvägsstopp heter det nu och innebär att man trycker lite längre ner i buken än förut.
Jolisan: Du har helt rätt i att tekniker ändras och forskningen går frammåt. Helt nyligen är det många saker inom HLR som ändrats. Det vikigaste är dock att man gör något och inte bara står och tittar på. Utgången är då 100% säker, dvs döden.
Magglo
Tack för ditt svar.
Ska höra nästa gång jag är på Vårdcentralen och se vad dom säger.
Gör det! En annan väg att gå är att prata med sin chef och be att de tar kontakt med en instruktör så kan hela ditt jobb bli utbildade! Det är ju skönt att kunna lite på sina kollegor