• Lilja84

Hoyor del 2 .

När jag gjorde första tråden tänkte jag väl att det kanske blir någon mer förutom mig som hade ett intresse för dessa fina blommor .
    Men ack så fel jag hade (tack och lov) det dröser ju med människor som gillar hoyor .

Här kan man fråga om allt från vad en hoya är , till hur man sköter dom.
    Idagsläget lär det finnas ungefär 400 upptäckta arter , men man gisar att antalet är högre .

Ofta undrar folk vad hoya är för något , men säger man porslinsblomma vet dom flesta vad man menar , det är dock samma sak bara olika namn .

Hoyor växer vilt i Sydostasien fr.o.m. Indien i väster och t.o.m. Polynesien i öster. I norr går gränsen i södra Kina, i söder i Australien

Det finns massor med svenska sidor om hoyor , så det är bara googla "Hoya" så kommer fram .
    Där hittar man även sidor där man kan köpa sticklingar och plantor som inte går att hitta i den vanliga handeln .

Lägg gärna in bilder eller länkar på bilder på era hoyor i tråden .

Själv började jag samla i maj (i år) och hade då 8 arter och är nu uppe i 36 arter och känner mig långt ifrån klar än .

Välkomna in nya som gamla
  • Svar på tråden Hoyor del 2 .
  • gmt

säger bara hej - så har jag den nya tråden på min sida.

Min multiflora verkar ha överlevt sitt "såpbad" - men fan om carnosorna inte blommar snart - då åker dom på auktion grrr...

• gmt

JA! Ta mig tusan! Jag är som Fantomen när det gäller velingar - hård mot de hårda
    (...pst... försöker skrämma dom - men säj det inte till någon...)

• Lilja84

*ASG*

På tal om sega blommor , så min compacta har börjat växa igen sen jag satte den i köket där det alltid är varmt i princip.
    Så nu har jag 2 stycken stänglar (heter det så ) på gång från den .

• spacebeare

ja hoyorna frodas i det här klimatet. har nu en till som aldrig blommat som börjat nu.
    tror att en av mina oidentifierade är en rubra

• TerrorMorsan

Rubran är jättefin

min jungle pink växer så det knakar

här ska det stå något fyndigt och klokt så alla ser
  • LJF

Här har det också börjat knaka i krukorna, var borta tis-fre och de flesta av mina små sticklingar har tagit fart. Min compactas små knopp har ökat avsevärt i storlek när jag var borta, så första klasen lär väl slå ut lagom tills jag åker bort nästa vecka om värmen håller i sig.

Svar på tråden Hoyor del 2 .