• Lilja84

Hoyor del 2 .

När jag gjorde första tråden tänkte jag väl att det kanske blir någon mer förutom mig som hade ett intresse för dessa fina blommor .
    Men ack så fel jag hade (tack och lov) det dröser ju med människor som gillar hoyor .

Här kan man fråga om allt från vad en hoya är , till hur man sköter dom.
    Idagsläget lär det finnas ungefär 400 upptäckta arter , men man gisar att antalet är högre .

Ofta undrar folk vad hoya är för något , men säger man porslinsblomma vet dom flesta vad man menar , det är dock samma sak bara olika namn .

Hoyor växer vilt i Sydostasien fr.o.m. Indien i väster och t.o.m. Polynesien i öster. I norr går gränsen i södra Kina, i söder i Australien

Det finns massor med svenska sidor om hoyor , så det är bara googla "Hoya" så kommer fram .
    Där hittar man även sidor där man kan köpa sticklingar och plantor som inte går att hitta i den vanliga handeln .

Lägg gärna in bilder eller länkar på bilder på era hoyor i tråden .

Själv började jag samla i maj (i år) och hade då 8 arter och är nu uppe i 36 arter och känner mig långt ifrån klar än .

Välkomna in nya som gamla
  • Svar på tråden Hoyor del 2 .
  • Lilja84

Uppdaterar min hoya lista , det börjar bli ett par stycken nu

Anulata
    Australis

Bella
    Benguetensis
    Buotii

Calycina
    Carnosa
    Carnosa , Rubra
    Caudata
    Compacta
    Coriacea
    Cumminigeana
    Curtisii

Diptera
    Diversfolia
    Davidcumingii

Erythrostemma

Glabra
    Globulosa

Heushkeliana ,röd
    Heushkeliana , gul

Imerialis rauschii
    Incrassata

Kentiana
    Kerrii

Lacunosa
    Lacunosa,Tove
    Lacunosa, Borneo
    Lobbii

Macgillivrayii , Rainforest
    Mindoerensis
    Minibell

Neo-ebudica
    Nummularioides

Obscura

Parasitica
    Pauiflora
    Picta
    Praetorii
    Pubicalyx ,little leaf
    Pubicalyx , okänd

Serpens
    Sigillatis
    Subcalva

Thompsoni
    Tsangii

Verticillata Northabli

Wayetii
    Waymaniae

• spacebeare

hur mkt bränner ni på hoyor i månaden?
    lilja verkar ju vara hoyashopoholic

• Lilja84
    spacebeare skrev 2007-09-09 11:59:13 följande:
    hur mkt bränner ni på hoyor i månaden?lilja verkar ju vara hoyashopoholic
    Vad då verkar vara , jag ÄR det , jag bränner alldeles för mycket Generad , ska man räkna med sticklingar , vulkangrus , spaljeer , krukor ( jag köper ganska dyra krukor eftersom jag tycker det är tröttsamt med vanliga lerkrukor )  ev klämmor, bindtråd, näring osv , så landa i snitt  väl på typ 700 kr i månaden .

Men nu har jag faktiskt bestämt mig att enbart köpa hela plantor OM jag köper något just pga vintern osv , så nu kommer jag nog ligga lite lågt ett tag (tacksamt nog tycker sambon )
  • spacebeare

700!
    ja ska man fixa allt runt omkring så blir det ju lite grann.
    tror att jag kanske i år köpt för 300......+ porto
    hittade en tjej inne på forumet som skulle sälja av en massa får se vad hon kan erbjuda. blir lite snålis när det börjar gå över 50lappen för ett par blad.
    kom hem från Älvsjö mässan ett år då hade jag handlat för 500kr.....och jag kan inte peka på vilka det var idag

• Lilja84

Åhh , jag fick orotade Lacunosa sticklingar med knopp på , dessa har alltid ramlar av när jag kört vattenrotning , nu håller den på och blommar då jag stoppade sticklingarna direkt i vulkangruset  , det luktar så gott  , dvs dom ramlade inte av

Svar på tråden Hoyor del 2 .