• Waves

Vegan, vegetarian varför???

Varför blir man vegetarian, vegan eller vad det nu heter.. Vi kan säga, icke köttätare istället? Och varför vill man att andra ska ta efter?

Tycker man synd om djuren eller är det för att kött smakar så fruktansvärt illa? Eller är det rent utav för dålig uppmärksamhet sen man var liten eller en självhävdelse?

Om vi säger att alla på jorden skulle sluta äta kött idag. Var skulle vi få plats att odla all mat? Ska vi skövla skogen och göra plats för grödor istället.. Det går ju även att elda vissa sädesslag så ja varför inte..
    Vad ska vi göra med alla djuren? Ska de fortfarande hållas instängda i ladugårdar och låtas föröka sig och bara äta? Eller ska vi släppa ut dem i frihet och veta att de kommer frysa ihjäl till vintern? Kor, hästar, grisar, får mm..

Om vi heller inte ska jaga djuren i skogen, hur ska ni då kunna åka säkert på era vägar. Eller vill vi ha en sådan situation som på 80-talet igen? Skogen är en tillgång med sina djur. Ett perfekt skafferi. Hur skulle vi annars vara där vi är idag om vi inte hade ätit kött.. Då skulle vi säkert fortfarande sitta i våra hyddor men med magar som en kossa..

Maten i sverige ska den produceras här eller någon annan stans? Ska vi gå ut och skyffla undan lite snö och hämta in oss lite vinterrovor? Eller ska den transporteras hit? Transporter dödar det oxå! Alla avgaser och påkörningsolyckor.. Kör ni bil själva?

Ska vi alla leva på vitamintillskott istället för som idag mat? Jag vill ha min biff stekt men lite blodig. Det vill jag kunna fortsätta med utan att någon ska tycka det är konstigt.

• Svar på tråden Vegan, vegetarian varför???
  • Surface

tilläggas bör att jag inte spytt sen en magsjuka för 12 år sedan :S

Problem? I haven't got a problem. I've got fucking problems. Thats Plural.
  • Lady Dahmer

din kropp är på avgiftning!!

var bara försiktig.. om du känner att du mår riktigt dåligt så ta det lite lungt med just det livsmedel som får dig att må illa.

• Surface
    ladydahmer skrev 2007-08-12 13:49:32 följande:
    din kropp är på avgiftning!! var bara försiktig.. om du känner att du mår riktigt dåligt så ta det lite lungt med just det livsmedel som får dig att må illa.
    hahaha du vill inte veta vad som var i den smoothien Räcka ut tungan
    (2 bananer, mango, jordgubbar, blåbär och apelsiner )
    stor nytta den gjorde
    Problem? I haven't got a problem. I've got fucking problems. Thats Plural.
  • Waves

Måste fråga en sak.. Var går gränsen till att skada ett djur?

Vad är definitionen djur för er?

• Lady Dahmer

gränsen för att skada ett djur? samma som gränsen för att skada en människa. Man skadar inte levande ting medvetet.

vad är djur? allt inom djurriket. insekter, däggdjur, fiskar, fåglar... djur! djur är djur. sen kanske vissa värderar vissa djur mer eller mindre men det får stå för dem.

jag anser att alla djur är värd lika mycket, men det innebär inte att jag BRYR mig lika mycket om alla djur. Jag känner mer empati för en hund än tex; en mygga.

• Waves

Ett svar på lite drygt 14 timmar.. Måste varit en svår fråga. Men eftersom tystnaden är total så sammanfattar jag det som att ni andra tycker lika.

Det var dock fruktansvärt motsägelsefullt!!!

"djur är djur. sen kanske vissa värderar vissa djur mer eller mindre men det får stå för dem."

"jag anser att alla djur är värd lika mycket, men det innebär inte att jag BRYR mig lika mycket om alla djur."

Här säger du att du som människa har rätt att välja vilka djur du får skada! Du bryr dig inte om alla djur.. Men det är ju bra att du står för det iaf..

"gränsen för att skada ett djur? samma som gränsen för att skada en människa." "vad är djur? allt inom djurriket. insekter, däggdjur, fiskar, fåglar"

Här säger du att skada ett djur är som att skada en människa!

Varje gång jag sätter mig i en bil tex.. (Ett väldigt bra exempel) så vet jag att jag kommer döda 100 tals flugor eller andra flygfän. Kanske en snigel eller den populära grävlingen.. Knappast en olycka att köra ihjäl en fluga väl?

Varje gång jag går ut i skogen eller dess närhet, vet jag att jag kommer skada många många myror. Myror som kryper på stigen där jag går..

Men jag som människa har den makten att välja att en myra betyder inget, men en räka är det synd om..

Här betyder parollen "gränsen för att skada ett djur? samma som gränsen för att skada en människa." INGENTING... För att DU har valt att de inte är lika mycket värda. Vem har gett dig rätten till det?

• Bergelmer

Jag ger mig själv samma rätt att skada människor som att skada djur.

• Lady Dahmer

waves -- missförstår du allt jag säger med flit??

jag har inte valt vem som är mest värd och jag säger inte att människan har rätt till att välja vem vi kan skada (fast det gör vi ju, vi har valt att döda djur eller hur?). Jag säger att man har rätt att KÄNNA precis vad man vill dock. och jag tänker inte hyckla och låtsas som att jag bryr mig om en mygga. Jag dödar inget medvetet, men jag gråter bra mycket mer när ett större djur far illa än en insekt. Precis som jag skulle gråta mer om min man dog än om du dog. Man känner olika för olika individer.

att medvetet skada djur är för mig likställt med att skada en människa på en filosofiskt nivå... men samtidigt vet jag att det finns skillnader. det är tex värre att döda ett barn än en vixen, en hund än en fluga. och jag skulle nog påstå att döda en människa är snäppet värre än att döda en hund. att säga att det är hyckleri och motsägelsefullt är att upphöja människan till nåt vi inte är. man är mänsklig och känslor spelar in. man är tvungen att göra ett val. Och vår egen sort bör alltid gå först.

Visst kan man inte leva utan att göra skada. att trampa på myror eller döda flugor när du kör bil ... det är sånt som kommer att hända, men var och en får göra det de kan för att förhindra så mycket lidande de kan. Vi kan ju heller inte sluta leva för att vi är rädd att riskera att trampa på ett kryp. Det säger ju sig självt....??

Jag personligen är en sån människa som flyttar på sniglar om de ligger på gångvägen, jag räddar skalbaggar och spindlar om jag ser en i fara, jag flyttar maskar från solen in i skuggan och så vidare.

• Lady Dahmer
    Bergelmer skrev 2007-08-13 08:59:37 följande:
    Jag ger mig själv samma rätt att skada människor som att skada djur.
    precis. ingen har ''RÄTT'' att skada nånting.
  • Nuno

Oj oj! Hittade den här tråden nu. Det verkar vara en intressant diskussion. Ska läsa den från början nu.

Svar på tråden Vegan, vegetarian varför???