Inlägg från: Anonym (varför??) |Visa alla inlägg
  • Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • Anonym (varför??)
    Henrik31 skrev 2007-08-09 16:21:12 följande:
    Bonu innebär ju något extra. Bonus behöver inte alltid vara positivt även om det ofta används i positiv mening och då oftast i form av pengar.
    Ja, det är nog så jag tänker, att bonus alltid inebär nåt positivt, och det gör ju faktiskt inte ens partners barn AUTOMATISKT. Det finns ju jättemånga "extraföräldrar" och "extrabarn" som har jättesvårt för varandra och som det inte funkar alls mellan, tyvärr.
  • Anonym (varför??)

Nyfiken gul skrev 2007-08-09 16:23:09 följande:

barnen är en bonus eftersom dom följer med på köpet.... Är man då villig att älska fadern/modern blir det ju sjlävklart en bonus att barnen följer med... Man kan inte älska föräldern UTAN barnen - man måste helt enkelt köpa hela konceptet...Styvbarn?? Då låter det verkligen som att man hamnat i helvetet.....Jag är själv bonusmamma o har 3 bonusbarn o för mig är det verkligen en bonus... det är ett priviliegium att få älska min makes barn...
    Mja... vet inte om jag håller med dig där..?
    Visst kan man väl älska en partner utan att för den delen ÄLSKA hans barn?
    Han och barnen är ju inte samma person?
    Eller missuppfattade jag dig?
  • Anonym (varför??)

Nyfiken gul skrev 2007-08-09 16:27:30 följande:

det är nog dessa föräldrar som inte heller använder sig av uttrycket bonus....
    Jaaa det kan det nog vara
    Fast jag älskar min mans barn, och i valet mellan "låtsasbarn", "styvbarn" och "bonusbarn" så väljer jag nog ändå "bonusbarn".
    Styvbarn låter så hårt på nåt sätt, och låtsasbarn låter som att de inte är på riktigt...
    Svårt.. det finns nog inget bra ord som passar in tycker jag...
  • Anonym (varför??)
    Camilla1974 skrev 2007-08-09 16:28:26 följande:
    Vi använder oss av BONUS i våran familj. Vi tycker det låter bättre STYV...Jagh ar barn innan och min man har inga. Så alltså blir min son en BONUS för alla i hans familj.
    Är du säker på att alla i hans familj ser honom som det också då?
    Jag menar alltså inget illa, utan undrar mest om det är DU som anser att han är en bonus för dom, eller dom tycker det själva?
    Eller menar du här att ordet bonus betyder extra?
  • Anonym (varför??)
    Leonie skrev 2007-08-09 16:31:34 följande:
    Just att det är så här som folk resonerar får ju inte skilsmässobarn att lättare ta emot pappans nya partner precis...Inte förbjudet att tycka, men fy f*n om en ledsen 11-åring med skilda föräldrar vars pappa har träffat en ny kvinna skulle läsa exempelvis detta...Bara en tanke.
    När jag skrev det, om att ingen ser ett barn från ett tidigare förhållande som en bonus, så menade jag att OM man träffar en ny partner så är det väl inte många som tänker "hoppas verkligen att hon/han har barn sedan tidigare"?
    OM partnern nu har det så måste man självklart acceptera det och finna sig i det, men det är väl knappast nåt man ÖNSKAR?
    Typ om man skulle skriva en kontaktannons, tror du det är många som skriver:
    "önskar träffa en man 25-30 år, med barn, för trevliga stunder"
    ???
  • Anonym (varför??)
    Camilla1974 skrev 2007-08-09 16:35:49 följande:
    Japp, jag är säker.Svärföräldrar ser min son som ett BONUS barnbarn, de gör intgen skillnad på mittbarn och deras biobarnbarn. Lika så är det med mina svågrar, min mans farmor och övrig släkt. Vi är lyckliugt lottade att detta fungerar så bra. Tror det kan vara så att de har lättare att acceptera min son eftersom vi har svårt att få barn tillsammans. Det kanske alltid kommer vara så att vi har min son.
    Vad härligt att ni har det så!
  • Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-08-09 16:39:33 följande:
    Min man hoppades o önskade att den tjej han skulle träffa hade barn med sig i babgaget...Känns skönt att inte "alla" är så sterotypa och föredrar flick/pojkvänner utan ett tidiagre liv
    Fast bara för att man inte har barn så betyder det väl inte att man inte haft ett tidigare liv....?
    Livet börjar väl inte när man skaffar barn, även fast många säger det
  • Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-08-09 16:52:59 följande:
    Nej livet börjar inte när man får barn, men barn är ett rätt synbart bevis på att det existerat ett tidigare liv som satt sina spår vilket många verkar ha svårt att acceptera
    Jag är rätt övetygad om att det finns många därute som av en eller annan anledning går runt och önskar att en ev ny partner har barn med sig i bagaget, ser absolut inget konstigt med det.
    Anser att det är betydligt konstigare att inte se dessa barn som en "bonus"....
    Jo men jag menar att barnen AUTOMATISKT inte är en bonus, utan de blir nog det med tiden, Det är ju inte lätt varken för ett barn eller en vuxen att få in en ny person i livet...
  • Anonym (varför??)
    smulisen skrev 2007-08-09 19:56:40 följande:
    Anonym (varför??) skrev 2007-08-09 16:34:40 följande:
    Eh, jag kanske är väldigt annorlunda och konstig?Men jag vill enbart träffa män som har barn sen tidigare. En barnfri man är INTE intressant för min del.Jag är med på en del dejtingsidor på nätet och ja, jag skriver faktiskt där att jag önskar att min blivande man har barn sen tidigare. Det är jätteviktigt för min del!
    Då gissar jag att du har barn från ett tidigare förhållande...?
    Tror det är lättare att acceptera styvbarn om man själv har barn från ett tidigare förhållande.
  • Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-08-09 21:28:55 följande:
    Jag tycker att ordet bonus inte alls betyder både negativa och positiva. Man säger ju inte "jag låg inlagd för lunginflammation och som bonus fick jag hemorrojder". Om man säger det så säger man det ju med ironi.....man ser det inte som en bonus att få något negativt liksom. Men jag kan villigt erkänna att jag är glad över att min man inte hade några barn sen tidigare när vi träffades. Har haft några sådana förhållanden och det är ingen dans på rosor direkt. Oftast tycker jag iofs inte att det är bonusbarnen som ställer till det, mer deras mamma i så fall!
    haha hemorrojder som bonus... usch nää..
  • Anonym (varför??)

Men Wikipedia är ju inte direkt nån vetenskaplig eller allmänt gällande sida... På wikipedia är det ju "vanligt" folk som skriver in betydelsen för ett ord.

• Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-09-22 00:19:48 följande:
    Man kan ju också vända på din frågeställning TS:Varför heter det bonusförälder, det är ju ingen bonus?Det är väl allvarligt talat INGEN som ser en styvmamma som en BONUS?
    Jo, i mitt fall se faktiskt både jag, min sambo och min bonusdotter mig som just en BONUS.
    Mamman finns inte med i bilden p.g.a droger, och "min" lilla tös pratar med mig om mamman varje dag, och får tröst av mig. Vi hittar även på massa roliga saker så att hon inte tänker på mamman hela tiden... så för henne är jag nog en bonus.
  • Anonym (varför??)
    Anonym skrev 2007-09-25 00:45:30 följande:
    Anonym (varför??) skrev 2007-09-24 18:35:32 följande:
    Okej? I trådstarten skrev du tvärtom, eller har jag missupfattat något?TS skrev: "Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?"
    Jag skrev att JAG inte ser mitt styvbarn som en BONUS (så som bonus betyder för mig alltså. För mig är bonus nåt positivt man får på köpet, och så såg jag inte styvdottern från början, men jag har lärt mig älska henne).

Och dessutom skrev jag att JAG uppfattas som en BONUS för styvdottern, inte att styvdottern är en bonus för MIG.
  • Anonym (varför??)

Anonym (inlägg 85) skrev 2007-09-25 20:52:24 följande:

Anonym (varför??) skrev 2007-09-25 20:32:44 följande:
    Oj...... vad hemskt det låter. Stackars lilla tjej som inte har en närvarande mor.Förstår att du ser dig själv som en bonus för styvdottern, men hon skulle troligen välja en frisk mamma framför dig och då skulle du inte vara en bonus....... eller?
    Jo, men nu finns inte det "valet" med i bilden... och har aldrig funnits, då mamman aldrig har varit en normalt fungerande moder.
Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!