• Anonym (varför??)

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Jag bara undrar en sak.. men innan jag lägger fram det vill jag först ha några saker sagt:
    1. Jag är själv "bonus-mamma".
    2. Jag älskar min sambos barn.

MEN, jag tycker själva uttrycket bONUSbarn är löjligt och dumt.
    För allvarligt talat folk, träffar man en ny kvinna/man så är väl inte första tanken "hoppas hoppas hoppas hon/han har barn sedan tidigare!"...?
    OM kvinnan/mannen man nu träffar råkar ha barn sen tidigare så, ja, antingen väljer man att köpa hela paketet eller får man låta bli, eftersom barnet/barnen alltid kommer att finnas i ens nyfunna partners liv.

Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?
    Om man tänker på vad ordet bonus egentligen innebär...?

• Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!
  • Anonym

håller fult med dej om detta, men man lär sig älska dom med tiden men aldrig som sina egna

• Lola Jämtland

Bonus är ju samma sak som extra tycker jag...

//Blir det nånsin våran tur.....
  • Henrik31

Bonu innebär ju något extra. Bonus behöver inte alltid vara positivt även om det ofta används i positiv mening och då oftast i form av pengar.

• Eva och Nadjas mamma

namnet e ju för att det ska kännas bättre för styvbarnet, som antagligen känner sig utanför ändå.

• Anonym

Kanske för att ordet får en positivare klang om man säger bonus-barn i stället för styvbarn? Styv-barn, styvpappa...Låter så...styvt!

• Anonym

Tja, fast visst kan det väl vara en bonus i vissa fall.
    En kompis till mig kan inte få egna barn och hon vart överlycklig när hon fick veta att killen hon träffade hade barn sen tidigare. de är nu gifta och hon ser sig som en extramamma och tycker enbart att barnen är ett plus.

Men visst, jag förstår vad du menar....

• Nyfiken gul

barnen är en bonus eftersom dom följer med på köpet....

Är man då villig att älska fadern/modern blir det ju sjlävklart en bonus att barnen följer med...

Man kan inte älska föräldern UTAN barnen - man måste helt enkelt köpa hela konceptet...

Styvbarn?? Då låter det verkligen som att man hamnat i helvetet.....

Jag är själv bonusmamma o har 3 bonusbarn o för mig är det verkligen en bonus... det är ett priviliegium att få älska min makes barn...

• Lola Jämtland
    Nyfiken gul skrev 2007-08-09 16:23:09 följande:
    barnen är en bonus eftersom dom följer med på köpet.... Är man då villig att älska fadern/modern blir det ju sjlävklart en bonus att barnen följer med... Man kan inte älska föräldern UTAN barnen - man måste helt enkelt köpa hela konceptet...Styvbarn?? Då låter det verkligen som att man hamnat i helvetet.....Jag är själv bonusmamma o har 3 bonusbarn o för mig är det verkligen en bonus... det är ett priviliegium att få älska min makes barn...
    Har sagt det förr men säger det igen...

Du skriver så himla bra!
    //Blir det nånsin våran tur.....
Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!