• Anonym

VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!

Det jag blir less på är att så fort man uttalar att man inte älskar sina styvbarn så får man rådet att sticka, flytta, dra... Knappast något man gör pga styvbarnen, om inte situationen är alldeles ohållbar. Har man gemensamma barn är DE viktiga, eller hur??! Styvbarn är inte per automatik mer värda som barn och människor bara för att det anses vara såååå synd om dem som har skillda föräldrar. De gemensamma barnen har rätt att leva med båda sina föräldrar och skall inte drabbas av att deras halvsyskon inte gör det. Räcker med en skillsmässa va?!

• Anonym
    Anonym skrev 2007-09-04 18:43:24 följande:
    Det jag blir less på är att så fort man uttalar att man inte älskar sina styvbarn så får man rådet att sticka, flytta, dra... Knappast något man gör pga styvbarnen, om inte situationen är alldeles ohållbar. Har man gemensamma barn är DE viktiga, eller hur??! Styvbarn är inte per automatik mer värda som barn och människor bara för att det anses vara såååå synd om dem som har skillda föräldrar. De gemensamma barnen har rätt att leva med båda sina föräldrar och skall inte drabbas av att deras halvsyskon inte gör det. Räcker med en skillsmässa va?!
    Jag har nog aldrig läst att man ska sticka, flytta eller dra för att man inte älskar sina styvbarn.
    Däremot anser jag att man INTE skaffar nya barn med en människa om man direkt ogillar, avskyr, inte tål de tidigare barnen.

Vilket många här på fl verkar göra och DET ÄR HELT OFÖRLÅTLIGT!!
    Jag tycker absolut att dessa kvinnor och män SKA lämna sin partner och låta alla barn bli skilsmässobarn istället för att förstöra livet för de första barnen pga sin egen egoism!!

Så det räcker INTE med en skilsmässa..... ni som tycker så som jag skrivit, skilj er igen..... för ALLA barnens bästa!!!
  • Anonym

Niah, jag kan inte annat än att hålla med dig. Mycket bra skrivet!

Som styvförälder förväntas man ge 110% av sin omsorg, välvilja, ömhet till barnen ("eftersom det är ju så synd om dem") samtidigt som man inte får yppa ett pip om hur man själv skulle vilja ha det eller hur man känner ("barnen fanns ju där innan dig så du får gilla läget"). Till slut ger många upp, vilket är helt förståelig, för vilken annan typ av relation skulle överleva att ena parten blir utnyttjad och nedtryckt trots allt denna person ger?

• Anonym

Anonym nr 85

Vi är alla människor och situationer och känslor kan ändras med tiden. Jag tyckte mycket om min styvson i början av mitt och min mans förhållande. Men som med allt annat har man i början av ett förhållande tendens att se allt mycket ljusare än vad det kanske är. Nu har några år gått, och jag lever med min styvson på heltid, vilket jag inte gjorde från början då han bodde varannan vecka. Skillnaden mellan styvbarn och egna barn är att den oändliga kärleken inte finns där för styvbarnen. Men det gör de ju för se biologiska barnen. Om min bioson är allmänt jobbig, gapig och trotsig älskar jag honom villkorslöst ändå, men det gör jag defintivt INTE med min styvson. Med honom är det som med alla andra människor som jag inte känner kärlek till...jag tycker om honom när han är snäll, men kanske inte när han är dum och vresig. Men däremot så får man lära sig att stå ut, för att inte skilja på familjen. Jag håller definitivt INTE med dig om att man skall skilja sig så fort man inte älskar eller tycker om sitt styvbarn...i så fall skulle nog få "nyfamiljer" hålla speciellt länge. Jag tror i ärlighetens namn att alla styvföräldrar ibland kan "ruttna" på sina styvbarn. Men då får man bita ihop, givetvis till en viss gräns. Orkar man inte längre till slut så gör man inte! Men det är banne mig inte för styvbarnens skull man i så fall skiljer sig utan för sin egen!

• Anonym

Fint skrivet om bonusbarn, inlägg 100 och 101.
    Min sambo har alltid sagt att han bryr sej lika mkt om mina 2 barn sen tidigare som om våra 2 gemensamma, och det gör han faktiskt vad gäller presenter å så.
    Ingen skillnad görs av barnen. Men klart han älskar sina biologiska barn på ett annat sätt, han pussar dem osv vilket han inte gjort med mina, fast mina första 2 är ju mkt äldre .
    Jag är iaf så glad att han alltid behandlat alla barnen lika! jag hade nog gjort desamma själv.

• Anonym
    TeamX skrev 2007-09-12 18:20:31 följande:
    Klart man ska behandla barnen lika, men jag kan ju helt ärligt säga att jag inte älskar min bonusson. Nej det gör jag inte, men jag tycker om honom, och särbehandlar honom aldrig. Att älska ett barn man adopterar tror jag ändå kan vara lite annorlunda, då blir man ju det barnets förälder. Min sambos barn har ju redan en mamma och en pappa, och nej, jag vill inte vara nån extra "mamma" till honom. De känslorna för honom har jag inte. Däremot är jag en vuxen som tar hand om honom, och kramar honom, ger trygghet, en vuxenkompis helt enkelt!
    det här var ju också jättebra ord! vuxenkompis,,tror min sambo känner så för mina barn eftersom han brukar säga det är bättre han är vän med dem än att försöka spela diktaror över dem. förstår ni hur jag menar?
  • Anonym

Man kan ju också vända på din frågeställning TS:

Varför heter det bonusförälder, det är ju ingen bonus?

Det är väl allvarligt talat INGEN som ser en styvmamma som en BONUS?

• Anonym

Anonym (varför??) skrev 2007-09-24 18:35:32 följande:

Jo, i mitt fall se faktiskt både jag, min sambo och min bonusdotter mig som just en BONUS.
    Okej? I trådstarten skrev du tvärtom, eller har jag missupfattat något?

TS skrev: "Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?"
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-09-25 00:45:30 följande:
    Anonym (varför??) skrev 2007-09-24 18:35:32 följande:Okej? I trådstarten skrev du tvärtom, eller har jag missupfattat något?TS skrev: "Men det är väl allvarligt talat INGEN som ser ett barn från ett tidgare förhållande som en BONUS?"
    Ja, det är en missupfattning, i trådstarten står det att barnet inte är en bonus. I svaret längre ner att alla ser bonusmamman som bonus.

Alltså barnet = inte bonus
    styvmamman = bonus
  • Anonym

Anonym (varför??) skrev 2007-09-25 20:32:44 följande:

Jag skrev att JAG inte ser mitt styvbarn som en BONUS (så som bonus betyder för mig alltså. För mig är bonus nåt positivt man får på köpet, och så såg jag inte styvdottern från början, men jag har lärt mig älska henne).Och dessutom skrev jag att JAG uppfattas som en BONUS för styvdottern, inte att styvdottern är en bonus för MIG.
    Sorgligt...
  • Anonym

Haha, jag skrattar när jag läser det du skrivit TS. Jag sa precis samma sak till en kompis när vi tittade på "Ensam mamma söker". Jag följer det och tycker det är väldigt gulligt. Men ärligt, vem fan är så desperat (om dom inte själva har barn sen tidigare)att dom LETAR upp någon som redan HAR barn? Okej, man kan ju bli kär i någon som redan har barn, det har jag blivit, de får man väl ta då, men vem SÖKER upp nån som redan är bunden för all framtid? Konstigt....

Svar på tråden VARFÖR heter det bonusbarn?! Det är ju ingen BONUS!