Inlägg från: Kickan 84 |Visa alla inlägg
  • Kickan 84

VUL i vecka 8, mindre risk för missfall?!

Enligt min läkare (gjorde flera tidiga ultraljud) så är det först efter 10+0 som risken för missfall är mindre i o m att allt har sett ut som det ska. Dessförinnan betyder det givetvis att det ser bra ut, men innebär i sig ingen minskad risk för MF.

Ett litet pergomirakel! ♥ Jag ska bli pojkmamma ♥ BF 23/9 2007
  • Kickan 84

Som jag förstått det är det mest kritiska att moderkakan ska ta över näringstillförseln till fostret, något som sker mellan v 8-11 och alltså är det först därför risken för MF/MA minskar om man sett hjärtat slå efter det, då vet man alltså att moderkakan fungerar.

Tyvärr kan man drabbas även senare av både MF/MA.

Själv har jag haft två MF innan och i denna graviditeten slappnade jag av först i v. 19 när vi gjort det stora ultraljudet, trots att jag gjorde flera ultraljud innan dess.

• Kickan 84
    kukki skrev 2007-08-09 20:08:28 följande:
    Jo men som jag skrev så finns det några procent det gör det hos.Min mamma förlorade min bror i 7:e månaden, så.Ingen kan nånsin andas ut under 9 månader om man ska se ALLA risker.
    Nej, jag vet. Men du ville ju veta när risken minskar DRASTISKT för missfall om man sett hjärtat via VUL, och svaret är efter tio fullgångna veckor.
  • Kickan 84

Förstår er oro, jag har också varit nygravid och då haft missfall i ryggen som sagt och tyvärr så finns det ju inget man kan säga för att oroa mindre, det efterfrågades ju fakta på ämnet och det var vad jag hänvisade till.

• Kickan 84

Har inte gett någon horror-story så vitt jag vet?

• Kickan 84

Tror det bästa ni kan göra är att rådfråga er läkare om fakta på ämnet, internet är dessvärre fullt av felaktig statistik gällande sånt här, har själv diskuterat siffror jag läst med läkare eftersom jag varit orolig och OFTAST stämmer det inte med vad läkarna själva säger och hänvisar till.

• Kickan 84
    Kaxmaja skrev 2007-08-09 20:20:08 följande:
    Jag frågade min läkare i lördags då jag var där och han sa precis så som jag beskrev i mitt första inlägg med lite andra ord och på norska
    Okej, ja då är det ju bara att hoppas på det bästa utifrån det. Men det är efter 10+0 som risken blir enbart 1-2%.
  • Kickan 84

Det tycker jag med!

Svar på tråden VUL i vecka 8, mindre risk för missfall?!