• SystraMi

Jag hatar min katt !

Tyckr också du ska omplacera katten. Det låter som att den är väldigt social och behöver en familj där den får tillgång till hela hemmet.

• SystraMi

Jag älskar också mina katter, men jag kan också bli arg på dom. Nån gång har jag gjort ngt liknande om ts, när de flygit på varandra (eller när en av de stora katterna flög på en 8-veckors kattunge), det behöver inte vara synd om katten p.g.a. en engångsgrej.
    Däremot låter det inte som att katten trivs med nuvarande arrangemang, så om det inte finns möjlighet att ge katten fri tillgång till huset så kanske det bästa vore att hitta ett nytt hem som passar honom bättre.

• SystraMi

Varför kan/vill ni inte ha katterna inomhus?

• SystraMi

Anonym (Orkar ej) skrev 2007-08-09 21:12:52 följande:

Vet du vad ? Det är en sån lång historia så jag orkar verkligen inte berätta just nu. Förlåt men mitt huvud värker just nu efter ett stort bråk med sambon oxå....
    Ok, det är lugnt nyfiken bara.
  • SystraMi
    4goaungar skrev 2007-08-09 21:25:13 följande:
    HAr bara skummat igen alla trådar men vad jag kan se är att folk undrar varför katterna inte får vara inne!!!???? Dom är djur och SKA inte var inne (ut o jaga råttor)!!! varför sätta mänskliga "känslor" på djur o tycka synd om dom om dom inte får detta???? DÅ ÄR DET SYND OM DOM!!!! Till TS: Tror jag förstår PRECIS hur du känner... Jag ÄLSKAR min hund, mina katter, mina hönor och mina får samt mina hästar...men inte F####n känner jag att dom behöver vara inne hos mig för att få kärlek.....
    Javisst, och vi människor ska klänga i träd och jaga i skogen
    Klart att djuren vill vara med sin familj inne i hemmet (det vill säga de djur vi har för sällskaps skull som katt och hund), även om de varit vilda hade de ju haft någon form av bo. Anledningen att katter stannar hos sina ägare är inte att de får mat (vilket många tycks tro) utan att de ser ägaren som sin mamma och självklart vill de då kunna vara med hela tiden!
    Bor man dessutom nära en trafikerad väg kanske man inte har lust att se sin kisse överkörd bara för att den skulle få komma ut och jaga råttor (vilket är rätt meningslöst när de får mat serverad och leksaker att leka med). Sen att slippa mask, fästingar, sår från slagsmål o.s.v. är jätteskönt!
  • SystraMi

Anonym (Orkar ej) skrev 2007-08-09 21:33:07 följande:

Vet du berättade för min far en gång när jag skrev en annan gång om katterna inte fick vara inne att folk hade blivit tokiga att de inte fick vara i huset.Han började gap skratta. Han berättade att när han bodde på gård förr i tiden så hade de katter och de bodde i ladan och klarade sig på gården. De fångade möss och de var aldrig tal om mänskliga känslor på de sättet som det är idag. Han sa till mig att ignorera dessa människor och sköta mitt men man är ju så j-ä dum och söker stöd här ändå.Men har nog lärt mig...Tack kanske gör det
    Ja det var bättre förr, då fick man aga barn och skilsmässa var förbjudet .
    Kanske vet man mer idag än vad man gjorde för och det är därför vi ser på djur annorlunda..?
  • SystraMi

Anonym (Orkar ej) skrev 2007-08-09 21:37:07 följande:

Har då alltid hört att katter är egna individer men kanske inte är så. Jag har 3 stycken plus hund som de gärna gosa med så nog tillhör de flocken.
    Jo egentligen ska de ju vara ensamdjur men alla katter jag haft har trivts bäst med minst en kattkompis.
    Kattdjur kan ju vara både flock- och ensamdjur och tamkatter verkar kunna vara båda två .
  • SystraMi

Anonym (Orkar ej) skrev 2007-08-09 21:40:32 följande:

Japp mycket var bättre förr. Inte allt men mycket var.Har växt upp på sommaren i ett riktigt samhälle som levde kvar i 50 talet och jag får säga att då fick djur vara djur i alla fall....Men nog om detta nu ska jag ut och skälla på kaninen också :P Alltså ska jag sätta mig med henne i famnen och gosa.Tack för alla svar hej med er
    Mina katter får också vara djur, med all den modern kunskap vi har idag vill säga
    Då är det mer synd om mig, jag har inte klättrat i träd sen jag var barn och jag har aldrig jagat min egen mat...
  • SystraMi
    4goaungar skrev 2007-08-09 21:46:49 följande:
    Längtande s: jag tycker ABSOLUT INTE att mina djur är jobbiga och mina katter kommer till mig för "gos" om dom vill och när dom känner för det.....OCH dom jagar "råttor" för det ligger i deras natur.....ALLA mina djur är mest ute för det är då dom mår bäst.....Hund, katter, får, hästar.LÄS på om du tycker nåt annat, innan du uttalar dig.......!!!"!!!!!Systra MI: -Har du några djur själv överhuvudtaget:::???? Vad då Att vi människor ska klänga i träd!!!????Katter o hundars beteende ligger djupare än vad du tycks tro...........Dom stannar ENBART för matens skull....inte för nåt annat....Mina katter får INTE överflödigt med mat utan att jag vill att dom är i sitt rätta element och JAGAR...Dom får riktig mat en gång om dan o visar dom sig inte så så TOO bad,,, gå hungrig.....Hur ofta tror du dom är hungriga????TS: Är du o jag ensamma på jorden med ett sunt djur tänkande"????
    Jag har två katter, är uppvuxen med katt, hamster, kanin och häst. Har även läst på om katter och diskuterat och rådfrågat veterinärer och vana kattägare/-uppfödare. Gjorde detta eftersom jag ville vara säker på att göra det som var bäst för mina katter (som f.ö. är innekatter men förhoppningsvis ska få en utegård i framtiden).

Ja, människor är byggda och gjorda för att leva i naturen, precis som alla andra djur, bl.a. ska vi klättra i träd.

Du bekräftade ju just det jag skrev: dina katter får inte tillräckligt med mat av dig för att tillgodose deras behov, ändå stannar de. Hur kan du då tro att de stannar för matens skull?

F.ö. härstammar våra tamkatter från ökenområden så Nordens natur är knappast deras naturliga miljö...
  • SystraMi
    4goaungar skrev 2007-08-09 22:06:33 följande:
    Systra mi: Menar du på blodigt allvar att det är bra för djuren att vara "innekatter"????Och få en "utegård" tycker jag låter helt "barockt" Är det vad katter behöver??? Om du jämför oss människor med att vi ska klätttra i träd så ska du nog fundera på om jämförelsen är bra med att katter stannar för matens skull???? JAg har aldrig sagt att djuren stannar för matens skull utan att jag ger djuren det dom behöver för överlevnads skull... *Tycker du det är galet så visst, det får stå för dig....TS: stå på dig o gör det bästa för dina djur.... Tror på ditt resonemang...Ni alla andra: Tack för mig i denna frågan.........
    Ja mina månsar mår alldeles utmärkt iaf Sen finns det ju undantag med katter som absolut vill gå ut, alla är ju inte likadana!

Sen skrev du ju "Dom stannar ENBART för matens skull....inte för nåt annat...." men du kanske skrev fel?

Hur som helst, jag tycker inte det är galet men jag skulle aldrig göra så, föredrar förresten att själv ge uttryck åt mina åsikter utan att ngn antar vad jag tycker och sedan säger att det får stå för mig klart jag inte står för ngt jag inte sagt
    Utegård vill jag gärna ha för att jag tycker det är så tråkigt att gå ut med dem i sele (ytterligare ngt de inte har några som helts problem med )
Svar på tråden Jag hatar min katt !