Inlägg från: mammiiie |Visa alla inlägg
  • mammiiie

Tindra, Nova & Engla?

Bara jag som tycker att verkligen ALLA namnger sina ungar till antingen Tindra, Nova eller Engla (Alt. Ängla) numera???? usch, alla heter det överallt verkar det som, var o varannan unge! gillar dem inte alls, de har gått från söta till fullständigt övervanliga på bara nåt år!

usch, ville bara klaga av mej lite!

hur många känner du som heter nåt av ovanstående? eller träffar på dagligen här på familjeliv?

• Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?
  • mammiiie

jag vet ett barn som heter Nova och en Engla. men vet inte hur många presentationer jag stött på som har en dotter med nån av de namnen här...

• mammiiie
    förtja skrev 2007-08-10 09:33:43 följande:
    Rätt onödigt att skrika ut att man tycker att nåns namn är fult tycker jag. Speciellt när det är så många som heter så. Alla i 25års-åldern heter ju; Emma, Fredrik, Anna, Caroline, victor, markus osv.. och det är väl endå inte så jävla farligt?Visst jag föredrar också namn som inte fem andra i samma kvarter har. Men ta det lugnt, jösses!
    fult har jag aldrig skrivit att de är, de är söta, men så vanliga så man spyr!
  • mammiiie
    MajaLinnéa skrev 2007-08-10 09:35:18 följande:
    Håller med... namnen i sig är ju rätt fina, men de har blivit söndertjatade!Precis som Tuva, som jag eventuellt tänkt döpa en framtida dotter till, men jag får nog ändra mig för det blir ju bara vanligare och vanligare...
    Tuva har jag inte hört så mkt, men det kanske kommer ikapp det med snart!

ja, söndertjatade namn är rätt titel åt Engla, Tindra o Nova.
  • mammiiie
    Tette86021 skrev 2007-08-10 09:37:05 följande:
    Tycker det är tråkigt när folk klagar på vad ANDRA väljer att ha för namn på sina barn!Nova tycker jag att jag hör oftare och oftare Engla har jag också hört en del..
    Återigen, det är inget negativt på namnen i sig, men de är så tröttsamma i längden...
  • mammiiie
    Sockerkakan skrev 2007-08-10 09:40:32 följande:
    Man klagar ju inte på vad andra döper sina barn till, utan har ju bara en personlig åsikt om själva namnet. Eller??Jag gillar inte namnen ovan.
    precis!
    jag har gillat namnen, men de har blivit alltför vanliga i mina öron/ögon så de blir automatiskt inte fina till slut....
  • mammiiie

gjort en omröstning...lade till två andra namn som jag tycker är vanligt också, men som börjat avta lite... känner två vars döttrar heter Felicia och Alicia också.

• mammiiie
    Julias mamma skrev 2007-08-10 10:05:45 följande:
    Ja menar, LHURVEHNPHAJSAHREHNH....hur skulle det se ut
    kan inte ens läsa nåt namn alls? :P
  • mammiiie

och dessa lie på slutet då?

Novalie, Engalie o Tindralie, eller vadå???

• mammiiie

2 Nova o en Tindra finns bland de nyfödda anonserna här på FL, av de som nämner namn åtminstone, på första sidan...

• mammiiie
    Maverich skrev 2007-08-10 11:27:25 följande:
    Vet inte om någon skivit det men kolla på www.svenskanamn.se och sök på dessa namn så ser man en jätteökning på av samtliga tre de senaste åren.
    Kikade på de, Tindra o Nova har höjts i placeringen med en blinkning, typ...
  • mammiiie

citat från svenskanamn.se

"Tindra är inte längre bara ett svenskt verb utan är nu också ett av de 170 vanligaste tilltalsnamnen bland nyfödda. Populariteten kom plötsligt, 1996 var det två flickor som fick Tindra som tilltalsnamn, 1999 var det 27 stycken fördelade på 19 kommuner från Malmö i söder till Huddiksvall i norr."

• mammiiie
    Malia75 skrev 2007-08-10 11:55:44 följande:
    Det tråkiga är ju att vara en av de som heter samma sak sen...Jag själv heter Maria och har ALLTID haft flera i samma klass som heter det. Vad har det lett till? Jo, att man har fått heta sitt efternamn istället, eller ännu värre...."Maria1, Maria2, Maria3". Eller det allra värsta.....Stor-Maria och Lill-Maria....inte så jäkla kul när man har viktkomplex kan jag säga....varken för den lilla eller stora!Samtidigt är det ju inte kul att heta något urkonstigt bara för föräldrarna vill ha något namn på sitt barn som ingen annan har....
    Känner igen det där, en Johanna på 80-talet! vi va alltid två johanna i hela grundskolan, sen när man börja gymnasiet, samma där, två johanna i klassen även där!
  • mammiiie
    Henrik31 skrev 2007-08-10 12:02:46 följande:
    Har ni hört namnet Liam innan?
    ja, men inte så att man tycker det är jobbigt att höra i öronen.
  • mammiiie

Mikey ska framtidssonen heta, väääldigt ovanligt enligt svenskanamn.se

va inne på Nathan ett tag med, blir allt vanligare det med!

Svar på tråden Tindra, Nova & Engla?