• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • rew

Lite funderingar!

Min son är, vad vi tror i alla fall allergisk mot mjölk. Han är nu 10 månader och har varit mjölkfri sen han var ett halvår. Hans eksem är helt borta och han har aldrig haft några andra symtom. Efter nyår är det tänkt att vi ska börja med mjölk igen.

Hur görs det? Ska man begära ett pricktest eller blodprov innan? (har aldrig gjorts förut)

Han har även aldrig ätit ägg. Det är väl vanligt att man är allergisk mot båda dessa ämnen, har jag förståt. Rätt/ fel?. Ska jag vänta med att testa ägg?

• Pjutten

Hej,
    Har en son på drygt 7 månader som tillsammans med sin mor måste undvika mjölkprodukter i några veckor framöver medans vi utreder lite tarmproblem...
    Här finns massa bra att läsa märker jag, men jag behöver snabbt få veta om Knorrs Hönsbuljongtärningar innehåller mjölk? Hittar inget i innehållet, men har för mig att det var något som man skulle akta sig för? Någon som kan hjälpa mig?

• mirakelmamma

Nej, jag tror inte att hönsbuljongen innehåller mjölk men den innehåller ägg. Är det inte pastabuljongen som innehåller mjölk?

Pjutten skrev 2007-11-05 17:40:27 följande:
    Hej,Har en son på drygt 7 månader som tillsammans med sin mor måste undvika mjölkprodukter i några veckor framöver medans vi utreder lite tarmproblem...Här finns massa bra att läsa märker jag, men jag behöver snabbt få veta om Knorrs Hönsbuljongtärningar innehåller mjölk? Hittar inget i innehållet, men har för mig att det var något som man skulle akta sig för? Någon som kan hjälpa mig?
  • Blå Flygare

rew: äggallergi är vanligt. Förr sa man att man inte skulle ge det till barn under ett år, men det har tagits bort nu. Det finns inget samband mellan mjölk o ägg, bara att båda allergierna är vanliga.

• rew
    Blå Flygare skrev 2007-11-05 17:53:29 följande:
    rew: äggallergi är vanligt. Förr sa man att man inte skulle ge det till barn under ett år, men det har tagits bort nu. Det finns inget samband mellan mjölk o ägg, bara att båda allergierna är vanliga.
    Okej, jag trodde att de "hängde ihop" alltså. Då ska jag kanske testa lite ägg!
  • madebyinferno

Har nu varit på vc och gjort ett RAST test på Elias, ska ringa barnmottagningen imorrn och höra om man kan få lite vägledning eftersom läkaren även tyckte att jag skulle äta mjölkfritt för att se om hans eksem blev finare eftersom jag ammar...

Hur i helskotta (ursäkta mig) ska jag få ihop det nästan allt jag äter innehåller ju mjölk så det blir en stor omställning för mig till en början mitt te med mjölk, snyft

några bra tips på hemsidor med recept (soja, ägg och mjölkfritt) och listor på vart det dolda mjölken förekommer?

Stolt mamma till Milliam 001112, Linnéa 050909 och Elias 070706
  • Pallas Athena

martina78 skrev 2007-11-05 18:37:24 följande:

Har nu varit på vc och gjort ett RAST test på Elias, ska ringa barnmottagningen imorrn och höra om man kan få lite vägledning eftersom läkaren även tyckte att jag skulle äta mjölkfritt för att se om hans eksem blev finare eftersom jag ammar...Hur i helskotta (ursäkta mig) ska jag få ihop det nästan allt jag äter innehåller ju mjölk så det blir en stor omställning för mig till en början mitt te med mjölk, snyft några bra tips på hemsidor med recept (soja, ägg och mjölkfritt) och listor på vart det dolda mjölken förekommer?
    Titta längre bak i tråden! Där finns allt du söker.. Te med havremjölk/rismjölk/sojamjölk fungerar utmärkt, man måste bara vänja sig vid smaken!
  • Pallas Athena

Jag gillar t ex vegan.nu och andra vegansidor, det är bara sojan som man måste ta bort (t ex sojaost) - men de är både mjölk- och äggfria. Får jag fråga varför du även ska undvika ägg och soja?

• Camille

nån som vet hur det ser ut med allergibidrag...?
    jag vet att olika komuner har det....skulel vilja veta ifall gästrikläand har det? nån som vet?  eller vart man kan ta reda på det?

·۰?● Jag älskar min underbara familj ●?۰·
  • Pjutten

Tack för hjälpen med buljongfrågan ovan. Nu har jag varit inne och läst grötrecepten som det tipsas om högst upp Den snabba havregrynsgröten...går det att göra den på bara havregryn och solhavre + lite fett? Jag ammar och han får burkmat till lunch, så han borde få i sig lite nyttigheter där åxå. Han tokvägrar nämligen Sinluc och EkoGo Hipps havregröt gillade han tidigare.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar