• Blå Flygare

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok.
    Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_ko...
    Fördjupning om mjölkallergi och en länk till Faktablad från Mjölkfrämjandet
    www.karolinska.se/templates/Page.aspx...
    Kostråd vid mjölkallergi
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-10 15:23:25:
    Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17429293.html
    Laktosintollerans tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m17397872.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m16868476.html

• Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Yosa

Ska testa det i januari när Liten kommer Undrar vad svärmor säger då

• Blå Flygare

Lillpyret: Så känner jag dagligen Märkte inget när jag gav sinlacen, men hon åt inte så mycket av den heller så. ALternativet är väl att koka havregrynsgröt. Mortla/mixa havregrynen först.

• Yosa

Lillpyret:
    Tråden är till för att bombarderas med frågor!!!! Ingen fråga är fel eller konstig. Min Elin 2,5 äter Sinlac och jag kan inte se någon skillnad direkt mot de dagar jag istället ger vanlig havregrynsgröt. Men det är ju en himla skillnad på din unge man och min stora tjej. Kanske nån annan kan svara. Prova annars att koka vanlig havregrynsgröt med kanske lite mosad banan på. Du kan mixa havregrynen om du vill ha en slätare gröt.

• benjamin 040722

någon som har erfarenhet av pricktest? är det lika tillförlitligt som blodprov? någon som haft negativt resultat på pricktest, men sen positivt på blodprov?

• Yosa

benjamin:
    Jo vi har gjort flera pricktest. vad ja förstår så kan blodprov o pricktest visa lite olika. Elin reagerade bara på pricktestet det sista men inget i blodet. Det kan oxå va tvärtom. tror BlåMyran kan mer om detta....

• rew

Kan man blanda i mixade havregryn i Ekogogröten? Kan det göra den mer mättande?

Någon som har ett barn som är runt året som ger Ekogo gröt? Hur stora portioner gör ni?
    Hugo har ätit  på en dl i fyra månader, men nu tror jag inte han blir mätt så länge. Han har alltid varit en liten "överskottskräkare" så större portion kanske inte blir så bra...

Som sagt många frågor är det...

• Lillpyret0508

Tack ska ni ha! :) Känns skönt att läsa era svar!

Hehe, han kanske är ovanligt aktiv för att han mår bra också, han är hur glad som helst, busar med sin pappa som aldrig förr just nu.

Ni som gör egen havregröt, har ni i paltbröd också? Med tanke på järnet? Hur mycket ska man ha i av det? (Eller är det mjälk i det brödet också månne?;)

• Yosa

rew :
    mata på så mycket du kan tror jag. är han mätt så äter han äl inte mer....kanske. Ev kan du ju komlettera gröten med en banan till eller smörgås.

Lillpyret: ja det där med paltbröd i har jag läst om. tror du ska fråga Blå Myran

• Yosa

Ser att Blå Myran är online. Skicka frågan till henne du Hon kan !

Flitig som en myra!

• rew

Tack Yosa!

Min lille kille är ett barn som inte tycker om smörgås, hör och häpna. Alla barn jag har mött förut har tyckt om smörgås. Men vi får testa igen...

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar