• Coursell

Huggorm på altan.

Tänkte höra om det är någon som har nåt bra tips. Idag så hade jag nämligen en huggorm som ringlade precis utanför altandörren och sedan så hittade den en liten springa intill husväggen och försvann ner.

Jag vill ju som sagt inte ha den där...ormar som husdjur är inte min grej Vi har väldigt låg altan och det går inte ens att peta in en kvast därunder, så man kan ju inte titta in för att se om den är kvar.

Hur blir jag av med den? Kan man locka bort den nån annanstans på nåt sätt?

• Svar på tråden Huggorm på altan.
  • FrogLeg

Men den är fridlyst. Om du dödar den bryter du mot lagen.
    Kanske du kan försöka forsla bort den någonstans istället.

TheMilky skrev 2007-08-11 23:16:24 följande:
    Luddvar: Jag skiter fullständigt i om ormen är farlig eller inte. Min man är panisk rädd för ormar och jag tänker inte låta hundarna bli bitna. Plus att det är bland det äckligaste djuret jag vet. Så, den ska dö.
  • Mandi74

Är det inte så att huggormar har sina revir, de flyttar inte så långt utan håller sig på samma ställe?

I så fall är ju risken stor att den kommer tillbaka om den bor under ert hus.

Vi har oxå haft en massa ormar i trädgården i år, 2 huggormar och 2 snokar som sambon haft ihjäl. Vi vet att dom är fridlysta men för oss är våra barn mer fridlysta än en huggorm.

• Mandi74
    FrogLeg skrev 2007-08-11 23:20:04 följande:
    Men den är fridlyst. Om du dödar den bryter du mot lagen. Kanske du kan försöka forsla bort den någonstans istället.
    Ska man forsla bort den måste man göra det långt bort bara, annars hittar den lätt "hem" igen och det vill ni säkert inte.
  • Frippa

Man bryter mot lagen om man går mot röd gubbe också. 

Uscha, jag är också livrädd för ormar. Jag hade inte haft ihjäl dom jag hade suttit i bilen och vojjat.... Tills någon annan tog dö på dom.

• Mandi74
    FrogLeg skrev 2007-08-11 23:24:29 följande:
    Det sägs att har man ihjäl en orm så kommer de flera...
    Ska dom på begravningen då eller?
  • FrogLeg

Haha inte vet jag... De är väl något gammalt skrock tror jag.
    Jag har inga huggisar i trädgården men i mitt bildgalleri Det är en vacker bild, jättefin orm. Men de var inte så kul när den dök upp ca 1 meter från min dotter. SOm ni ser (om ni vill titta) är den inte så jätteglad. Men både dottern och ormen lever fortfarande

Mandi74 skrev 2007-08-11 23:28:04 följande:
    Ska dom på begravningen då eller?
  • Hexx

Mandi74-

Hehe, skulle det flytta in en orm i närheten av mig skulle jag garanterat döda den och skita fullständigt i hur fridlyst den är.

Det är fler o fler människor som blir ormbitna nu för att de varit fridlysta så länge att de blivit många.
    HU!

Jag bryr mig inte om ifall giftet är farligt eller inte...
    Jag vill ändå inte att de ska bita mig.

• Splach

Jag har aldrig hört talas om att ormar har "revir" det är bara en skröna..
    Ormar finns där maten finns, så länge det inte finns myror i närheten, då dom inte gillar myror..

Är maten slut, flyttar ormarna på sej, logiskt!

Vill man flytta en orm, så använd er av en eller två långa pinnar, lyft upp ormen med hjälp av dom, ner i tex en hammarplastlåda, och åk bort någon mil, räcker inte med 1 km då dom hittar tebax..
    ÄR det en huggorm, så är det klokt om du kanske använder en stor hink, som är så pass djup att den är högre än hela ormens längd! för säkerhetens skull..

Att ha ihjäl en orm är olagligt!

Har aldrig hört att ormar är rädda för igelkottar, däremot kan jag försäkra att dom INTE äter igelkottar..
    Det är inga stora ormar vi har här i sverige, en mus är gott och väll det dom kan få ner, som fullvuxna

• skogsmor

Angående att döda huggormar och om det e olagligt eller ej. Såg på tv4´s nyhetsmorgon i maj tror jag det var och då var han (kommer inte ihåg namnet) från skanden alvariet där. Han hade huggormar med i studion och berättade att de är fridlysta och man får inte döda dem MEN om de befinner sig på en villatomt och man inte själv klarar att föra bort ormen så FÅR man slå ihjäl dem. Just för att de är en risk för människor och husdjur om de är för nära.

Svar på tråden Huggorm på altan.