• Coursell

Huggorm på altan.

Tänkte höra om det är någon som har nåt bra tips. Idag så hade jag nämligen en huggorm som ringlade precis utanför altandörren och sedan så hittade den en liten springa intill husväggen och försvann ner.

Jag vill ju som sagt inte ha den där...ormar som husdjur är inte min grej Vi har väldigt låg altan och det går inte ens att peta in en kvast därunder, så man kan ju inte titta in för att se om den är kvar.

Hur blir jag av med den? Kan man locka bort den nån annanstans på nåt sätt?

• Svar på tråden Huggorm på altan.
  • logg81

Ni verkar få in alla otäckingar hos er...

• Splach

Jonas heter han, och ja det stämmer, man har rätt att döda den om den är på ens gård, och man anser att den utgör en fara..

Men sedan om man tänker lite längre, det finns troligen en anledning till att ormen är där, den försvinner inte bara för att man har ihjäl den, utan det kommer en ny orm senare av samma anledning..

En del säger att, det kommer dubbelt så många ormar dit då, men ja så är det ju inte, ormar lever i "harmoni" med varandra, endast under parningssäsong, kan dom göra sej besvärret att bråka med varandra, har själv 6st i samma terrarium utan problem..

• Nbottning

Men lyft ormen i svansen och bär den till skogs. Ormar kan inte lyfta huvudet upp om den hänger fritt neråt... Testa får ni se.

• Splach
    Nbottning skrev 2007-08-12 00:16:54 följande:
    Men lyft ormen i svansen och bär den till skogs. Ormar kan inte lyfta huvudet upp om den hänger fritt neråt... Testa får ni se.
    jag skulle inte tilta en huggorm om jag inte har någon erfarenhet, innan du ens fått tag i svansen så har den huggit dej ett X antal gånger..
  • Hexx

Men jeeeeesus!
    Skämtar du?
    Lyfta den i svansen?
    En orm?
    Aldrig!
    Jag bryter med glädje mot lagen om det handlar om att döda ormar!

• Nbottning
    Splach skrev 2007-08-12 00:20:37 följande:
    jag skulle inte tilta en huggorm om jag inte har någon erfarenhet, innan du ens fått tag i svansen så har den huggit dej ett X antal gånger..
    Jag var inte så seriös, men man kan lyfta en orm i svansen, och så överdjävligt är det inte att bli biten om man inte är allergisk mot giftet...

Men det finns ju många sätt att flytta en orm om man inte vill döda den.

Men jag förstår dem som ogillar orm att de känner så, det är väl som för mig och katter. Skjuter dem helst på avstånd om de gör intrång på min tomt..
  • Splach
    Nbottning skrev 2007-08-12 00:23:45 följande:
    Jag var inte så seriös, men man kan lyfta en orm i svansen, och så överdjävligt är det inte att bli biten om man inte är allergisk mot giftet... Men det finns ju många sätt att flytta en orm om man inte vill döda den. Men jag förstår dem som ogillar orm att de känner så, det är väl som för mig och katter. Skjuter dem helst på avstånd om de gör intrång på min tomt..
    jo att man kan lyfta den i svansen det har jag erfarenhet av, har även erfarenhet av att långa ormar räcker o hugga ändå

Ne sedan är 70% av huggen torrhugg, så det är inte så stor fara, men vem vill bli biten av en nåldyna?
  • Nbottning
    Splach skrev 2007-08-12 00:25:32 följande:
    jo att man kan lyfta den i svansen det har jag erfarenhet av, har även erfarenhet av att långa ormar räcker o hugga ändå Ne sedan är 70% av huggen torrhugg, så det är inte så stor fara, men vem vill bli biten av en nåldyna?
    Så dom kan få upp huvudet? Då har pappa lurat mig, djurvän som ha var så tog han på sig en arbetshandske o bar bort huggormarna i svansen när dom kom in på tomten...
  • Splach
    Nbottning skrev 2007-08-12 00:28:41 följande:
    Så dom kan få upp huvudet? Då har pappa lurat mig, djurvän som ha var så tog han på sig en arbetshandske o bar bort huggormarna i svansen när dom kom in på tomten...
    mjoo på sätt o vis, den kan inte få upp huvudet till svansen, men en orm har huggvid för det och kan bita dej i tex den andra armen, eller resten av din kropp..
    ju längre ormen är, ju större huggvid!
  • vackrastarflow

när jag bodde i USA hade de varningsskyltar på lekplatser som varnade för skallerormar. DET var lite scary!

jag skulle inte döda huggormen, finns det ingen man kan kontakta angående detta?

• Coursell
    logg81 skrev 2007-08-11 23:59:26 följande:
    Ni verkar få in alla otäckingar hos er...
    Ja, det verkar så Tur man inte är så rädd av sig för såna djur.....Getingar, spindlar och skogsmyror däremot skrämmer slag på mig
  • SmileyMalin

Lite OT men ni som har ormkoll härinne.. hur farligt är igentligen ett huggorms bett för mindre barn?

För några dagar sedan ringalde en STOR huggorm precis intill min 15 månaders dotter och jack russel terrier hane...
    Tack och lov blev ingen biten!

Vet ju att det är livshotande för en liten 6 kg hund att bli huggormsbiten. Så då borde det ju vara väldigt farlgia för små¨barn också? eller?

• Splach

Ser ni ormar, kan ni med fördel kontakta den lokala herpetologföreningen..

här nedan kommer en länk med några herpetologiska föreningar, själv tillhör jag Dalarnas.
    Även om det inte finns en förening JUST där du bor, så kan du kontakta närmaste, så hjälper dom dej att hitta en människa i närheten, som kan komma och hjälpa dej.

http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Union&PAGE=1

en huggorm är inte så farlig, men vad gäller barn, så vet man inte om dom är överkänsliga eller ej, så det är bra o ta dom till sjukhuset för koll ändå..

För mej är tex getingar livsfarliga, men det fick jag inte reda på förens jag var en 6år, så hade jag blivigt biten av en huggorm, så hade det med varit farligt för mej, då jag är känslig mot deras gift..

Blir man biten, som ej känslig, så får man oftast ett blåmärke som följd, om man tex blir biten i handen så sväller oftast hela handen upp, och det gör rejält ont, uppsök då vård, så får du motgift, men motgift är inget dom bara delar ut hux flux, utan vill vara säkra på sin sak först, då man kan få en välldig reaktion mot motgiftet ibland mycket värre än vad själva betet av ormen var..
    Numera är det inte så vanligt längre, att man får motgift, då det finns människor som dött pg av motgiftet, däremot får man kortison mot svullnaden sedan brukar man få ligga kvar över natten, för obs, i vissa fall får man även dropp..

Vill man ut i skog och mark, sätt på er gummistövlar så är ni säkra, då den svenska huggormen inte kan bita igen dom..

• Wilowa

Angående igelkottar och ormar, är det inte så att igelkottarna dödar ormarna? Vi har massor med igelkottar här i vårt område och grannarna säger att ormarna försvann när kottarna kom!

29 augusti öppnar IKEA i Karlstad!
  • Splach
    Einstein skrev 2007-08-12 12:44:42 följande:
    Angående igelkottar och ormar, är det inte så att igelkottarna dödar ormarna? Vi har massor med igelkottar här i vårt område och grannarna säger att ormarna försvann när kottarna kom!
    jag har faktiskt aldrig hört talas om något sådant, men har väldigt svårt att tro det, då jag inte ser syftet till varför en kotte skulle döda en orm? eftersom den inte utger någon fara för ormen..
  • TheMilky

Igelkottar äter ormar ja. Det stämmer.

• Splach
    TheMilky skrev 2007-08-12 13:34:34 följande:
    Igelkottar äter ormar ja. Det stämmer.
    gör det?.. det hade jag ingen anning om faktiskt, ändå har jag hållt på med ormar ett bra tag.. men man lär sej alltid något nytt
  • Urpan

Min mans lillebror blev biten i armen som tvååring. Han fick spendera två veckor på sjukhuset då armen blev alldeles svart!

• Splach
    Urpan skrev 2007-08-12 13:57:53 följande:
    Min mans lillebror blev biten i armen som tvååring. Han fick spendera två veckor på sjukhuset då armen blev alldeles svart!
    troligen var han då överkänslig..
  • Nbottning
    Splach skrev 2007-08-12 00:34:23 följande:
    mjoo på sätt o vis, den kan inte få upp huvudet till svansen, men en orm har huggvid för det och kan bita dej i tex den andra armen, eller resten av din kropp..ju längre ormen är, ju större huggvid!
    Jaha, då är jag med!
Svar på tråden Huggorm på altan.