Ser ni ormar, kan ni med fördel kontakta den lokala herpetologföreningen..
här nedan kommer en länk med några herpetologiska föreningar, själv tillhör jag Dalarnas.
Även om det inte finns en förening JUST där du bor, så kan du kontakta närmaste, så hjälper dom dej att hitta en människa i närheten, som kan komma och hjälpa dej.
http://www.repti.net/repti2/index.php?MODULE=Union&PAGE=1
en huggorm är inte så farlig, men vad gäller barn, så vet man inte om dom är överkänsliga eller ej, så det är bra o ta dom till sjukhuset för koll ändå..
För mej är tex getingar livsfarliga, men det fick jag inte reda på förens jag var en 6år, så hade jag blivigt biten av en huggorm, så hade det med varit farligt för mej, då jag är känslig mot deras gift..
Blir man biten, som ej känslig, så får man oftast ett blåmärke som följd, om man tex blir biten i handen så sväller oftast hela handen upp, och det gör rejält ont, uppsök då vård, så får du motgift, men motgift är inget dom bara delar ut hux flux, utan vill vara säkra på sin sak först, då man kan få en välldig reaktion mot motgiftet ibland mycket värre än vad själva betet av ormen var..
Numera är det inte så vanligt längre, att man får motgift, då det finns människor som dött pg av motgiftet, däremot får man kortison mot svullnaden sedan brukar man få ligga kvar över natten, för obs, i vissa fall får man även dropp..
Vill man ut i skog och mark, sätt på er gummistövlar så är ni säkra, då den svenska huggormen inte kan bita igen dom..