• Shinna

Att bli sydd efter förlossningen!!

hursomhelst skrev 2007-08-11 17:06:47 följande:
    hejhejjag födde tvillingar, en i huvudlöge och en men dubbel fotbjuding, tv2 kom endast efter 2 min och i en rasande fart så jag gick sönder en hel del..att bli sydd var inte roligt det ska jag inte säga.. jag fick inget spray, mig stacka dom å massa massa ställen med sprutan, men det va bara de första sticken som gjorde ont.. det va en läkare som sydde mig eftersom jag sprack hela vägen och ring musklen gick sönder..det värsta tyckte jag va när dom klippte "rent" klippte bort lite "slampsor" och snygga till. det ljudet va heller inte roligt..men be om lustgas, det hade jag.. jag konsentrerade mig på den.. jag sög in så mycket att jag tuppade av.. vaknade av att de ristade mig lite å gav mig syre ja va gör man inte för att få va ifred en stundi en annan värld. LYCKA TILL...
    usch stackare...lät inget vidare....det är i sådanna fall jag undrar varför man inte kan få bli lätt nedsövd...har läst i en tidning att man kan få bli det om man spricker väldigt mkt....men frågan är vad som anses tillräckligt mkt för att få en lätt narkos?...jaja får väl hoppas det går bra iallafall
  • Shinna
    Maria1984 skrev 2007-08-11 17:18:32 följande:
    det gjorde ont när hon skulle kolla om jag hade spruckit.. fyfan..-det gjorde ju lika ont som att föda barn! jag blev sövd och sydd jag.
    jaha....så du blev sövd? Men fick du begära det själv eller dom gjorde bedömningen att du skulle bli sövd i samband med att dom sydde dig?
  • Shinna
    Shirley skrev 2007-08-11 17:22:04 följande:
    Då de sydde mig med barn 1, 2 och 4 så var jag så bra bedövad att det gjorde inte speciellt ont, det liksom "spännde" eller vad man ska säga (syddes mkt med nr 1 och 2) Fick spray med 3 av barnen och sprutor med 1, den ggn sprack med messt. Stack som getingstick av bedövningen, 4 sprutor, 2 i underlivet och 2 brevid rumpan.Nu med minsta så sprayade dom lite snabbt och började sy direkt och det gjorde såå jäkla ont.
    usch....stackare...låter inte kul....precis så jag inte vill ha det juhh....*ler*....
  • Shinna
    Another baby maybe skrev 2007-08-11 17:23:37 följande:
    första förlsossningen då jag sprack mycket kändes det inte ett dugg när de sydde, fick sån där bedövningsspruta. Denna gång tror jag hon "glömde" sätta någon, för det kändes faktist väldigt mycket. Som tur var så var det bara ett par stygn, så det tog bara nån minut, så det var ingen fara. Oroa dig inte för det du, i sammanhanget så är man bara glad att de är ute
    Låter bra....jo kan tänka mig att man känner så när man väl är i situationen....men när man sitter här hemma och tänker sina små tanker så får man ångest över tanken att någon ska sy i ens allra  känsligaste del*usch..*ler*
  • Shinna

Tusen tack alla för era svar.....betyder mkt för mig ...fler får gärna skriva om sina upplevelser...behöver alla tips och råd man kan få som sagt....går in och tittar i min tråd då och då....

• Shinna
    Maria1984 skrev 2007-08-11 17:54:29 följande:
    dom tänkte först sätta epidural men under förlossningen så misslyckades dom med det så dom sövde mig istället. det var nått pucko som försökte sätta epidural på mig, han missade flera gånger..efter några försök sa han " men du måste ju säga till när det gör ont så jag vet att det är fel" haha..man tycker ju att han borde kunna det själv.
    ja verkligen...herregud...det är för fasiken inte din uppgift att säga det till honom*skrattar*...men blev du sövd under förlossningen eller efter?
  • Shinna
    mini79 skrev 2007-08-11 18:06:42 följande:
    Jag tog epidural under förlossningen och den tog jättebra, var tvugna att stänga av den så att jag skulle känna krystvärkarna. Jag har fram till för några dagar sen trott att det var den enda bedövning jag fick innan de sydde (min lilla kille kom ut med sugklocka och det tog nästan en timme att sy ihop mig efteråt), men min man upplyste mig om att jag fick bedövningsspruta också. Jag märkte aldrig sprutan med andra ord och jag kände inte ett dugg av att de sydde. Hade fullt upp av att snnusa världens bästa bebis.Dagarna efteråt var ju ömma såklart, men det var nog mest av att det faktiskt hade kommit ut en bebis därnere...Du fixar stygnen utan problem, det kan jag lova!
    Tack för stöttningen...uppskattas verkligen....vet egentligen inte varför jag är så rädd för själva stygnen och inte förlossningen....det bara känns jobbigare på något vis....att någon ska ner och pilla när man är trött....vill vara ifred med bebben och bara låta allt vara över*ler*...så känner jag det......hoppas innerligt att det ska gå bra iallafall....
  • Shinna
    abby78 skrev 2007-08-11 19:22:31 följande:
    shinna: Blev sydd med c.20 stygn och hade samma oro som dig. Ja, det kändes men mer ett obehag än enorm smärta. Jag skulle råda dig att inte oroa dig så mkt innan. Och det mesta löser sih på plats ska du se. Men visst kommer det vara en smärtsam upplevelse med förlossningen, men kanske inte alls på det sätt du trott.Lycka till
    usch...låter som jättemånga stygn... ja jag antar att det inte finns mkt jag kan göra åt saken i vilket fall som helst....skulle allra helst bara vilja slippa att bli sydd*ler*
  • Shinna
    Sopheia skrev 2007-08-12 18:47:21 följande:
    Hej TS!Jag har inte läst hela tråden, så kanske har nån svarat dig innan, men tänkte att du ville ha ett lite rakare svar än bara "såhär var det för mig"Nej, man måste inte bli sydd i vaket tillstånd, riktigt stora bristningar ( i regel de som behövs göras på en operationssal och inte i förlossningssalen) syr man alltid i ryggbedövning eller narkos.Nej, du kan inte heller få en "lätt narkos" Detta beror på att man under en förlossning inte är fastande och har i princip alltid innehåll i magsäcken, även om man inte ätit nåt på flera timmar. Vid en lättnarkos slappnar övre magmunnen av och maginnehållen kan komma upp i svalget och förirra sig ner i luftsstrupen, Detta är jättefarligt, och kan ge allvarliga lunginflammationer. Därför måste alla nyförlösta och gravida sövas "på riktigt" och intuberas(i sövt tillstånd), dvs sätta ner en slang i halsen som skyddar mot maginnehållet. När man varit sövd måste man ligga ett tag på uppvakningsavdelningen, vilket innebär att du inte kan ha din bebis hos dig under den tiden heller.Är du jätterädd för eventuella stygn, så skriv det i ditt förlossningsbrev, och prata med din barnmorska om det. Ibland händer det, även om det är ovanligt, att kvinnor sövs även för midre bristningar. Bedövning skall man dock alltid få, och lustgas kan man ta även dåLycka till!
    Tack för ditt utförliga svar...har undrat med detta angående narkos jättelänge nu. Vill verkligen inte vara vaken när jag blir sydd. Är jätterädd och nervös inför bara tanken. Undrar också om man verkligen måste bli sydd. Kan man inte läka av sig själv eller det skulle kanske vara jätteriskabelt? Givetvis är det säkert det. Men kan man inte neka vård om man vill? Borde man kunna tycker jag
  • Shinna
    abby78 skrev 2007-08-12 16:49:15 följande:
    Shinna: jo det är ju ngr stycken men det jag menade är ju att inte alla (som du redan läst) tycker att det gjorde så hemskans ont som man kan tro innan. Sedan vore det väl kanon om man slapp sy, men jag tror att de flesta förstföderskor syr i alla fall nåt stygn. Men så länge det inte är jätte många går det ganska fort. Jag önskar dig en fantastisk förlossningsupplevelse för det finns faktiskt de av oss som tycker att det är det absolut häftigaste vi varit med om....
    Tack...ja jag hoppas också att den ska gå bra...
  • Shinna
    Bumbi mia skrev 2007-08-12 16:14:19 följande:
    Själva förlossningen var jobbig, men att bli sydd efteråt var det värsta jag har varit med om. Dom sprayade och bedövade men jag kände varje nålstick när jag blev sydd, jag skrek och gormade. Jag fick inte heller veta hur många stygn dom sydde, men dom höll på i 45min Efteråt hade jag inga problem med stygnen, hade inte ont. Men är "skadad" i underlivet. Något som jag får leva med, inte direkt roligt att inte kunna hålla gaser och lös avföring, min ändtarm buktar in i slidväggen. Har en nästan obefintlig mellangård.Vill inte skrämma dig, men jag visste inte att man kunde bli förstörd i underlivet efter en förlossning.
    Har bara en sak att säga...stackars dig har du vågat föda mer än ett barn efter den hemska upplevelsen??
  • Shinna
    Linda 23 skrev 2007-08-12 12:18:32 följande:
    Jag fick peditin och lustgas när de skulle sy mig. Jag hade panik!
    precis så jag känner...panikkänslor bara inför tanken på att bli sydd
  • Shinna
    Ningla skrev 2007-08-12 19:23:00 följande:
    Var inte farligt , det gjorde inte ont sådär men man var kanske inte så glad över att det skulle pillas ännu mera där nere efter tösen vart ute ; )
    Nej det är så jag känner också....kommer ju bara vilja vara ifred med lillkillen och mannen när allt är ´över så att säga...vill inte att någon ska ner och pilla då...usch...och jag med mitt humör...kommer nog fota bort BM när hon ska sy har jag en känsla av.....så har jag tur kanske dom tvingas söva mig iallafall'*skrattar*
  • Shinna
    Muppsan skrev 2007-08-12 19:28:16 följande:
    Hej! Jag blev sydd efter att de klippt mig under förlossningen och jag måste säga att bedövningssprutorna jag fick [fick 2] var 100 resor värre än själva förlossningen [som inte alls gjorde speciellt ont enligt mig]. Barnmorskan erbjöd mig lustgas då hon satte sprutorna, men jag tackade nej eftersom jag inte trodde att det skulle kännas, så jag får skylla mig själv.  Nu tog inte den andra bedövningssprutan för mig utan jag fick istället någon slags bedövningsspray med. Nu går det ju som tur är superfort då de ger en sprutorna och jag kände inte av då de sydde... Och det är ju bra! Jag hade inga problem med stygnen eller så, kände ingenting då jag kissade efter förlossningen vilket verkar vara vanligt att man gör. Det enda som var lite krångel var då det sista stygnet lossnade. Det rev lite i underlivet innan det ville lossna helt, men det var över på två dagar tack och lov! Ett stort lycka till med förlossningen och bebisen sedan!
    usch låter inget vidare...stackare....tack så mkt...ja jag hoppas det ska gå bra trots mina rädslor och nervositet
  • Shinna
    Labolin skrev 2007-08-13 12:07:25 följande:
    Jag sprack rätt mycket, så jag blev sövd när de skulle sy. De funderade på om jag skulle få lokalbed eller sövas, men jag är glad att jag blev sövd. När jag vaknade var allt klart, var jättefint sytt, har inte haft ngt ont i stygnen efteråt. Ett stort + var att far och son fick några timmar ihop ensamma när jag blev sydd, det uppskattade han jättemycket! Detblir väl naturligt så annars att barnet ligger på mamman hela tiden?Lycka till!
    ja det lät skönt..så vill jag också ha det om man skulle spricka mkt...hade varit skönt att slippa bli sydd i vaket tillstånd...ska berätta för min BM hur orolig jag är över detta...så kanske hon kan ge mig råd också....tack för att du skrev...
  • Shinna
    miss princess skrev 2007-08-13 22:40:44 följande:
    samma här... jag var jätterädd för att sys, men det var ju inget med det!!!
    skönt att höra...har berättat för min BM hur rädd jag är för detta nu...så hon har sagt att jag ska skriva det tydligt i min förlossningsplan som jag ska ta med till förlossningen....
  • Shinna
    AnniPanni skrev 2007-08-17 14:21:35 följande:
    Jag är sydd utan bedövning båda gångerna.Med ettan så vart jag lite tråcklasd då hon föddes med hjälp av en hög sugklocka så jag sprack en del. Kände knappt något av det dock.Tvåan var det bara 3-4 stygno kändes inte heller. Bm frågade om jag ville ha bedövning o jag sa nej.
    okej...det verkar som att det är väldigt olika hur folk upplever det där med att bli sydda....får väl se hur jag klarar av det...en sak är säker iallafall....jag ska ha all tänkbar bedövning som finns att tillgå'*ler*
Svar på tråden Att bli sydd efter förlossningen!!