• Mälaröbo

Spelar det nån roll VAD man gör när man har barnvakt?

Tittar in i en del trådar där det diskuteras barnvakt och hur länge det är ok, alkohol och hur mycket som är ok osv.
    Ofta urartar det till en riktig tävlig i att vara präktigast och se ner mest på andra osv.

Om jag har barnvakt en vecka eller en helg - spelar det verkligen någon roll VAD jag gör då??

Om jag är barnledig för att sova ut och vila upp mig - gör det mig till en bättre förälder än om jag har barnvakt för att parta loss och dricka en massa alkohol??

Jag fattar ärligt talat inte skillnaden!

Vad säger ni? Är det mer ok att ha barnvakt beroende på VAD man använder ledigheten till?

• Svar på tråden Spelar det nån roll VAD man gör när man har barnvakt?
  • Novus

Rebecka
    Så för att jag går ut och "festar" ibland så skulle  inte jag skaffat barn? Eller att jag älskar mitt barn mindre för det?
    Vad är det som säger att man måste sluta göra allt man gjorde innan man fick barn bara för att man är förälder?

• uniMog
    SnyggEric skrev 2007-08-12 17:14:24 följande:
    som jag sa, det var extremfallen Men ok, ja jag tycker att det är skillnad på varför man ska ha barnvakt, hur ofta man har det, vem som är barnvakt, hur gammalt barnet är och en massa annat. Det är klart att det finns mer eller mindre acceptabla anledningar. Men som jag även skrev: vad har jag med det att göra? Jag reagerar, och skäms inte för att erkänna det, men det är som sagt inte min ensak.
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • SnyggEric
    Pejgan skrev 2007-08-12 17:17:21 följande:
    som jag sa, det var extremfallen Men ok, ja jag tycker att det är skillnad på varför man ska ha barnvakt, hur ofta man har det, vem som är barnvakt, hur gammalt barnet är och en massa annat. Det är klart att det finns mer eller mindre acceptabla anledningar. Men som jag även skrev: vad har jag med det att göra? Jag reagerar, och skäms inte för att erkänna det, men det är som sagt inte min ensak.
    Ja jag reagerar ocks ibland.
    Men det är ju skillnad på att reagera tyst inom sig och att berätta för föräldern i fråga att den gör fel osv...
    Life is not how many breaths you take, it's how many moments that takes your breath away
  • rebeckaa

novus man behöver väl inte festa en hel vecka? en helg ngn gång gör väl inget, men tycker inte att man bör göra det ofta. och visst är det bättre att skaffa sig barnvakt om man nu vill supa sig full o gå ut en helg än att göra det när barnen är hemma. jag festa mycket innan, men när jag fick barn så ville jag hellre vara med dem, ser inget fel iatt man har barnvakt ngn gång då o då om man vill det, men vi är olika o tycker olika. säger inte att man är dålig mamma för att man går ut en helg. men de som festar varje helg eller i en hel vecka de bryr sig mer om det än sitt barn kan jag tycka. man får ändra lite på sina vanor när man fått barn så är det. en del tycker att varför ska de ändra på saker som de gjort innan, men ens barn är väl viktigast o man vill väl vara mer hos dem.

• rebeckaa

jag känner folk sm tycker att det har varit viktigare att festa, lämnat barnen till olika barnvakter o tycker inte att det är ok. pengarna har gått till drickandet o inte till barnen, handla aldrig ngt till han.

• Mälaröbo

Men om vi åker utomlands en vecka - då är det alltså ok med barnvakt om jag bara festar nån gång, men inte om jag använder resan till att parta varje kväll??

• Marie Curie
    rebeckaa skrev 2007-08-12 17:26:52 följande:
    jag känner folk sm tycker att det har varit viktigare att festa, lämnat barnen till olika barnvakter o tycker inte att det är ok. pengarna har gått till drickandet o inte till barnen, handla aldrig ngt till han.
    Men av den anledningen kan man ju inte säga att det generellt är fel att lämna barnet till en barnvakt för att man ska festa. Då är det ett annat beteende man får diskutera.

Hur många har haft barnvakt när de varit på bröllopsfest, tex?
  • rebeckaa

det är viktigt att barnet känner barnvakten också tycker jag, var o en får ju lämna en helg om de vill, men jag skulle inte kunna resa iväg en vecka elelr festa en vecka o lämna barnet, hade saknat för mycket o tycker att de ska väl kunna följa med på en resa om man nu ska iväg. men det är jag det, andra tycker annat o våra barn är olika o det är vi också.

• MrsAndersson

Jag har ytterst sällan barnvakt åt mina barn, men önskar att jag hade det oftare, för det är ju faktiskt även roligt för barnen att få sova någon annanstans och få göra en massa andra saker än hemma.

Jag tycker också att det är en väldans skillnad på att ha barnvakt hemma eller att lämna iväg barnen till barnvakt om man ska t.ex. gå ut och festa. Har jag barnvakten hemma hos mig är det ju klart att man inte super tills man stuper, man ska ju faktiskt upp dagen efter och vara kapabel till att ta hand om sina barn. Men det kan ju ändå vara skönt att komma ifrån, kanske gå ut och äta middag, ta en öl på krogen eller vad som helst.
    Men om jag lämnar iväg barnen så att de får sova borta så har det ju ingen som helst betydelse hur full jag blir.
    Till saken hör dock att jag ytterst sällan är ute på krogen och super mig askalas, men det är ändå min åsikt kring det.

De få gångerna jag lämnat iväg barnen så är det just för att gå ut på krogen en sväng, eller så, men önskar att jag lämnade iväg de oftare just för att få rå om mig själv ett tag. Bara känna att man kan gå lägga sig när man vill, spela hög musik klockan tio på kvällen, kunna ligga kvar länge i sängen på morgonen, ja helt enkelt sånt man inte kan göra annars.

Att lämna iväg barnen var och varannan helg tycker jag dock är överdrivet, oavsett om man festar eller badar skumbad hela kvällen.

• Mälaröbo

rebeckaa: Om jag nu skaffar ett barn, men upptäcker att oj, jag gillar fortfarande att parta och det känns fortfarande viktigt att få göra det så ofta det bara går, vad ska jag göra då??

Adoptera bort barnet eftersom jag "inte bryr mig om mitt barn" och prioriterar det så mycket som andra tycker att jag borde göra
    eller
    ha barnvakt, tex mormor, så ofta hon bara orkar och vill så länge behovet av att parta finns kvar
    eller
    gå hemma och må dåligt, vara avundsjuk på kompisarna, ta ut det på mitt barn och vara sur och grinig?

Många jag känner har barnvakt varannan helg för att de jobbar och vill sen kanske gå ut nån helg när de är lediga, men kan inte det för att de i andras ögon redan förbrukat sin "barnvaktskvot".
    Känns konstigt att det är mer ok när de jobbar än när de partar, då barnet knappast bryr sig om VARFÖR det är hos mormor!

Svar på tråden Spelar det nån roll VAD man gör när man har barnvakt?