• J fer

100 +

Lisalove: Vad menar du med att "inte få stopp" på stavarna? Är det teleskopstavar? I sådana fall ska man vrida åt hårt så de fastnar i läget. Annars gillar jag tejp också som vissa andra här =)

Chania:
    Jag gillar linfrö! Sen köpte jag psylliumfrö också - har det i havregrynsgröten, smakar inte så mycket men bra för magen. Det räcker att ha i lite bara, nån tesked fast jag kör en matsked av vardera. Fast du kanske inte ska slänga på så mycket på din mans yoghurt direkt... *s* Jag gillar skivad banan i yoghurt också, det är också en favorit i havregrynsgröt. Mycket grötsnack fast du ville ha yoghurttips, sorry lorry...

• J fer

Hann inte svara färdigt.
    Sitter på jobbet och faktiskt jobbar för en gångs skull. Man blir lite bortskämd när man hunnit sitta hela sommaren och haft tid att surfa också, men nu hinner man knappt nånting förrän man går hem. Tiden går fort.

Theorese: Ja, tack! Jag tar gärna recept på "nästan" hummus.

Jojja: Bra där. Godis är en humörhöjare men sen får man mest ont i magen och tjocka tänder. De bjuder på jobbet ibland när det är nattpass, stooora godisskålar som ska räcka åt oss alla och jag är väl rätt ståndaktig men efter 8 timmar faller jag aaaalltid dit.

• J fer

Fast ibland kör vi grönsaker och dip, och jag tror att de flesta uppskattar det. =)

• J fer

Det lät inte så svårt det där.
    Jag tycker annars det är lite småjobbigt att laga till nya saker.

Förkylningar är förrädiska. Ibland känner man sig inte direkt sjuk men är helt vissen på insidan ändå. Då är smaklökar och allt borta. Inte så roligt. Hoppas du blir frisk snart.

• J fer

God morgon! Först inne idag.

Theorese: Huuu... Usch, vad jag tycker det är äckligt med sprit. Men nog blir man klar i näsan alltid!

Mollie: Ja. va fan. Ibland blir det verkligen inte som man har tänkt det. Du får ta nya tag. Börja i liten skala och bygg på.

• J fer

Hej. Jag har faktiskt ingenting att säga idag.
    Tänkte bara dela med mig lite av tankeverksamheten, för det har jag i alla fall!

Vi har haft vattkoppor hemma för två veckor sedan och vi vill ju att yngsta ska få också för att bli av med det. Det har inte blivit nåt ännu, däremot har vi lyckats smitta ner vår bebiskompis som är 6 månader. Hon blev smittad innan vi visste att vi hade vattkoppor hemma, men ändå. Inte så kul.
     Ledsen

Annars tycker jag det är stressigt nu. Jag hinner inte med nånting längre. Det är bara lämna på dagis, jobba, fixa mat, sova och börja om från början.
    Det börjar bli mörkt och murrigt ute, man har inte lust med så mycket.
    Hur har ni det? Vad gör ni nu för tiden?

• J fer
    VÄLKOMMEN MARTINA 3! Kul med lite nytt folk.

Chania: Fasen, får du i dig pressad grapefrukt naturell? Jisses, jag skulle se ut som ett russin i ansiktet! *s*
    Vad är "Varm batong med örtsmör" för något? Lät spännande. Ägg är ju så himla bra. Det är en av mina favoriter, det går att göra så mycket med.
    Jag tycker det låter som att du har en bra matfördelning. Det där med fiskar är ju för att det är för mycket föroreningar i som man ska begränsa. Likadant med att det KAN finnas bakterier i kattbajs osv. Men eftersom det är en begränsad period är det lika bra att undvika. Tror inte risken är så stor egentligen.

HAMNADE I VÄRSTA MARDRÖMSSCENARIOT IGÅR

Vi hamnade mitt i huliganbråket igår i älvsjö. Mitt på dan kl 16:15.
    Det är en av få ggr i mitt liv jag har varit riktigt rädd. 200 svartklädda huliganer med knogjärn och tandskydd som rusar mot dig. Vi kunde inte komma undan folkhopen heller så jag o syrran ställde oss bakom en lyktstolpe och hade Ella 3 år bakom/mellan oss. Fy 17. Adrenalinet sprutade och hjärtat höll på att hoppa ur kroppen. Massor av poliser så klart, men de låg liksom sist. Såg sen när vi kom på bussen att det var full fight, batonger hit o dit. Döläbbigt. Ella blev inte rädd. Hon fattade ju liksom inte. *huu*
    Det vill jag aldrig mer vara med om. Snacka om att man känner sig sårbarn när man är ute med barn och det händer nåt sånt här. Näe, jag var skakis hela kvällen. Jag läste på DNs hemsida sen att det var extremister från AIK o motståndarna som hade gått ut för att göra upp. Läskigt när man inte har nåt med det att göra.
     Ledsen
  • J fer

Chania: Ok. Då hajjar jag, fast jag säger baguette. =) 
    Jag gillar Anna Skipper. Fast jag tar nog råd men en nypa salt. Mycket hon säger låter vettigt, men en del grejer tycker jag låter lite överdrivet. Jag har två arbetskompisar som har varit med i programmet för ett tag sedan och det var väl lite olika åsikter där med och naturligtvis påverkas man ju av vad de tycker också. Sen det här med att inte använda micro, det går bort helt, jag skulle inte klara mig utan micro.

JCA: Snart får vi köra julaftonstricket. Rabla som ett mantra: "Jag får INTE tappa kilon, jag får INTE tappa kilon." Så ska du se att det börjar ordna upp sig. Hemlis

Åååå, vi var o kollade på hus idag. Vill HA! Vill HA, Vill HA, Vill HA!
    Hoppas alla andra drar sig ur, det var värsta renoveringsobjektet, men urfint. Bra läge, precis som jag kan tänka mig och förskola i närheten, nära tåget och RÄTT SIDA om stan.
    Får hålla tummarna lite nu.

Hej för idag!

• J fer

Theorese; Ja södra sidan om stan är naturligtvis rätt sida om stan! =)

Trollmamma; Barnvagnspromenader är faktiskt godkänd träning! På riktigt.

MrsK; Hej! Det var kul att se dig här igen!

Chania; Visst är det så. Man blir stolt över sig själv efteråt att man kom iväg på träning, trots att det bar emot alldeles fruktansvärt.

Det här med sockerberoende alltså. Idag efter middagen så "hittade jag mig själv" ståendes i köket och tryckt i mig en chokladboll. Fattar inte riktigt hur det blev så. Sambon hade köpt några stora, fina på ica maxi, men jag skulle inte ha nån, så när jag plockar in efter maten i kylen så bara stod den där mitt framför ögonen... Hmm... Jäkligt märkligt hur det kan gå. Kan inte påstå att jag direkt kommer ihåg smaken nu heller. Dumt.

Hoppas ni har det bra!

• J fer

Theorese: Tack för boktipset! Jag är ju en bokoman, så den lär lägga sig till listan.

Jag har hottat upp broccolin i dag genom att slänga i en grönsaksbuljong i vattnet när jag kokar. Det blir helt klart en roligare broccoli. Tom min treåring käkade massor, hon som har blivit rätt knepig när det gäller grönsaker.

Sen har jag ett jättejättejättebra tips på snabb och enkel fisk!
    Detta har verkligen räddat vårt skinn många gånger när vi inte har kommit på nån mat att göra, eller om man inte riktigt har tiden.

Så här gör man:

Ta två frysta fiskblock - vit fisk.
    Lägg i ugnsform, lägg på valfri fryst mängd crabsticks/surimisticks. (inte ovanpå själva fisken de bränns lätt)
    Häll på två Keldas milda citronsås.
    In i ugnen, 225 grader i 45 min.

Sen kör vi pulvermos till och gröna bönor, men det går säkert med ris eller potatis också. Det är SUPERGOTT! En av fiskfavoriterna faktiskt.

Sen fick jag höra av en kompis att hennes mamma brukar göra nåt liknande, två torskblock och sen på med tomatsås.
    Man kan nog variera det i det oändliga, champinjonsås, räksås, ja, det mesta borde väl funka. Dill är nog gott med.

Men det som är så skönt är att man gör direkt från frysen. Perfekt.

Hej alla, nu är det läggdags för ungarna så jag ska börja göra i ordning dem.

Ser fram emot fredagen då vi ska ut till kyrkor och tända ljus
  • J fer

Theorese ditt boktips påminde mig själv om att jag ska ta fram DR PHIL igen! Senk jo.

• J fer

Pillis! Välkommen hit. Du har hamnat helt rätt om du har högt BMI, för här är det inga tanisar inte. Jo, en och annan numera, men alla har vägt tresiffrigt.
    Du kommer att märka att vi inte kör pekpinnar på varandra, men gärna kommer med tips och motivation. Var inte rädd för att skriva, det mesta har nog vädrats tidigare.
    Flört

• J fer

Theorese: Vad jobbar du med nu? Vad vill du göra?
    Jag stressar aldrig på jobbet, har jag aldrig gjort. Jag blir inte påverkad av stress/mycket att göra. Det jag däremot blir påverkad av är när det är saker jag inte kan påverka. DÅ blir jag stressad.
    Fan, vad det suger ibland med sjukvården. Trodde det bara var att sila bort de dåliga och spara det bra och typ inseminera eller nåt, men tji fick man.

Sweetie: Ja, det är hopplöst ibland. Ska vi ta en utmaning du och jag? Vet inte vad riktigt, men nåt slags uppryck borde vi väl kunna fixa?
    Nåt lätt. Typ 100 kg innan lucia? Hemlis

• J fer

Vad ni är duktiga!

Själv har det varit rätt eländigt på hemmafronten.
    Farmor, min lilla farmor har dött. Gråter

Jag, syrran och mina två kusiner har tagit hand om henne hela sommaren. Hon bröt benet i våras och sen dess kom hon aldrig riktigt tillbaka. Sen flyttade hon till ett sjukhem och trivdes bra. Där var hon i några månader fram till nu. Sista veckan rasade hon ihop totalt. Var bara skinn och ben. En förkylning tog all kraft. Till sist orkade hon inte mer.
    Jag var hos henne på fredagen med lite nyinköpta kläder, då var hon trött men ändå okej. Sen på tisdagen ringde de från sjukhemmet, de trodde inte hon hade långt kvar. Jag åkte dit direkt och hon låg bara och flämtade, knappt vid medvetande. Syrran och ena kusinen kom dit, vi satt hos henne en stund. Jag fick lite kontakt när jag pratade i hennes öra, hon liksom tittade till en glimt. Tror hon hajjade att jag var där, men sen gick hon in i sig själv.
    Så på natten dog hon.
    Det känns så tomt.
    Men, samtidigt är jag glad för hennes skull. Hon överlevde sin man och alla sina tre barn, därav att vi syskon/kusiner tagit över barnrollen. Hon var ganska ledsen på slutet och tyckte inte det var nåt värdigt liv som hon levde.
    101 år blev hon. Men samtidigt känns det faktiskt som att hon alltid skulle leva, kan inte förstå hur det gick till att hon försvann. Nu har dagen faktiskt kommit.
    En epok är slut. Så känns det.

• J fer

Tack, ni är så gulliga hela bunten att jag bara vill äta upp er! Ja, så ser ni vilken karaktär jag har också... Generad
    Maten går faktiskt bra! Det är det andra runt om kring som inte går så bra. Godis igår, tårta idag... Har kommit ut på lite promenader i alla fall, har tagit sambons avlagda vinterjacka eftersom jag knappt kan stänga min, så nu kan jag vara ute utan att frysa.
    Skönt. Är ledig på torsdag eftersom jag jobbar helgen nu. Skulle först vara ledig med barnen, men det har varit så jobbigt så jag ska bara ta det lugnt hemma och städa och göra fint. Snart börjar advent och det ser ut som 17 hemma hos oss. Inte så roligt.
    Ett annat alternativ är att dela dagen, först promenera mot stan o gå på första bion och sen städa. Vi får se hur det blir. Nackdelen med mig när jag ska "bara" är att det där "bara" brukar ta hela dagen sen blir det inget mer...

Jag hade en crosstrainer, men sålde den. Jag är ju rätt kort och nådde inte ända fram. Så den stod och blev mitt dåliga samvete. Jaja, så är det.

Theorese; Du verkar flänga rätt mycket i jobbet. Är det skift också?

MEN HERREGUD JOJJA VILKA BILDER!!!
    Jag är superimponerad. Var naturligtvis tvungen att titta runt lite på det andra när jag tittat färdigt på stranden. Alltså, vad har du för kamera? Det måste ju vara en systemkamera eller? Snälla säg att det inte är det. Säg att det är en vanlig kamera för max 5000 kr som kanske jag har råd med också. *hoppas* Har en kompis som köpte sin för 22000 och alla bilder blir bra, men jag har liksom inte den ekonomin om man säger så... *PUH*
    Meddela mig är du snäll.

Svar på tråden 100 +